Creșterile de prețuri din domeniul construcțiilor au scumpit proiectul tramvaiului. Primăria Reșița, nevoită să contracteze un credit

 

Contractarea unui credit în valoare totală de maximum 45.088.988 de lei a fost aprobată în cadrul ședinței Consiliului Local Reșița ce a avut loc ieri, 28 noiembrie.

 

„Explozia” prețurilor la materialele de construcții, generată de crizele din ultima perioadă – pandemia și războiul din Ucraina – a dat peste cap calculele Primăriei Reșița și a generat costuri suplimentare considerabile la cel mai mare proiect derulat în ultimii 30 de ani în municipiu: reintroducerea transportului electric și modernizarea infrastructurii rutiere. Pentru acoperirea acestor majorări, dar și pentru cofinanțarea proiectului parcului fotovoltaic, Primăria Reșița a mizat pe contractarea unei finanțări rambursabile prin emisiune de obligațiuni municipale verzi, în valoare de 17.200.000 de euro. În urma derulării emisiunii de obligațiuni, suma atrasă s-a ridicat la valoarea de 8.829.600 de euro, astfel încât este necesară contractarea unui împrumut bancar, de 45.088.988 de lei (aproximativ 9.000.000 de euro), pentru diferența de bani.

 

La finalul ședinței Consiliului Local de ieri, 28 noiembrie, în cadrul căreia a fost aprobată contractarea creditului, primarul Ioan Popa a explicat de ce a fost necesar acest demers, în contextul în care cei patru consilieri locali PSD – Pro România au votat împotrivă: „Având în vedere că avem nevoie de resursă financiară în două direcții, sume neeligibile sau coparticipare la tramvai și la viitorul parc fotovoltaic pe care intenționăm să-l realizăm, am gândit această emisiune de bonduri verzi. Pur și simplu, neacoperirea în totalitate a sumei a necesitat aprobarea unui credit. Asta e tot. Nu e nimic nou. Nu cerem credite suplimentare altele decât le-am cerut deja cu foarte mult timp în urmă, ci doar o transformare a unui părți. Din fericire, avem o majoritate confortabilă și proiectul a trecut. Țin să le mulțumesc pe această cale colegilor mei liberali care au încredere în mine și mergem înainte pe tema asta”.

 

CITEȘTE ȘI: Și totuși, de ce tramvai la Reșița?! „Proiectul este eminamente vital pentru oraș, beneficiile aduse fiind uriașe”

 

Edilul a precizat că Primăria Reșița a mizat pe actualizarea devizelor aferente proiectului de tramvai în baza Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 64 privind ajustarea preţurilor şi a valorii devizelor generale în cadrul proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile, însă acest lucru nu a fost posibil. „Din păcate, proiectul de tramvai nu s-a putut încadra în această ordonanță pentru că noi am actualizat prețurile înainte de a semna contractul cu PORR. Pentru că n-am fost prinși în OUG 64, am solicitat Guvernului să dea o altă ordonanță, ministrul Marcel Boloș (ministru al Investiţiilor şi Proiectelor Europene la acea dată, mai 2023, n.r.) a dat OUG 44, care duce actualizarea de prețuri în spate, până la ultimele devize aprobate în Consiliul Local”, a explicat Ioan Popa. Între timp, însă, la conducerea ministerului au intervenit schimbări, în locul liberalului Boloș venind social-democratul Adrian Câciu, și actualizarea de prețuri nu a mai fost efectuată. „Din nefericire, de două luni negociem cu Autoritatea de Management, în speță cu Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, și întâmpinăm o rezistență majoră în a ne accepta cu actualizarea de prețuri. Chiar astăzi (marți, 28 noiembrie, n.r.) am discutat cu Sorin Maxim (directorul general al Agenției de Dezvoltare Regională Vest, n.r.) și cu cei de la București că, în cazul în care vom primi negație, vom demara un proces și vom merge în instanță cu ministerul, solicitându-ne acest drept. Și foarte probabil că vom obține cele 12.000.000 de euro pentru actualizare de prețuri în urma unei sentințe judecătorești, dar acest lucru probabil va dura un an, doi”, a declarat Ioan Popa.

 

Primarul a menționat că, inițial, valoarea totală a proiectului de reintroducere a tramvaiului a fost de 60.000.000 de euro, iar după ajustarea prețurilor a ajuns la circa 74.000.000 de euro: „Proiectul a fost împărțit în trei părți, fiecare în valoare de 20.000.000 de euro, dar actualizarea de prețuri duce acest proiect cu circa 35% în sus, câte 4-5.000.000 de euro la fiecare dintre cele trei părți. Mai exact, 60.000.000 de euro a fost suma inițială, iar actualizată ajunge la 74.000.000 de euro, fără achiziția tramvaielor, un proiect de 27.000.000 de euro, derulat direct de Ministerul Dezvoltării”.

 

 

Sursă foto: captură video Răzvan Fodor

 

Facebook Comments
Distribuie:

Te-ar mai putea interesa si

Cele mai citite

No Content Available