De Ziua Națională a României, Banatul de munte s-a unit cu Banatul de câmpie! Dunca, Nica, Popa și Fritz au semnat parteneriatul între CJ Caraș-Severin, CJ Timiș, Reșița și Timișoara

Parteneriatului de colaborare între județele Caraș-Severin și Timiș și municipiile Reșița și Timișoara, prin care vor fi derulate cinci proiecte majore infrastructură feroviare și rutiere în regiunea Banat, a fost semnat, astăzi, 1 Decembrie 2020, la Timișoara, în Sala Multifuncțională a Consiliului Județean Timiș.

Președinții consiliilor județene Caraș-Severin și Timiș, Romeo Dunca și Alin Nica, și primarii municipiilor Reșița și Timișoara, Ioan Popa și Dominic Fritz, au oficializat, astăzi, parteneriatul care pune bazele colaborării între cele patru unități administrativ teritoriale în vederea dezvoltării regiunii Banat. Semnarea acordului de parteneriat a avut loc după ce, în prealabil, consilierii județeni și cei municipali au aprobat prin vot realizarea acestuia.

Acordul presupune implementarea a 5 proiecte de transport și mobilitate care vor aduce mai aproape cele două județe ale Banatului, atât pe cale ferată, cât și pe cea rutieră. Este vorba despre: Modernizarea infrastructurii feroviare pentru implementarea soluției de transport tip „train-tram” pe ruta Reșița Sud-Bocșa-Timișoara Nord și asigurarea legăturii cu Aeroportul Timișoara; Modernizarea infrastructurii feroviare pentru implementarea soluției tip „train-tram” pe ruta Berzovia-Oravița-Anina; Infrastructură nouă, drum expres cu trei benzi, Berzovia- Buziaș-Topolovățu Mare-A1; Extinderea la patru benzi de circulație a drumului Moșnița Nouă-Buziaș (DJ 592) și Modernizarea drumului interjudețean DJ 684 pe traseul DN 68A (Coșava)-Tomești-Lunca de Sus limită de județ Caraș-Severin-DN 68 (Voislova). Iar această interconectare a județelor Caraș-Severin și Timiș va crea premisele dezvoltării regiunii din punct de vedere turistic și economic, au convingerea cei patru semnatari ai acordului.

„Este vorba despre o legătură pe care dorim să o creăm între județe Caraș-Severin și Timiș și între municipiile Reșița și Timișoara pentru proiecte de anvergură, cu impact major pentru dezvoltarea întregii zone. Fie că vorbim despre calea ferată care va lega Timișoara de Reșița sau de lărgirea la patru benzi a drumului județean care leagă Timișoara de Buziaș și de județul Caraș-Severin sau de legătura dintre Reșița și Autostrada A1 prin Buziaș și Topolovățu Mare, de fiecare dată discutăm despre proiecte care vor avea impact major și care vor lega cele două județe printr-o infrastructură modernă. Județul Caraș-Severin este pentru Timiș un județ în care timișorenii și timișenii aleg să își petreacă timpul liber și de aceea legăturile rutiere și feroviare sunt foarte importante pentru a asigura o mobilitate a persoanelor astfel încât stațiunile de schi și zonele frumoase din județul nostru vecin să fie cât mai accesibile publicului larg”, a declarat, în deschiderea festivității de semnare a acordului de parteneriat, gazda evenimentului, președintele Consiliului Județean Timiș, Alin Nica.

La rândul său, președintele Consiliului Județean Caraș-Severin, Romeo Dunca, a vorbit despre avantajele pe care acest legături rutiere și feroviare le constituie pentru Caraș-Severin: „Este cunoscut faptul că Banatul de munte prezintă o parte deosebit de importană de biodiversitate, de frumusețe și de culoare. Și, pentru a materializa intenția de a-l transforma într-o destinație turistică pentru locuitorii regiunii, avem nevoie de infrastructură. Dacă pe relația Arad-Timișoara-Caransebeș există deja un proiect foarte important de reabilitare a căii ferate în așa fel încât să avem trenuri de mare viteză, și accesul înspre Reșița și, mai departe, spre zona turistică a județului Caraș-Severin va deveni ușor de realizat prin infrastructura feroviară care va aduce Timișoara mai aproape de Reșița. De asemenea, avem realizarea legăturii cu autostrada pe la Tomești-Voislova, în așa fel încât să legăm zona turistică Poiana Mărului-Muntele Mic, train-tram-ul până la Reșița și, nu în ultimul rând, accesul facil de la autostradă către zona Moldova Nouă, pentru că trebuie să dăm posibilitatea portului de acolo să primească și să trimită marfă. Iar prin legătura rutieră Reșița-Bocșa-Berzovia-A1 scutim foarte mulți kilometri astfel încât mărfurile produse în județ să poată lua calea vestului și, la fel, produsele care vin din vest să ajung cu rapiditate în Caraș-Severin”.

În ceea ce-i privește pe cei doi primari de municipii, Ioan Popa și Dominic Fritz, aceștia discutaseră, imediat după alegerile locale, despre proiectul edilului Reșiței referitor la introducerea unui train-tram între Reșița și Timișoara. „La foarte scurt timp după ce am fost ales primar al Timișoarei, prima mea vizită la un alt primar a fost la Reșița, la Nelu Popa și atunci am povestit pentru prima oară de această idee, de acest train-tram într Reșița și Timișoara care să ne conecteze nu doar în scop turistic ci și pentru a învigora toată economia acestor două județe. Așa cum îl știți pe Nelu Popa, este un om care face multe și repede și mă bucur că după doar câteva săptămâni de la această conversație deja avem pe masă acest acord pe care îl semnăm azi”, a declarat primarul Timișoarei, Dominic Fritz. În opinia sa, parteneriatul semnat astăzi reprezintă o șansă uriașă pentru întreaga regiune: „Este incredibil de important să lucrăm împreună pentru o viziune comună a Banatului ca o regiune importantă în Europa. Aici nu vorbim doar despre turism, vorbim și despre economie, despre resurse umane, despre tinerii din întreaga regiune și pentru asta avem nevoie de conectivitate. Planul nostru pentru Timișoara oricum este să conectăm municipiul de întreaga zonă metropolitană și mă bucur că nu ne oprim în jurul Timișoarei, ci avem și o viziune chiar și dincolo de județul Timiș, tocmai pentru că Banatul nu e doar județul Timiș”.

Pe dezvoltarea regiunii Banat prin intermediul acestor proiecte de anvergură mizează și primarul Reșiței, Ioan Popa, care a ținut să sublinieze faptul că, „după 30 de ani de la Revoluție, în care, în majoritatea perioadei, au existat poziții antagonsite și la nivelul județului Timiș, și la nivelul județului Caraș-Severin și între cele două județe, ba a fost dreapta la conducerea reședinței de județ și stânga la județ, ba invers sau stânga într-un județ, dreapta în altul, pentru prima dată Banatul de munte se unește cu Banatul de șes pentru realizarea unor proiecte palpabile de infrastructură. Europa discută cu regiuni, nu cu județe și trebuie să privim Banatul ca pe o regiune, așa cum este ea privită de Agența de Dezvoltare Regională și să încercăm să gândim în maniera aceasta. Această posibilitate de lucru a fost creată de Guvernul actual, pentru că a coborât nivelul de decizie la regiune si ne dă voie ca pe proiectele mari de infrastructură să putem să pornim noi lucrul în regiune”.

Edilul Reșiței a oferit și câteva detalii tehnice referitoare la modul în care vor colabora cele patru administrații publice locale pentru implementare proiectelor prevăzute în acordul de partenriat: „Noi, cei doi primari și cei doi președinți de consilii județene, am avut o discuție inițială, iar acum adminsitratorii publici vor prelua tehnic lucrările de care vorbim și fiecare entitate dintre cele patru își va asuma părți din aceste proiecte pe care trebuie să le ducă la nivel de caiet de sarcini și lansarea de studii de fezabilitate pe care, evident, ni le asumăm financiar împreună și vor fi rambursate din fonduri europene. Noi, Reșița, ne-am propus să fim locomotiva, așa cum se știe că la Reșița s-au făcut peste 2.000 de locomotive cu aburi în perioada de glorie a orașului, și vom lucra pe partea de train-tram, în colaborare cu Timișoara, lăsând partea rutieră, din punct de vedere tehnic, celor două consilii județene”.

De asemenea, cei patru semnatari ai acordului de parteneriat au subliniat faptul că data de 1 Decembrie nu a fost aleasă întâmplător pentru semnarea acestui acord de parteneriat. Președintele Consiliului Județean Timiș, Alin Nica: „Am ales acest moment intenționat, Ziua Națională a României, ca simbol al unirii dintre cele două județe în ceea ce înseamnă proiectele comune pe care dorim cu toții să le finanțăm în noul exercițiu bugetar european 2021-2027”. Președintele Consiliului Județean Caraș-Severin, Romeo Dunca: „Mă bucur foarte mult că astăzi, de 1 Decembrie, suntem aici să prezentăm împreună dorința noastră de a ne uni forțele pentru dezvoltarea regiunii, a celor două județe”. Primarul municipiului Timișoara, Dominic Fritz: „Dacă vrem să dezvoltăm Banatul, să dezvoltăm România, atunci trebuie să trecem dincolo de lupte politice și de orgolii instituționale care doar ne limitează. Românii ne-au ales pe noi pentru ca instituțiile noastre să lucreze împreună și mă bucur că acest proiect ia naștere astăzi, de Ziua României, pentru că arată că dacă nu lucrăm singuri, ci împreună, între aceste instituții, atunci putem cu adevărat să creăm proiecte mari pentru viitorul acestei regiuni”. Primarul municipiului Reșița, Ioan Popa: „Mă bucur că astăzi, de Ziua României, dăm un mesaj de unire a acestor două zone, Banatul de munte și Banatul de câmpie, și sunt foarte încrezător că aceste proiecte vor fi un mare succes”.

 

Facebook Comments
Distribuie:

Te-ar mai putea interesa si

ADVERTISEMENT

Cele mai citite