Anul 2020 a fost un an greu pentru toată lumea, aducând cu el o serie de provocări și punând la încercare capacitatea oamenilor de adaptabilitate la stres. Inclusiv, sau poate mai ales, a oamenilor de afaceri.
Elis Pavaje, lider în piața construcțiilor din România pe zona de pavaje și produse pentru amenajarea curților și grădinilor, povestește cum a fost reorganizată piața în această perioadă. Reprezentanții companiei mărturisesc că au avut o serie de provocări la care nu știau dacă vor reuși să se adapteze, starea de urgență din martie impunându-le o reorganizare a activităților. În momentul în care o parte din personalul companiei a decis să lucreze de acasă, angajații au beneficiat de un sistem informatic bine pus la punct, având mai multe puncte de lucru, care le-a permis să aibă continuitate. „Personalul din fabrică a continuat să lucreze pe parcursul anului în schimburi, s-a lucrat la capacitate maximă. Și, din acest punct de vedere, am avut noroc, fiindcă o linie de producție prefabricate din beton este destul de mare, iar oamenii lucrează de regulă la distanță unul de celălalt. În ceea ce privește echipele de montaj, acestea au lucrat în aer liber, deci nu a fost perturbată activitatea”, spune Bianka Dobre, directorul de marketing al Elis Pavaje.
În schimb, Bianka Dobre mărturisește că adaptarea emoțională la senzația de nesiguranță, la frică, la stări emoționale greu de controlat a fost destul de dificilă, unii dintre angajați având boli cronice, alții având apropiați care au suferit complicații în urma contactării noului coronavirus. „Cu timpul, ne-am obișnuit, ne-am dezvoltat noi rutini în activitatea profesională sau personală, iar acum ne este mai ușor”, adaugă Bianka Dobre.
Și pentru Gaidoș Grup anul 2020 a fost o provocare, dar și o experiență reușită, fiind anul în care compania a finalizat lucrările la Centrul Civic al Reșiței, integrând zona urbană centrală cu promenada, dar și cu străduțele din cartierul Lunca Pomostului. „A fost foarte greu, pentru că s-au modificat datele pe parcursul execuției. Au fost o mulțime de necunoscute și lucruri imprevizibile care au apărut și care au trebuit rezolvate, în ideea că nu vom mai ridica sau sparge dalele alea foarte, foarte mulți ani. Gândiți-vă că rețelele aflate acolo de zeci, poate sute de ani, vechi și distruse, ne-au dat și necunoscute, o mulțime mare de probleme care au fost rezolvate pas cu pas, în măsură ce le-am găsit. Și lucrul final poate fi văzut de orice trecător”, spune ing. Marius Gaidoș, managerul societății.
Elis Pavaje a vândut 2.770.000 mp de pavaje în 2020
Bianka Dobre mărturisește că, din punct de vedere al business-ului, a fost un an foarte bun fiindcă a fost un an al activităților în aer liber, un an al construcțiilor și al renovărilor. Fiind obligați să petreacă cel mai mult timp acasă, declară Dobre, oamenii și-au schimbat focusul dinspre călătorii și achiziții de haine sau încălțăminte către obiecte de uz casnic sau creșterea confortului în casă și curte. „Volumul vânzărilor de pavele către piața rezidențială a crescut în 2020, însă credem că suntem încă departe de atingerea masei critice. Pe lângă piața rezidențială, am avut creștere și pe segmentul lucrărilor publice, au fost investiții și din fonduri private și din fonduri de stat”, explică Bianka Dobre.
Anul 2020 a fost un an în care s-a investit în infrastructură, în pavele și borduri, pentru rezolvarea problemei de acces în curți și pe platforme. „Pentru renovarea curților s-au achiziționat în mare parte pavele din categoria premium, acestea având pe lângă funcționalitate și avantajul designului ce îmbunătățește foarte mult aspectul curții. În anul 2020, am vândut peste 2.770.000 mp de pavaje, cea mai mare cantitate vândută într-un an, în cei 30 de ani de experiență, de la înființarea firmei în 1991. Un produs de mare interes a fost focarul (șemineul exterior), care și-a dovedit utilitatea și a dezvoltat curiozitatea într-o perioadă în care oamenii dornici de a petrece timpul afară erau obligați să se limiteze la curtea proprie. Noi vindem kituri pentru focare, jardiniere, bănci realizate din elemente din beton vibropresat. Aceste produse pot fi montate foarte ușor de către beneficiari. Avem și filmulețe pe canalul nostru de Youtube care explică paşii în montajul acestora”, a mai adăugat directorul de marketing al Elis Pavaje.
Planurile liderului în pavaje din România sună cel puțin la fel de promițător. Reprezentanții companiei declară că, pentru ei, 2021 va fi un an de consolidare, de optimizare a randamentului în fabrici și de concentrare pe categorii de produse sau canale de vânzări care în prezent au pondere mai mică în total vânzări. Aceștia spun că vor extinde platformele la două dintre fabricile Elis Pavaje și vor schimba echipamente de producție, vor înlocui o serie de mașini din flota auto și vor investi în dezvoltarea sistemelor informatice.
La rândul său, ing. Marius Gaidoș consideră că, pentru compania sa, nu mai pot apărea surprize mari: „Acum, după experiența pe care o am cu această lucrare de la Reșița, nu mă mai sperie nimic. Important e că eu nu am fost așa de speriat, însă toți angajații mei, de la primul la ultimul, au avut o mare, mare reținere, fiindcă există cu adevărat o mulțime de riscuri la care ei se supun și care nu țin de ceea ce tu poți să faci. Vă dau un exemplu: apare pandemia, se blochează transportul, se blochează vapoarele de materiale. Nu mai vin că nu le mai primește la Constanța, la Hamburg, nu mai vine marfă de nicăieri. Tu ai un termen care curge. Ce faci? Cum justifici? Uneori poți, uneori nu!”.