Consilierii locali din Reșița au aprobat un nou regulament de taximetrie, care vizează înnoirea parcului auto al firmelor de taxi din municipiu prin înlocuirea mașinilor vechi cu unele mai prietenoase cu mediul. Noile reguli vor intra în vigoare după şase luni de la încetarea stării de alertă/urgenţă instituită din cauza pandemiei de coronavirus.
În prezent, în Reşiţa sunt 235 de taxiuri cu licenţă, cele mai multe vechi şi poluante, neprietenoase atât cu mediul înconjurător, cât şi cu clienţii, condiţiile din interior fiind, în unele cazuri, mai puţin civilizate. Această situaţie ar urma să se schimbe în următorii trei ani, obiectivul autorităţilor locale fiind ca, până în 2024, 30% dintre autoturismele care circulă în regim de taxi să fie acţionate prin motoare cu propulsie electrică, tehnologii verzi de tipul electric, în vederea promovării transportului ecologic cu mașini electrice. Pentru a încuraja protejarea mediului, municipalitatea va pune la dispoziție cu titlu gratuit serviciul de reîncărcare a acumulatorilor pentru autovehiculele electrice.
În acest sens, în ultima şedinţă a Consiliului Local a fost aprobată modificarea Regulamentului privind organizarea, funcționarea și desfășurarea serviciului de transport în regim de taxi și de închiriere pe raza municipiului Reșița. Astfel, la procedurile de atribuire a autorizaţiilor de taxi retrase sau rămase disponibile vor putea participa numai societățile comerciale, persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale sau cele familiale care dețin mașini electrice. De asemenea, societăţile de taxi care deţin peste trei maşini vor asigura în proporție de 30% autovehicule acționate prin motoare cu propulsie electrică la înlocuirea maşinilor, la prelungirea autorizațiilor de transport și a autorizațiilor taxi la cinci ani, precum şi în cazul cesionării unor contracte de atribuire a gestiunii serviciului de transport taxi de către titularii acestora.
Patru taxiuri la mia de locuitori
„În urma aplicării acestor măsuri, din anul 2024, aproximativ 23 de maşini care efectuează transport în regim de taxi vor fi autovehicule electrice, la care se adaugă diferența de 57 locuri taxi asigurate pentru tipul electric (292 locuri taxi – 4 la 1.000 de locuitori, în prezent fiind atribuite 235 locuri taxi), rezultând 80 de locuri taxi asigurate pentru transportul electric din totalul de 292 locuri taxi stabilite în raport cu gradul de poluare”, se precizează în Raportul de specialitate al proiectului de hotărâre de modificare a Regulamentului privind organizarea, funcționarea și desfășurarea serviciului de transport în regim de taxi și de închiriere pe raza municipiului Reșița. În momentul de faţă, potrivit bazei de date ce conţine autorizațiile de taxi, situația mijloacelor auto mai puțin poluante se prezintă astfel: GPL – 24, hibrid – 9 şi electric – 4, alte 7 locuri pentru hibrid şi electric aflându-se în procedură de atribuire.
De asemenea, noul regulament prevede că autovehiculele care desfăşoară activitate de taximetrie pe raza municipiului Reşiţa nu vor putea avea norma de poluare mai mică de Euro 6. Ca urmare a acestei prevederi, 89 de maşini cu norma de poluare Euro 4 sau Euro 5 ar trebui să fie înlocuite până în anul 2024 cu Euro 6. Totodată, taxiurile vor fi dotate cu dispozitiv de plată prin intermediul cardului bancar şi vor putea fi solicitate prin intermediul aplicaţiilor online.
Amendamentul taximetriștilor, aprobat de aleșii locali
La solicitarea taximetriştilor din oraş, termenul la care vor intrare în vigoare reglementările privind schimbarea parcului auto a fost stabilit în funcţie de evoluţia pandemiei de COVID-19. „Am modificat regulamentul de taximetrie. Am introdus o reglementare care obligă să mergem până la 30% maşini electrice şi hibrid sau Euro 6. Nu mai admitem maşini sub Euro 6. După ce o delegaţie a taximetriştilor a fost la noi, am făcut un amendament şi le-am acceptat o derogare de la această reglementare, şase luni după finalizarea pandemiei. Adică, acceptăm să îi mai păsuim un pic pe cei care mai au maşini Euro 5 sau de altă natură până se termină pandemia. Le mai dăm şase luni de zile”, a explicat primarul Ioan Popa la finalul şedinţei de Consiliu Local în care a fost aprobată modificarea regulamentului.
Edilul a mai precizat că prin acest nou regulament se are în vedere atingerea a două obiective: „să reducem emisiile de dioxid de carbon şi să creăm pentru reşiţeni un transport în regim de taxi confortabil şi elegant. Ştiţi foarte bine că mai sunt, din păcate, maşini cu care nu ne mândrim sau cu care nu ne face o deosebită plăcere să circulăm dintr-un loc într-altul în oraş”.