Suntem prezenți și pe

Utile

RUTINA, un ajutor în situații de criză

Publicat cu

pe

„Construirea unei rutine atunci când suntem într-o sitatie de criză ne ajută să ne menținem stabilitatea. Cu cât mai bine putem planifică lucrurile, cu atât sentimentul de stabilitate este mai puternic”, subliniază psihologul Alina Rasteanu, ale cărei sfaturi le redăm în continuare.

Statul prelungit în casă, desprinderea de activitatea profesională și socială cotidiană, tulburarea somnului și a ritmurilor circadiene, frica de situații necunoscute, toate acestea pot produce, câteodată, un cerc vicios din care ne este greu să ieșim. Trebui să ne protejăm deci în această perioadă și sănătatea mintală.

Rutinele de somn sunt deosebit de importante în protejarea sănătății nostre mentale deoarece privarea de somn este unul dintre cei mai mari declanșatori în diverse tulburări.

Crearea și menținerea unei rutine nu este ușoară. Lucrul cu un terapeut poate ajuta extraordinar. Există însă strategii pe care le puteți adopta singuri pentru a realiza o rutină zilnică. Mai jos sunt câteva sugestii.

Să dormim destul

La stabilirea structurii noastre zilnice, somnul joacă un rol important. Poate fi de mare ajutor să ne culcăm la acceași oră în fiecare zi și să ne trezim la aceeași oră în fiecare zi. Crearea unei rutine de somn va determina cum va arată ziua ta per general.

Lipsa de somn este un declanșator în special pentru persoanele care au suferit de tulburări în trecut, dar nu se limtează la acestea.

Sfaturi pentru un somn odihnitor:

Să ne facem o rutină de sfârșit de zi. Să ne angajam în aceleași activități la sfârșitul zilei va semnala creierului că ziua se va încheia și este aproape timpul pentru culcare. De exemplu, după cină, iau pisica în poală și beau un ceai. Apoi mă spăl pe dinți și mă pun în pat, unde invariabil ascult o meditație ghidată sau citesc până adorm. Alte idei de relaxare includ: a face o baie fierbinte, a-ți spune rugăciunile, a bea un pahar cu lapte, a te uită la emisiunea preferată la televizor, a face yoga de relaxare, automasajul, ascultarea de cărți audio, etc..

Să ne scriem grijile pe hârtieDacă avem greutăți în a adormi din cauza îngrijorării, vom scrie o listă cu preocupările noastre mai devreme seară. Atunci când punem lucrurile pe hârtie, ele pot sta acolo și nu mai e necesar ca ele să stea în capul nostru, nu trebuie să ne aminim de ele, ne va fi deci mai ușor să renunțăm la a ne mai gândi la ele.

Să ascultăm muzică. Atunci când ascultăm muzică cu sunete de natură sau muzică fără versuri, ne putem relaxa minteafără a genera mai multe gânduri.

Să ne numărăm respirațiileAcesta este un exercițiu extraordinar de eficient atunci când gândurile ne opresc somnul. Ne concentrăm asupra respirației, nu neapărat schimbând-o în vreun fel, doar observând-o și începem să numărăm respirațiile: inhalăm una, expirăm două, inhalăm trei, expirăm patru și așa mai departe, până la 10. Când atenția ne rătăcește, pur și simplu revenim la respirația noastră și continuăm să numărăm.

Să menținem o bună igienă a somnului. Un pat confortabil la o temperatură confortabilă (nu prea cald sau rece); eliminarea luminii, cum ar fi lumina ambientală de la un computer, telefon mobil și TV (această lumină ne face creierul să creadă că este încă lumină de zi și va împiedica somnul profund); eliminarea zgomotului (putem folosi un ventilator ca zgomot alb, astfel încât să nu audă sunetele din afara dormitorului ce pot perturba somnul); să nu avem un televizor în dormitor (mintea noastră inconștientă încă procesează ceea ce aude, chiar dacă nu conștientizăm asta); ne vom folosi patul pentru somn și sex.

Să ne stabilim și autoimpunem o structură

De asemenea, este important să avem un timp structurat, de ajutor ar fi și a avea obiective, scopuri, lucruri de făcut. Prea mult timp nestructurat poate duce la ruminație, overthinking și implicarea în activități cum ar fi uitatul la televizor ore întregi, activitate care ne face să ne simțim neproductivi și neîmpliniți. Aceasta contribuie, de asemenea, la stimă de sine scăzută.

Munca oferă în mod natural structură. Dar dacă lucrați doar part time sau nu puteți lucra deloc în situația actuală, completați-vă zilele cu alte activități.

Cei care se simt afectați psihologic de situația actuală pot vorbi la telefon cu un psihiatru sau psihoterapeut. Exemple de activități cu carea putem să ne completăm zilele sunt: să ne oferim voluntari pentru a ajuta pe cineva online sau offline, să ne programăm discuții cu prietenii la telefon sau prin videochat, activități fizice, cum ar fi antrenamentul cu propria greutate sau yoga, putem scrie, citi, picta, ascultă muzică sau o meditație ghidată, putem înregistra un video, putem face curat și ordine, ne putem contactată familia sau prieteni cu care nu am mai vorbit de mult timp, etc.. Cuvântul de bază: planificare!

Să ne luăm medicamentele

Luarea medicamentelor este o parte esențială a rutinei unor dintre noi. Este a doua natură, ca spălatul pe dinți dimineața și searaAcum mai mult că oricând nu este un moment propice pentru a renunța la medicația prescrisă de medic: fie că luăm medicamente pentru boli fizice sau psihice este la fel de important să nu uităm sau să nu refuzăm să ne luăm medicamentele. Cel mai bine ar fi că acestea să fie organizate în cutiuțe speciale și să avem setată alarmă pe telefon, pentru a le lua zilnic la aceleași ore.

Să ne urmărim starea de spirit

Este util să fim atenți și să urmărim starea de spirit, a noastră și a celor din jurul nostru. Putem fi atenți la starea de spirit, rutina somnului și respectarea medicației pentru diverse afecțiuni (hipertensiune, diabet, etc.) în special a persoanelor în vârstă: părinți, unchi, mătuși, bunici, pentru a preveni situații neplăcute. Atât starea de noastră de spirit, cât și a persoanelor apropiate este de maximă importanță, mai ales acum.

Crearea și menținerea unei rutine necesită efort, dar este o parte folositoarea și stabilizatoare în gestionarea eficientă a situației prin care cu toții trecem.

 

Alina Rasteanu,

psiholog

Continuați lectură
Reclamă
Adaugă un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Utile

Metode ultramoderne de tratare a obezității, o boală tot mai răspândită printre români

Publicat cu

pe

Suntem în plină pandemie cu COVID-19. Și este cunoscut faptul că mulți dintre cei care au pierdut lupta cu coronavirusul au avut ca principală comorbiditate obezitatea.

Obezitatea reprezintă o afecțiune medicală în care excesul de grăsime din organism determină afectarea stării de sănătate. Ea apare printr-o combinație de factori, respectiv o creștere a aportului alimentar, o scădere a activității fizice și o serie de factori genetici.

Obezitatea este considerată maladia secolului 21. Studiile au arătat că în lume peste 600 de milioane de oameni (12 %) suferă de această maladie. Mai grav este faptul că, din aceștia, peste 100 de milioane sunt copii. România se află la ora actuală pe un deloc onorant loc 3 în Europa, atât în ceea ce privește obezitatea la adulți, cât și la copii și adolescenți.

Obezitatea atrage după sine o serie de afecțiuni, unele dintre ele extrem de grave și care scurtează durata de viață. În primul rând, sunt afecțiunile cardiovasculare, hipertensiunea arterială. În al doilea rând, este diabetul zaharat tip II, în care apariția lui este direct legată de creșterea în greutate. Problemele respiratorii ce apar pot fi extrem de grave, mai ales ceea ce se cheama „apneea în timpul somnului”. Dacă la acestea adăugăm problemele osteo-articulare, de coloana vertebrală, genunchi, etc., problemele vasculare periferice și, deloc de neglijat, problemele de izolare socială, avem tabloul unei unei afecțiuni cu răsunet general.

Doctor showing a stomach concept art design.

În zilele noastre, tratamentul obezității este considerat principalul element de prevenire a unei cauze importante de deces prematur. Problema tratării acestei afecțiuni trebuie rezolvată întotdeauna printr-o colaborare multidisciplinară: nutriționist, internist, psiholog, chirurg. Toate acestea vă stau la dispoziție în cadrul clinicii MedVarix din Timișoara. Pentru a afla detalii, am adresat câteva întrebări pe tema metodelor moderne de tratare a obezității unuia dintre specialiștii de la clinica MedVarix, prof. dr. Ciprian Duta.

  1. Ce tipuri de intervenții bariatrice există, care sunt acestea și în ce situații sunt indicate?

Intervențiile bariatrice sunt numeroase, dar au un numitor comun prin faptul că, astăzi, toate se efectuează minim invaziv, ceea ce înseamnă pentru pacient o scădere semnificativă a riscurilor complicațiilor postoperatorii legate de o incizie într-un perete abdominal de dimensiuni, uneori considerabile, iar pe de altă parte, o recuperare la parametrii anteriori mult mai rapidă.

Dacă discutăm despre intervențiile restrictive, putem vorbi în principal de inelul gastric (gastric banding) și gastrectomia longitudinala (gastric sleeve). Sigur că putem discuta și despre alte astfel de intervenții (vertical banded gastroplasty sau plicatura gastrică), dar astăzi în arsenalul terapeutic pe primele locuri se mențin cele două intervenții menționate anterior.

Inelul gastric înseamnă montarea unui inel de silicon în jurul porțiunii inițiale ale stomacului. Astfel se creează deasupra acestuia un mic rezervor, care atunci când se destinde cu cantități mici de alimente determină apariția senzației de sațietate. Operația este ușor suportată de către pacient, cu riscuri practic nule imediat postoperator, ceea ce a dus la un avânt foarte mare în chirurgia obezității în anii 2000.

Gastrectomia longitudinală este astăzi cea mai frecventă intervenție bariatrică, datorită unori avantaje incontestabile. Ea înseamnă secționarea stomacului pe toată lungimea lui și rămâne un tub gastric foarte mic de 50-100 ml. Tot restul stomacului se îndepartează, ca atare se elimină și porțiunea superioară a stomacului care secretă un hormon (ghrelina), care este considerat „hormonul foamei”. Ca atare, dispare aproape complet senzația de foame, ingerăm la ora mesei mâncare, dar nu are unde să intre mai mult de câteva linguri. Rezultate foarte bune.

A doua mare categorie de intervenții sunt cele malabsorbtive, din care pe prim plan se situează by-pass-ul gastric. Reprezintă anastomozarea unei porțiuni a intestinului subțire la porțiunea superioară a stomacului, realizând astfel o ocolire a stomacului în circuitul alimentar, ca atare alimentele vor fi digerate mult mai greu în intestinul subțire. Scăderea ponderală este semnificativă prin apariția fenomenelor de malabsorbție a principiilor alimentare.

În principiu, toate aceste operații determină scăderea în greutate, ceea ce face ca toate afecțiunile generate de obezitate să scadă sau să dispară. Acest efect are un răsunet extrem de favorabil asupra afecțiunilor cardiovasculare, a hipertensiunii arteriale și asupra diabetului zaharat, care pot să dispară. Motiv pentru care la ora actuală chirurgia bariatrică a devenit chirurgia metabolică, reprezentând o opțiune importantă a tratamentului unor forme de diabet zaharat tip II, și nu numai.

  1. Ce complicații pot apărea?

Există o serie de complicații imediate legate de intervenția chirurgicală, care este una complexa și, bineînțeles, necesită o expertiză corespunzătoare. Exista și o serie de complicații tardive a fiecărei intervenții în parte. În principal, sunt legate de posibile aporturi insuficiente alimentare. Pot să apară deficite de vitamine, de oligoelemente, de aceea este necesară o colaborare permanentă între pacient și echipa terapeutică, pentru că toate aceste deficiențe trebuie corectate la timp, înainte să apară complicații specifice fiecărui deficit.

  1. Cât durează o intervenție?

Aceasta este o întrebare frecventă a pacienților și la care răspunsul este „în chirurgie știi când intri, nu știi când termini”, dar dacă operația decurge normal, fără incidente, ea poate varia de la 1 oră la 3 ore, în funcție de tipul intervenției, în funcție de situația locală. Vă dau un exemplu, nu este același lucru să operezi un pacient de 120 de kg cu unul de peste 200 de kg. Nu timpul operatiei este definitoriu, ci siguranța pacientului și succesul intervenției.

  1. În cât timp se vor observa efectele pozitive ale intervenției? Care este timpul ideal de slăbire?

Efectele pozitive se observă imediat, pacienții se simt foarte bine după 2-3 săptămâni. Scăderea sau dispariția, spre exemplu, a hipertensiunii arteriale sau a diabetului se observă în primul trimestru. Scăderea ponderală nu este o constantă, în general în prima lună se slăbește cel mai mult, ulterior aceasta poate diminua progresiv până la 6 luni și un an. Sunt momente în această perioadă în care rămân la o greutate constantă 1-2 săptămâni, urmând ca ulterior să scadă accentuat.

În concluzie, chirurgia bariatrică este o chirurgie complexă, dificilă. Ea se adresează de multe ori unor pacienți care, în ciuda aspectului („gras și frumos”), sunt extrem de fragili. Înseamnă implicarea pacientului și a unei a echipe extrem de numeroase de chirurgi, anesteziști, gastroenterologi, pneumologi, cardiologi, nutriționiști, radiologi, psihologi și așa mai departe. Clinica MedVarix vă oferă echipă de specialiști cu renume pentru a vă ajuta pe acest drum. Ne găsiți la 0256443625 sau online la www.medvarix.ro.

Continuați lectură

Utile

Păsuire de la primărie. Plata parcărilor de domiciliu, posibilă până la finalul lunii iunie

Publicat cu

pe

Municipalitatea reșițeană a prelungit termenul limită pentru plata parcărilor de domiciliu și vine în sprijinul proprietarilor de autoturisme ce au concesionat un loc de parcare de la Primăria Reșița, dându-le acestora un răgaz de încă o lună pentru reînnoirea abonamentului.

Una dintre măsurile luate de municipalitate în contextul pandemiei de coronavirus cu privire la termenul limită de plată a parcărilor a fost modificată. Deși inițial acest termen era 31 mai, Primăria Reșița a prelungit perioada limită până la finalul lunii iunie. Măsura vine în contextul instituirii pe teritoriul României a stării de alertă și are ca scop păsuirea celor care au concesionată o parcare și, probabil, pe perioada pandemiei au suferit financiar din cauza măsurilor de restricție din perioada stării de urgență.

Termenul limită pentru plata parcărilor de domiciliu de pe raza Municipiului Reșița se prelungește până în data de 30 iunie”, este anunțul făcut de municipalitate.

Plata taxei de parcare se poate efectua după același program de până acum:

  • Luni-Marţi 08.00-16.00
  • Miercuri-Joi 08.00-18.00
  • Vineri 08.00-13.30

De asemenea, vă reamintim că pentru plata taxei anuale de parcare sunt necesare următoarele documente:

  • certificat de înmatriculare cu viza T.P. la zi;
  • carte de identitate/Buletin de identitate solicitant.

Continuați lectură

Utile

Reșița și Caransebeșul, pe harta CFR Călători la repunerea în circulație a unor trenuri suspendate

Publicat cu

pe

Din 1 iunie 2020, CFR Călători trece la o nouă fază de repunere în circulație a trenurilor a căror circulație a fost temporar suspendată începând cu lunile martie și aprilie 2020, în corelație cu măsurile de prevenire și control a virusului SARS-CoV-2 emise de autorități.

„Primele trenuri au fost repuse în circulație, gradual, odată cu ieșirea din starea de urgență și continuă cu data de 1 iunie 2020. Excepție fac trenurile care nu au funcție în această perioadă (ex: trenurile de navetă pentru elevi). CFR Călători are ca prioritate mobilitatea cetățenilor, asigurarea legăturilor interregionale și regionale, dar și protecția și securitatea călătorilor noștri și a personalului propriu”, transmit reprezentanții CFR Călători, într-un comunicat de presă.

Masca, obligatorie

Pentru a avea o predictibilitate a cererii de transport, inclusiv a persoanelor care au abonamente și autorizații, și pentru a-și putea astfel dimensiona cât mai bine capacitatea trenurilor la numărul de locuri solicitat, compania recomandă tuturor potențialilor călători cumpărarea biletelor din timp. „Începând cu data de 3 iunie 2020, cumpărarea cu anticipație a biletelor înainte de plecare crește de la 10 la 20 de zile. Recomandăm cumpărarea ONLINE a biletelor de tren pentru a evita aglomerația la ghișee/casele de bilete și manipularea banilor în numerar. La ghișeu, este indicată efectuarea plății cu card bancar sau telefon, în punctele de vânzare unde este posibil acest lucru”, se spune în același comunicat de presă.

Din data de 3 iunie, CFR Călători va permite familiilor, persoanelor care locuiesc/ lucrează împreună să ocupe locuri alăturate. Persoanele care nu fac parte din aceste categorii vor cumpăra locuri distanțate. Masca de protecție la bordul trenurilor CFR Călatori este obligatorie pe toată durata călătoriei, subliniază reprezentanții companiei.

Trenuri de interes pentru cărășeni

Printre trenurile repuse în circulație de săptămâna viitoare se numără trenurile Regio R 9572 Timişoara Nord – Caransebeş, R 9578 Timişoara Nord – Caransebeş (de la 1 iunie), R 9161 Caransebeş – Reşiţa Sud, R 9162 Reşiţa Sud – Caransebeş, R 9166 Reşiţa Sud – Caransebeş (de la 2 iunie), dar și trenurile Interregio IR 1698 Timișoara Nord – Caransebeș (1 iunie), IR 1693 București Nord – Craiova – Caransebeș – Timișoara Nord, IR 1695 București Nord – Craiova – Caransebeș – Timișoara Nord, IR 1696 Timișoara Nord – Caransebeș – Craiova – București Nord (din noaptea de 1/2 iunie 2020), IR 1699 Caransebeș – Timișoara Nord (din 2 iunie). Listele complete cu trenurile reintroduse în circulație se află pe site-ul companiei de căi ferate.

Informații actualizate despre circulația trenurilor sunt disponibile la:

Biletele pot fi achiziționate cu anticipație de pe următoarele canale:

  • online de pe www.cfrcalatori.ro;
  • de la automatele de vânzare bilete din gări;
  • și, dacă nu este posibil altfel, direct de la casele de bilete din gări și distribuitori autorizați (agenții de turism), unde este recomandată păstrarea distanței față de celelalte persoane.

 

Sursă foto: digi24.ro

 

Continuați lectură

Cele mai citite