Consilierii locali reșițeni au aprobat depunerea la finanțare în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) a două proiecte complementare ce privesc gestionarea parcărilor din oraș în mod digitalizat, bazat integral pe echipamente și aplicații informatice, respectiv achiziționarea de autobuze electrice pentru nouă trasee secundare și implementarea unui sistem electronic de taxare pe noile mijloace de transport în comun.
Municipiul Reșița va avea parcări inteligente, cu parcometre moderne pentru eliberarea digitalizată a tichetelor, și autobuze electrice pe nouă trasee secundare – cinci existente și patru nou înființate –, dotate cu sisteme electronice de taxare. Toate acestea vor fi realizate în cadrul a două proiecte a căror depunere la finanțare în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență a fost aprobată ieri, 12 mai, în cadrul unei ședințe de îndată a Consiliului Local Reșița. Cele două proiecte – „Soluții ITS pentru Smart Parking și E-Ticketing” și ,,Achiziție autobuze electrice pentru extindere sistem transport public” – au o valoare cumulată de aproape 10.500.000 de euro și fac parte din strategia primarului Ioan Popa de a transforma Reșița într-un oraș inteligent: „Implementarea acestor sisteme inteligente de management urban și local – digitalizarea parcărilor și soluții de taxare a călătorilor din transportul public – contribuie la dezvoltarea conceputului de Smart City. Sistemele de transport inteligente, precum și alte sisteme informaționale susțin inovația în domeniul mobilității urbane și eficientizează măsurile de mobilitate urbană durabilă la nivel local”.
Proiectul „Soluții ITS pentru Smart Parking și E-Ticketing” – în valoare de 1.279.250 de euro cu TVA – conține, practic, două componente specifice sistemelor inteligente de management urban: digitalizarea parcărilor (smart parking) și soluții electronice de taxare a călătorilor în sistemul public de transport (e-Ticketing).
Astfel, în cadrul acestui proiect vor fi digitalizate 33 dintre parcările existente în Reșița, cu un număr total de aproximativ 2.400 locuri, gestionarea acestora urmând să fie făcută în sistem bazat integral pe echipamente și aplicații informatice. „În acest fel, atât rezidenții, cât şi persoanele care tranzitează municipiul vor beneficia de avantajele tehnologiei de comunicație și integrare de tip Internet of Things. Oferind posibilitatea de a vizualiza locurile de parcare disponibile și funcția de navigare spre acel loc, orice şofer își poate optimiza traseul, implicit consumul de combustibil, câştigând timp și protejând mediul. Implementarea unui sistem de control și tarifare a parcărilor stradale prin intermediul aparatelor de auto-taxare (parcometre pay and display) reprezintă o primă masură în administrarea eficientă a spațiilor de parcare, a traficului auto și a domeniului public per ansamblu. Iar utilizarea unor astfel de soluții poate fi eficientizată și completată cu soluții digitale și automatizate de verificare și sancționare pentru parcări stradale (parking enforcement), de incintă, sisteme taxă congestie și regularizare trafic rutier”, se precizează în raportul de specialitate al proiectului, semnat de Grațian Dobre, director executiv în cadrul Primăriei Reșița.
În ceea ce privește componenta de e-Ticketing – taxare electronică pe mijloacele de transport în comun –, aceasta este corelată cu celălalt proiect pentru care Primrăria Reșița solicită finanțare prin PNRR, în parteneriat cu Primăria Văliug: „Achiziție autobuze electrice pentru extindere sistem transport public”, în valoare de 9.179.660 de euro cu TVA. Acest proiect prevede achiziția a 14 autobuze electrice care vor asigura transportul în comun pe raza municipiului Reşiţa şi a comunei Văliug și pentru care va fi necesară dotarea cu echipamente specifice pentru validarea și controlul tichetelor de călătorie.
„Suma maximă eligibilă ce poate fi solicitată pentru achiziția de vehicule nepoluante este de 551.000 euro fără TVA pentru un autobuz de 12 metri. Costul stațiilor de reîncărcare pentru autobuzele și microbuzele electrice va fi cuprins în costul vehiculelor: o stație de reîncărcare lentă, la autobază, pentru fiecare autobuz, respectiv cinci stații de reîncărcare rapidă, pe traseu, pentru cele 14 autobuze, din care una pe raza comunei Văliug”, precizează Grațian Dobre.
Cele 14 autobuze electrice vor circula pe nouă trasee secundare, dintre care patru sunt nou înființate: Nera – Poiana Golului – Nera – 24 Ianuarie; Piața Republicii – Marginea – Văliugului; Piața Republicii – Feroviarului – Rândul 3 – Dealul Mare – Independenței – Oțelului și Reșița – Văliug – Semenic – Văliug – Reșița. Celelate cinci trasee, existente deja, sunt: Intim – Țerova; Intim – Moniom; Nera – Doman; Piața Republicii – Cuptoare și Piața Republicii – Șură.