„My school can be cool CNTLR“ este proiectul care marchează primul parteneriat între o administrație publică locală – Primăria Reșița –, Asociația De-a Arhitectura și o școală, Colegiul Național Traian Lalescu din Reșița.
Primul parteneriat cu o primărie semnat de Asociația De-a Arhitectura pentru derularea programului educațional extracurricular „My school can be cool” continuă și în acest an școlar la Colegiul Național Traian Lalescu din Reșița (CNTLR). Programul „My school can be cool”, ce presupune implicarea elevilor din clasele a VI-a, a VII-a, a IX-a, a X-a, a XI-a, alături de profesori și arhitecți, într-un proiect de design participativ pentru amenajarea și personalizarea spațiilor școlare, a fost lansat la nivel național în 2015, iar la Reșița a ajuns în 2021, fiind implementat la Colegiul Național Traian Lalescu, în parteneriat cu Primăria Reșița. În octombrie 2022, proiectul „My school can be cool CNTLR“ a luat mențiune la competiția de proiecte BETA – Bienala timișoreană de arhitectură 2022, la secțiunea Inițiative/Experimente/Viziuni în arhitectură.
„Parteneriatul De-a Arhitectura cu o primărie locală marchează o nouă etapă în program și este un exemplu de bună practică care promovează beneficiile colaborării dintre o organizație non-guvernamentală și o autoritate publică locală. Susținerea primăriei permite creșterea relevanței și durabilității proiectării și reamenajării școlilor. De asemenea, pe termen lung această colaborare devine un instrument care facilitează reducerea costurilor de construcție și de întreținere a școlilor, precum și dezvoltarea unor relații pozitive între comunitate și administrația locală”, spune antropologul Gabriela Anghel, PR & Comunicare Asociația De-a Arhitectura.
Etapa de diagnostic participativ – prima fază a proiectului „My school can be cool CNTLR“ – s-a desfășurat pe parcursul anului școlar trecut. Sub îndrumarea arhitectului Brîndușa Havași – coordonator De-a Arhitectura Vest – și a profesoarelor Loredana Budugan, Georgeta Raicu și Camelia Radovan, elevii din clasele X-XII au analizat nevoile comunității școlare și au dezvoltat o serie de propuneri pentru amenajarea spațiilor din școală, pe care le-au ilustrat în colaborare cu studenți de la Facultatea de Arhitectură și Urbanism din Timișoara.
În acest an școlar se desfășoară cea de-a doua fază a proiectului – implementarea soluțiilor care au adunat cele mai multe voturi în urma procesului de consultare cu comunitatea școlii, ce a avut loc în decembrie 2022. Prima soluție implementată a fost montarea unui corp de mobilier pe coridorul școlii, care să le permită elevilor și profesorilor să socializeze și să se relaxeze în pauze.
„A fost o zi în care entuziasmul de a contribui la ceva ce chiar prinde formă în școală ne-a cuprins pe toți, atât pe cei implicați în proiect, cât și pe cei care traversau coridorul în drum spre clasele lor. Le mulțumim elevilor care au ajutat la finisare: Naomi Balamat, Iulia Borozan, Feri Nicolas, Iasmina Lauș, Iasmina Merșa, Iasmina Rimer, Raluca Suru, Timeea Marchiș, Andrei Țibru! Bravo arhitecților care au imaginat acest loc de stat, Bianca Azap-Purice, Dan Purice și Alex Damian de la 313 Design & Architecture, mobilierul se potrivește foarte bine cu locul, pune în valoare panoul existent și aduce un aer proaspăt în spațiile școlii! Elevii și profesorii care l-au folosit și-au exprimat deja dorința de a avea unul similar și la etajul întâi!”, a transmis Brîndușa Havași, după montarea mobilierului. Proiectul va continua cu cea de-a doua propunere – clasa în aer liber, pentru desfășurarea orelor într-un format mai interactiv și mai puțin formal.
Proiectul „My School Can Be Cool” la Colegiul Național Traian Lalescu este implementat cu sprijin din partea Primăriei Reșița, a Clubului Rotary Reșița și Ordinului Arhitecților din România.
„Asociaţia De-a Arhitectura este o comunitate de profesioniști ai mediului construit şi profesori care modelează un viitor mai bun prin educație de arhitectură pentru copii, tineri și adulți. Programele noastre promovează creativitatea și inovația și îi ajută pe copii să se pregătească pentru lumea reală. Acestea se desfăşoară cu precădere în şcoli sub forma cursurilor opţionale, dar şi în muzee şi în cadrul evenimentelor de arhitectură şi design. Într-un deceniu am ajuns la peste 30.000 de elevi din România, implicând peste 1000 de profesori și 1000 de arhitecți voluntari”, precizează Gabriela Anghel.