„Creeps” la Reșița – un spectacol care strigă, dar și ascultă

 

Cronica unui act artistic vibrant, tensionat și, uneori, în dezechilibru cu sine însuși –

 

Pe 10 mai 2025, Teatrul de Vest din Reșița a găzduit spectacolul Creeps, o producție puternică și incomodă, regizată de Alex Ianăși după textul incisiv al dramaturgului german Lutz Hübner. Spectacolul a adus în fața publicului o temă cât se poate de actuală: presiunea imaginii, manipularea mediatică, consumerismul și goana după validare într-o societate digitalizată până la deformare.

 

Distribuția, formată din trei actrițe tinere și convingătoare – Raluca Bălan (Maren), Theodora Pintilie (Petra) și Denisa Tudora (Lilly) –, a reușit să redea cu autenticitate tensiunea psihologică a unor adolescente puse într-o competiție absurdă pentru statutul de „vedetă TV”. Fiecare și-a conturat cu acuratețe personajul, reușind să transmită atât vulnerabilitatea, cât și furia generației pe care o reprezintă.

 

Scenografia și proiecțiile video, semnate de Alex Ianăși și Milena Muranyi, au susținut discursul vizual al spectacolului într-o manieră subtilă și coerentă, evitând excesul și lăsând spațiu pentru introspecție. Lumina – element esențial într-un spectacol construit pe ambiguitate – a fost atent gândită, iar universul sonor a fost completat inspirat de muzica originală realizată de Raw Creatives Group. Mișcarea scenică, concepută de Irina Dănescu, a potențat expresivitatea corporală a actrițelor, adăugând ritm și tensiune fizică fiecărei confruntări dintre personaje.

 

Una dintre secvențele memorabile ale spectacolului a fost finalul, în care spectatorii, invitați să repete în cor cuvântul „PRADA”, au fost transformați din simpli martori în participanți la denunțul consumerismului – un moment de impact care a funcționat ca un soi de catharsis ironic. Lipsa aplauzelor, cerută din regie, a întărit acest gest, transformând tăcerea într-un act simbolic de respingere a „virusului social” denunțat în piesă.

 

Cu toate acestea, spectacolul nu a fost lipsit de controverse. Un monolog cu accente pamfletare, profund critic la adresa valorilor occidentale, a fost resimțit de unii spectatori ca o alunecare ideologică. Tonul agresiv, lipsit de nuanță, a părut mai degrabă un manifest politic decât un exercițiu de reflecție teatrală. În contextul electoral sensibil și al polarizării Est-Vest, acest pasaj a riscat să arunce umbra manipulării asupra unui spectacol altminteri valoros. Arta, chiar atunci când critică sistemul, trebuie să o facă cu luciditate și responsabilitate – nu cu unghii ideologice.

 

Paradoxal însă, tocmai acest derapaj dă măsura tensiunii interne a spectacolului: între nevoia sinceră de a înțelege lumea și tentația de a o condamna. Între luciditate artistică și exces ideologic. Ceea ce salvează montarea este sinceritatea tinerelor actrițe – o sinceritate care transpare nu doar în jocul lor, ci și în bucuria vizibilă de a fi pe scenă. Sunt prezențe vii, vibrante, capabile să transforme replicile în adevăr scenic, nu în slogan.

 

Spectacolul, bine ritmat, vizual sugestiv și tematic profund, este, fără îndoială, un semn că o nouă generație de creatori are ceva important de spus – și nu se teme să o facă tare, apăsat, chiar și cu riscul de a incomoda.

 

Creeps, la Reșița, este un spectacol care mustește de idei. Unele sunt bine închegate, altele contradictorii. Unele emoționează, altele irită. Dar toate compun o experiență teatrală puternică, ce nu lasă privitorul indiferent. Iar în teatrul contemporan, această putere de a tulbura convențiile este, poate, una dintre puținele garanții ale autenticității.

 

Un regizor tânăr, aflat în căutare, cu viziune și curaj. Un spectacol cu lumini și umbre, care nu a lăsat publicul indiferent și, în ciuda exceselor amintite, reușește să pună în scenă o întrebare esențială pentru prezentul nostru: cine suntem atunci când imaginea noastră ne scapă din mâini și devine marfă?

 

Și da – a fost Teatrul de Vest Reșița în toată complexitatea lui: neliniștit, tânăr, contradictoriu. Dar viu. Foarte viu.

 

Facebook Comments

Distribuie:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Te-ar mai putea interesa si

Cele mai citite

No Content Available