Primăria Oravița și Asociația Euroland Banat organizează, mâine, 17 februarie, o masă rotundă pe tema revitalizării patrimoniului feroviar din Banatul Montan. Se caută soluții pentru readucerea Banatului istoric pe harta europeană a căilor ferate.
Asociația Euroland Banat împreună cu Primăria și Consiliul Local Oravița invită autoritățile locale situate de-a lungul tronsoanelor de cale ferată având punctul central la Oravița, pe cele din zona limitrofă, inclusiv din Clisură, autoritățile județene, structurile CFR, ministere, parlamentari, instituții de cultură și educaționale, societate civilă, istorici, cercetători, arhitecți etc. la masa rotundă cu tema „Revitalizarea patrimoniul feroviar din Banatul Montan: Anina-Oravița, Oravița-Berzovia, Oravița-Iam, Iam-Baziaș”. Întâlnirea va avea loc la Casa de Cultură „George Motoia Craiu” din Oravița, joi, 17 februarie 2022, cu începere de la ora 9.30.
„Masa rotundă oferă o platformă de discuții, schimb de idei, propuneri și dezbateri celor care apreciază moștenirea culturală, patrimoniul arhitectural, industrial și, în special, cel feroviar pe care regiunea îl are. Pe de o parte, scopul întâlnirii este cel de a informa și sensibiliza comunitatea asupra riscului pe care indiferența îl naște în ceea ce privește prezervarea acestui patrimoniu feroviar. Pe de altă parte, reuniunea este o chemare la acțiune a actorilor locali, regionali și naționali pentru găsirea unor soluții pentru restaurarea și revitalizarea acestor tronsoane istorice de cale ferată și asumarea unor angajamente punctuale, Oravița-Berzovia, Oravița-Anina, Oravița-Iam și Iam-Baziaș, prin refacerea, într-un pas viitor, alături de partenerii sârbi, a conexiunii prin Jesonovo-Biserica Albă-Vracev Gaj”, transmit organizatorii evenimentului de la Oravița.
Banatul Montan este depozitarul unor bogății culturale, arhitecturale și industriale deosebite, considerate de mulți un dat peren. Din păcate, realitatea din ultimele decenii ne arată cu totul altceva, subliniază reprezentanții Euroland Banat: „Necunoașterea, acțiunea umană deliberată sau accidentală, complicitatea unor instituții, indiferența noastră sau acțiunea unor factori naturali au dus la afectarea și diminuarea acestui tezaur sau chiar la dispariția unor valori excepționale, indiferent că vorbim de clădiri, vestigii istorice, căi ferate, mine, canale de aducțiune, gări etc. Deși au existat și alte demersuri de a aduce în dezbaterea publică tema patrimoniului cultural-industrial-feroviar al regiunii, considerăm că se impune o coagulare a acestor eforturi. Ne dorim să-i aducem la aceeași masă pe cei legați de căile ferate istorice și patrimoniul feroviar al Banatului istoric, pe cei care consideră că acest patrimoniu reprezintă o resursă a comunităților, a regiunii, o bogăție care poate și trebuie salvată, un tezaur ce trebuie restaurat și pus în valoare în scop turistic, cultural etc. pentru binele comun și pentru generațiile care vor urma. Ne dorim ca împreună să găsim soluții, de a ne implica și a revitaliza aceste căi ferate istorice, adevărate embleme ale patrimoniului cultural-industrial bănățean, național și regional transfrontalier”.
Organizatorii mesei rotunde de la Oravița reamintesc că aceste tronsoane au o valoare istorică deosebită. Calea ferată Oraviţa-Iam-Biserica Albă-Baziaş (62,5 km), supranumită Linia cărbunelui (Kohlenbahn), a fost construită de administraţia austriacă între 1847-1854, fiind cea mai veche cale ferată de pe teritoriul actual al României. Situl „Calea ferată Baziaş-Oraviţa-Anina” prezintă componente de artă inginerească şi arhitectură de o valoare excepţională. De o importanță și valoare deosebite pentru zonă este și tronsonul de cale ferată Oravița-Berzovia. Refacerea acestor căi ferate istorice ar reprezenta un câștig pentru întregul județ și regiune, pentru toate aceste localități care ar putea cunoaște o renaștere economică, socială, culturală, turistică etc. Corelată cu proiectul privind modernizarea căii ferate Reșița-Timișoara, inițiat de Primăria Reșița și Consiliul Județean Caraș-Severin, dar și cu refacerea altor căi ferate deteriorate, abandonate sau dezafectate, proiectul generic „Căi ferate romantice” din cadrul programului „Patrimoniul cultural, industrial și feroviar”, inițiat de Euroland Banat și beneficiind de sprijinul administrației locale din Oravița și nu numai, își propune să readucă Banatul istoric pe harta europeană a căilor ferate.
Sursă foto: FB Banatul Montan