DJ 571 Reșița – Grădinari. Un drum pentru care președintele Consiliului Județean Caraș-Severin, Romeo Dunca, a dat ordinul de începere a lucrărilor de modernizare în 2021 și care a fost finalizat în 10 luni. Se circulă pe acest drum în condiții decente de doi ani, dar, aflăm de la Dunca, recepția lucrărilor nu a fost încă făcută.
Din numeroasele probe de asfalt recoltate la verificări, câteva carote au ieșit sub grosimea din proiect. Cu diferențe între 0,5 și 1,5 cm. Nu putea fi vorba de furt din moment ce marea majoritate a carotelor analizate au arătat că grosimea minimă solicitată era depășită cu până la 2 cm, subliniază Romeo Dunca. Dar zecimile alea de centimetri lipsă (în doar câteva locuri) au făcut ca echipa de implementare a proiectului și constructorul Maxagro să vorbească limbi diferite.
„Pentru a media litigiul, am angajat o echipă de experți de la Facultatea de Construcții condusă de dI dr. ing. Lucaci, profesor universitar în ingineria construcției drumurilor, de la Timișoara, sã ne consilieze, sã facã o expertizã și sã dea soluții.”, spune președintele Consiliului Județean. Urmarea? Cu privire la grosimea stratului de asfalt, concluzia din raport a fost clară, aflăm de la Romeo Dunca: „Nu este afectată portanța structurii rutiere și nici capacitatea de a suporta tonajul cerut în caietul de sarcini. Având în vedere că exista pe o suprafață mai mare o grosime superioară cerințelor, nu e vorba de lipsă de material, iar grosimile neuniforme se datorează egalizării prin asfaltare a denivelarilor existente pe structura de rezistență a drumului”.
Deși s-a dovedit că Maxagro își făcuse deci treaba, comisia de recepție nu și-a dat OK-ul final. Dar Maxagro și-a dovedit încă o dată seriozitatea. „Sătul de timpul trecut de la darea în folosință a drumului și de întârzierea recepției, constructorul a frezat zilele trecute 4500 mp de asfalt și a venit cu completări (a se vedea foto, n.r.). Recepția se va face, iar garanția de bună execuție va începe să curgă din momentul recepției. Toți cei implicați vor putea respira ușurați pentru că încă o dată proverbul cu datul în boul care trage s-a adeverit. Am reușit să-l păcălim și pe constructorul ăsta. (De fapt, e singurul pe care l-am «tras în piept», probabil și pentru că e asociat cu imaginea mea reușind să câștige în mod corect multe licitații în județ în ultimul mandat, pentru că de decenii întregi o seamă de constructori abonați la bugetul județean sau al primăriilor din județ își bat joc în mod constant și consistent de banul public). A făcut un drum bun repede și vom avea o garanție suplimentarã de încă doi ani. Adică exact cât am folosit drumul până la recepție, de unde vor curge cei 5 ani de garanție din contract.”, arată Romeo Dunca.
Cine pe cine carotează? Și cu ce preț?
Președintele în funcție al Consiliului Județean, al cărui mandat se va încheia în octombrie, atunci când PSD va prelua conducerea instituției, își exprimă speranța că membrii comisiei de recepției vor folosi aceeași unitate de măsură și în timpul administrației Hurduzeu. Atunci când vor verifica lucrările efectuate de firmele de casă ale pesediștilor. Pentru că se știe ce au lăsat în urmă, bunăoară, firmele lui Bejeriță și Crina, care erau abonate la lucrări publice în UAT-urile conduse de pesediști.
„Asta e!, conchide cu amărăciune Romeo Dunca după ce ne-a explicat în ce situație absurdă s-a ajuns în cazul DJ 571, drum modernizat de doi ani, fără a se fi semnat însă recepția finală. Sper totuși ca această exigență a tuturor celor din comisia de recepție care au avut obiecții să se aplice și pe lucrările altora ce vor urma. Sau chiar să nu se încheie niciodată recepția finală a DJ Ciuta – Obreja, finalizat în 2021 de Bejeriță, unde eu am găsit, din 36 de carote făcute, doar vreo 4 cu grosimea din proiect. Sau cel făcut de maestrul în economie Crina pe la Gârnic decât după analizarea corectă a carotelor, ori câte și mai câte or mai fi.
Am dorit să fac această informare detaliată pentru că acest spor în a fi perfecți s-ar putea să aibă urmări. Scumpe pentru bugetul județului și de care, dacă vor fi, vor aminti cei ce vor urma.
Există o diferență între a greși din elan muncitoresc și a greși intenționat cu scopuri obscure. Doar cei care nu muncesc nu greșesc. Am greșit și noi atunci când din motive sancționate de o instanță nu am plătit la timp exact acestui constructor. Există o sentință prin care CJ, din culpa unor angajați (neintenționată desigur), a fost obligată la plata a 700.000 ron către SC Maxagro. La vremea respectivă am cerut clemență pentru angajații CJ de la cei ce conduc această companie privată, argumentând exact acest motiv. Anume că cine muncește poate să și greșeascã. Am fost înțeleși și până azi iertați de această plată. Sub condiția recepționării lucrărilor până la 31 martie 2024. Lucru care nu s-a întâmplat, din păcate. Ba mai mult, s-a lăsat și cu cheltuiala suplimentară pentru frezarea și inlocuirea a 4500 mp de asfalt. Care conform expertizei nu era obligatorie. Sau cel puțin nu pe o așa de mare suprafață.”