Investițiile ce vor fi realizate pentru modernizarea căii ferate pe tronsonul Reșița – Voiteni au o valoare de aproximativ 130.000.000 de euro. Finanțarea este asigurată din fonduri europene, prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Modernizarea liniei de cale ferată Reșița – Voiteni face parte din mega-proiectul „Reabilitare/Modernizare infrastructură feroviară Reșița Nord – Timișoara Nord cu extensie Voiteni – Stamora Moravița – frontieră”, derulat în parteneriat de Primăriile Reșița și Timișoara și Consiliile Județene Caraș-Severin și Timiș și este componenta asumată de Primăria Reșița pentru implementare. În cel mai scurt timp, Primăria va scoate la licitație execuția lucrărilor, aceasta după ce toate cele patru entități implicate în parteneriat au aprobat documentația aferentă.
Proiectul a ajuns în acest punct în ciuda cârcotașilor social-democrați din CJ Caraș-Severin, care, deși nu au îndrăznit să voteze împotriva proiectelor de hotărâre ce vizează modernizarea căii ferate Reșița – Timișoara, deoarece inițiativa primarului Reșiței Ioan Popa și a președintelui CJ Romeo Dunca a beneficiat de suportul șefului lor ierarhic, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu, prim-vicepreședinte PSD, nu au ratat nicio o ocazie de a critica sau de a ironiza proiectul.
„Am ajuns la capătul hârtiilor, după o muncă grea de trei ani. Aprobăm în ședința aceasta indicatorii tehnici care au rezultat în urma documentațiilor, precum și contractul de asociere între noi, care legitimează Reșița să reprezinte toate cele patru entități și să scoată la licitație lucrările, care sunt în valoare de circa 130.000.000 de euro, pe PNRR, pentru tronsonul Voiteni – Reșița. Pentru celălalt tronson, Timișoara – Voiteni – Stamora Moravița – conexiune cu Serbia, documentația e gata, se va preda către CFR Infrastructură, în speță Ministerului Transporturilor, pentru ca dânșii să identifice oportunități de finanțare, probabil pe Programul Transport, și să își liciteze proiectarea și execuția lucrărilor. Rezultatul va fi că distanța Reșița – Timișoara se va parcurge într-o oră și 15 minute. Un alt avantaj pe care-l aduce acest proiect este că transportul de mărfuri se va putea muta de pe rutier pe feroviar, o modalitate care a fost mult utilizată în trecut, dar care a fost abandonată, în primul rând din cauza stării proaste a căilor ferate”, a spus primarul Ioan Popa în cadrul ședinței Consiliului Local de ieri, 30 mai. Acesta a precizat că „lucrările prevăzute a fi executate sunt complexe: refacerea stratului de fundare, montarea de traverse și linii noi, reabilitarea unor podețe, montarea unor sisteme electronice de management a circulației astfel încât să nu mai existe probleme, să se ciocnească două trenuri”.
Demersurile pentru derularea acestui proiect nu au fost ușoare, recunoaște edilul Ioan Popa. Acesta i-a mulțumit, în plenul Consiliului Local, consilierei sale, Daniela Copaci, care a gestionat cu succes relația extrem de complicată cu entitățile implicate în proiect, și, totodată, a amintit aportul important pe care Ministerul Transporturilor l-a avut pentru ca proiectul să ajungă în acest punct: „Am avut aportul lui Sorin Grindeanu, trebuie să recunosc asta. Am avut aportul celorlalți miniștri care s-au perindat la Ministerul Transporturilor din momentul în care noi am început proiectul acesta până astăzi. L-am început cu ministrul Bode, am trecut la ministrul Drulă și apoi ministrul Grindeanu. Un proiect a traversat trei miniștri pe care a trebuit să-i convingem unul câte unul de oportunitatea și utilitatea acestui proiect”.
Conform termenelor prevăzute în PNRR, lucrările de modernizare a liniei de cale ferată pe tronsonul Reșița – Voiteni trebuie finalizate până în 2026.