Și totuși, de ce tramvai la Reșița?! „Proiectul este eminamente vital pentru oraș, beneficiile aduse fiind uriașe”

 

Deși decizia privind reintroducerea tramvaiului la Reșița a fost luată demult, după ce studiul sociologic din 2017 arăta că majoritatea reșițenilor sunt în favoarea proiectului. Deși lucrările de modernizare a infrastructurii rutiere se apropie de final. Deși, deși, deși, încă se mai trezesc specialiști în tot și-n toate care contestă oportunitatea acestei investiții.

 

Ultima astfel de opinie rostogolită intens pe Facebook în ultimele zile, evident, de contestatarii primarului Ioan Popa, susține că mai convenabil ar fi fost să se treacă pe transport public cu troleibuze. Că se puteau folosi pentru liniile electrice stâlpii de la tramvai și că astfel, cu bani mult mai puțini, se cumpărau troleibuze. Și, țaca-paca, Reșița ar fi avut acum transport public electric, iar reșițenii nu ar mai fi fost nevoiți să suporte doi ani de calvar cauzat de lucrările la noile linii de tramvai. Despre scoaterea vechilor șine și modernizarea infrastructurii rutiere, despre sursa de finanțare a unor astfel de lucrări care, cum altfel?, nu ar fi creat niciun disconfort reșițenilor, nu spun însă nimic toți acești așa-zis specialiști.

 

Pentru a-i aduce cu picioarele pe pământ pe „experții” care emit astfel de soluții urbanistice și pe susținătorii acestora, reprezentanții Primăriei Reșița reamintesc că miza proiectului „Modernizarea transportului public electric și amenajarea infrastructurii de transport nemotorizat în Municipiul Reșița”, fazele 1, 2 și 3, și cea mai importantă oportunitate ce rezultă din „reintroducerea tramvaiului” o reprezintă lucrările conexe, și nu achiziția în sine a garniturilor de tramvai și reabilitarea liniei de rulare.

 

Valoarea totală a acestui proiect, prin cele trei faze, este de aproximativ 107 milioane de euro, din care achiziția celor 13 garnituri de tramvai este de 28 milioane euro. Tot în cadrul acestui proiect se achiziționează și 10 autobuze electrice, cu o valoare de 7 milioane euro, pentru traseele secundare. „Diferența ce rezultă, respectiv suma de 72 milioane de euro, este destinată exclusiv lucrărilor de reabilitare și modernizare a întregii infrastructuri stradale de pe artera principală, b-dul Republicii, zona Triaj, b-dul Revoluția din Decembrie, str. I.L Caragiale, str. Libertății, str. Traian Lalescu, str. Paul Iorgovici și Piața Republicii, precum și Calea Timișoarei și str. Bârzăviței.”, explică încă o dată reprezentanții municipalității.

 

Aceștia enumeră și câteva dintre beneficiile conexe obiectivului principal asumat, acela de a reintroduce transportul cu tramvaiul în Reșița:

  • Reabilitarea integrală a tramei stradale pe o lungime de 8 km, din Govândari – zona Kaufland până în Muncitoresc – Piața Republicii;
  • Reabilitarea integrală a străzilor Calea Timișoarei și Bârzăviței;
  • Reabilitarea și punerea în siguranță a celor 3 pasaje: Pasaj Triaj, Pasaj Doman și Pasaj Libertății, precum și a celor două poduri de pe Calea Timișoarei;
  • Modernizarea Pieței Republicii din cartierul Muncitoresc și amenajarea unei parcări park&ride;
  • Reabilitarea depoului de tramvaie și construirea a două stații de transport intermodale ce vor deservi atât transportul public cu tramvaie, cât și cel cu autobuze electrice;
  • Reabilitarea integrală a sistemului de colectare a apelor pluviale de pe întreg tronsonul;
  • Trecerea în subteran a rețelelor furnizorilor de telefonie, internet și televiziune;
  • Modernizarea iluminatului public pe tot tronsonul pe care se desfășoară acest proiect;
  • Înlocuirea stațiilor de transport public și montarea unui mobilier urban, modern;
  • Amenajarea zonelor verzi și plantarea a peste 500 copaci;
  • Reabilitarea integrală a trotuarelor, reamenajarea spațiilor verzi;
  • Construirea de noi parcări;
  • Integrarea pistelor de biciclete pe tot traseul;
  • Implementarea unui sistem modern de management al traficului ce include instalarea de aparate GPS pe toate garniturile de tramvai, autobuze și microbuze utilizate la transportul public. Acestea vor oferi date în timp real despre timpul de așteptare în stațiile pentru călători;
  • Implementarea unui sistem de supraveghere video pentru siguranță rutieră ce va fi amplasat în principalele intersecții și în fiecare mijloc de transport public.

 

Pentru aceste lucrări, arată Primăria Reșița, nu se putea obține finanțarea necesară decât prin reintroducerea tramvaiului, aceasta fiind singura variantă de a interveni major în reconfigurarea și modernizarea infrastructurii rutiere cu finanțare din fonduri europene. Dacă Primăria Reșița s-ar fi rezumat la un proiect de modernizare a transportului public prin achiziția de firobuze sau autobuze electrice, modernizarea infrastructurii rutiere ar fi rămas la stadiul de dorință, pentru care nu ar fi existat finanțarea necesară. În același timp, într-o simplă comparație între un tramvai și un autobuz electric sau firobuz, datele tehnice plasează tramvaiul ca cel mai eficient și mai prietenos cu mediul mijloc de transport public. Durata normată de viață pentru o garnitură de tramvai este de 30 de ani iar pentru un autobuz/firobuz este de 10 ani. Din perspectiva costurilor de exploatare, tramvaiul ca mijloc de transport reprezintă cea mai bună soluție față de orice alt mijloc de transport public”.

 

Soluția aleasă de municipalitate, reamintesc reprezentanții administrației publice a Reșiței, respectă opțiunea majorității reșițenilor care, prin răspunsurile date la studiul sociologic realizat în anul 2017, și-au exprimat dorința de a se reintroduce tramvaiul. Totodată, una dintre principalele probleme semnalate în cadrul studiului de către cetățeni a fost starea proastă a infrastructurii rutiere din oraș, incluzând pericolul reprezentat de vechea linie de tramvai ce se afla într-o stare avansată de degradare.

 

Recunoscând că disconfortul creat de lucrările ce se desfășoară în această perioadă este unul major, reprezentanții Primăriei Reșița subliniază că „proiectul este eminamente vital pentru oraș, beneficiile aduse fiind uriașe. După finalizarea acestui obiectiv major arterele principale nu vor mai avea nevoie de investiții pentru o perioadă foarte lungă de timp, lucru ce va îmbunătăți calitatea vieții reșițenilor. În același timp, Municipalitatea își va putea canaliza eforturile și resursele financiare pentru a dezvolta proiecte, din fonduri externe sau din bugetul local, pentru a moderniza infrastructura în zonele intracartiere, periferice sau satele aparținătoare”.

 

 

Explicație foto: Se toarnă asfalt proaspăt pe drumul din zona Renk. „Ne pregătim să ridicăm restricțiile de circulație pe acest tronson de drum”, anunță Primăria Reșița. 

 

Facebook Comments
Distribuie:

Te-ar mai putea interesa si

Cele mai citite

No Content Available