De când a preluat puterea județeană, de la alegerile locale din 2016, PSD-ul a avut ca principal obiectiv să-și instaleze oameni fideli în funcțiile-cheie ale instituțiilor și societăților comerciale controlate de Consiliul Județean. Până aici, nimic de comentat, acesta fiind și rolul momentelor electorale. Problema apare când numirile pe posturi se fac cu încălcarea legii. Or, exact așa s-a întâmplat în 2017, la desemnarea noilor membri ai Consiliului de Administrație al societății de apă și canalizare Aquacaraș SA. Iar urmările le vedem acum.
În prima jumătate a anului 2017 s-au dus adevărate lupte politice în plenul CJ, miza fiind numirea administratorilor Aquacaraș. Deci, implicit, deținerea controlului asupra uriașului buget al acestei companii, din care pe vremuri s-au înfruptat tentaculele economico-financiare aciuate pe lângă liderul județean al PD(L), Sorin Frunzăverde. Exclus din noul PNL după pronunțarea sentinței care îl condamna la închisoare (cu suspendarea executării pedepsei), acesta și-a reorientat simpatiile politice în 2016. Frunzăverde nu doar că avea să-și declare susținerea pentru noul președinte al CJ, pesedistul Silviu Hurduzeu, dar avusese grijă ca la acele alegeri locale să le sugereze unor foști primari PDL să se înroleze în PSD. Bogdaproste a mai lipsit să zică atunci Ion Mocioalcă, liderul stângii cărășene, când, cu asemenea pomană făcută de Frunzăverde, PSD avea să pună cruce pe dorința liberalilor de a-l vedea pe Marcel Vela în fruntea Consiliului Județean.
Când puterea politică bate opoziția legii…
Planurile pesediștilor de a pune stăpânire totală pe administrația Aquacaraș s-au lovit însă în 2017 nu doar de opoziția (minoritară) a liberalilor, ci și de prevederile legislative. Dar asta nu i-a oprit să facă ce vor mușchii lor. În zadar li s-a atras atenția, în special de către avocatul Dan Stan, pe atunci consilier județean PNL (azi, secretar de stat în Ministerul Afacerilor Interne), că legea spune una, iar majoritatea PSD-PMP face cu totul altceva. Neținând cont de nimic, decât de interesele dictate de conducerea de partid, majoritatea PSD-PMP din CJ a adoptat în iulie 2017 o hotărâre (HCJ nr. 164/2017) care, după cum a arătat Dan Stan, era evident că încălca legislația în vigoare.
Cu toate acestea, hotărârea a produs imediat efectele dorite de PSD-PMP. În Consiliul de Administrație al Aquacaraș au fost trimiși oameni după voia majorității politice din CJ, dar cu încălcarea flagrantă a legii. Care spune că trebuie ținut cont „la virgulă” de ierarhizarea candidaților pentru Consiliul de Administrație așa cum fusese ea fundamentată de către un expert independent. Se încălcau, așadar, prevederile OUG nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, în baza unei selecții prealabile efectuate de Autoritatea tutelară. Imediat după aceea, membrii Consiliului de Administrație, deși desemnați ilegal, au fost validați de Adunarea Generală a Acționarilor de la Aquacaraș (în care CJ, cu 64%, are rol determinant) și apoi au ales un președinte. Evident, în condiții ilegale.
Ilegalitatea nu ar fi devenit însă evidentă dacă Dan Stan nu ar fi atacat în instanță Hotărârea 164 și Hotărârea AGA de numire a CA în baza HCJ 164. A făcut-o, iar ultimul termen la proces a fost în data de 25 februarie 2020, după care judecătorii s-au pronunțat definitiv și irevocabil. „În urma deciziei de la Curtea de Apel Timișoara, întreg Consiliul de Administrație al Aquacaraș și-a încetat activitatea, adică toți cei 7 membri”. Din acel moment, Consiliul Județean trebuia să aplice decizia instanței și să găsească soluții de intrare imediată în legalitate a conducerii administrative de la Aquacaraș. Dar, o dată făcută prostia (sau ticăloșia), cu trecerea timpului, nu mai poți s-o repari nici să vrei. Cu atât mai mult efectele produse de aceasta.
Două ședințe AGA pentru o soluție interimară!
Consiliul Județean, prin reprezentantul mandatat în AGA, a încercat să aplice decizia instanței și să numească un nou CA la ședința acționariatului Aquacaraș din 30 martie. Dar atunci, chiar în cadrul ședinței AGA, reprezentantului CJ i s-a demonstrat că mandatul primit, o dată pus în aplicare, va duce într-un alt punct mort! S-a hotărât atunci ca acesta să revină ulterior, la o nouă ședință AGA, cu un nou mandat din partea CJ, care să aibă în vedere o măsură tranzitorie. Valabilă până la constituirea legală a unui nou Consiliu de Administrație, cu mandat de 4 ani, după alegerile locale din acest an.
Noua ședință AGA s-a desfășurat azi, 2 iunie 2020, iar ea a avut pe ordinea de zi, chiar la primul punct, numirea Consiliului de Administrație la Aquacaraș, societate care funcționează, așadar, de 3 luni fără CA. După ce până acum 3 luni, deci vreo 2 ani și jumătate, a funcționat cu un CA numit ilegal!
S-a pus în aplicare noul mandat al reprezentantului CJ, respectiv numirea interimară, pe 3 luni, a 6 foști membri ai Consiliului de Administrație, a aceluia existent la data desființării prin decizia instanței!, și înlocuirea celui de-al 7-lea, Vladimir David, cu Angelco Ilici. Aflat printre cei 13 candidați evaluați în 2017, acesta este în prezent director executiv la Auto Alex SRL Moldova Nouă, firma familiei Torma.
La capătul tunelului, luminița haosului
În ceea ce privește legalitatea deciziilor luate din 2017 încoace de către un CA dovedit ilegal și efectele produse de aceste decizii…
Numirea în funcția de director general a lui Nicolae Miu Ciobanu ar putea fi lovită de nulitate! La fel ca și deciziile semnate de acesta în calitatea ilegală de director general! Apoi, delegarea de către CA, în 27 martie 2019, a atribuțiilor funcției de director general lui Gheorghe Filipescu, ca și delegarea ulterioară a acelorași atribuții, în 12 aprilie 2019, lui Aurel Văduva. Sau numirea de către CA, în 16 iulie 2019, a lui Filipescu în funcția de director executiv. Toate acestea ar rezulta că au fost parafate de un CA ilegal constituit!
Ce se întâmplă dacă aceste decizii luate de CA sau de directorii generali numiți succesiv în funcție de un CA ilegal vor fi atacate în instanță? Au fost operate, de exemplu, numeroase desfaceri de contracte de muncă. Cât de legale sunt deciziile aferente? Ca să nu mai vorbim de contractele, facturile și ordinele de plată emise în tot acest timp de către conducerea executivă a Aquacaraș… Un adevărat HAOS, aici s-ar putea ajunge la Aquacaraș, numai și numai din cauza unor hotărâri politice inconștiente, ca să nu zicem ticăloase, adoptate în 2017 de majoritatea PSD-PMP din Consiliul Județean Caraș-Severin!
Sursă foto: arhivă FB Consiliul Județean Caraș-Severin