Ultima locomotivă cu abur fabricată la Reșița ar putea reveni acasă. Societatea civilă solicită autorităților să inițieze demersurile de recuperare

 

În 2022, Reșița aniversează trei evenimente importante în ceea ce privește tradiția fabricării de locomotive: 150 ani de la fabricarea primei locomotive cu abur de pe teritoriul actual al României, 100 ani de la construirea Fabricii de Locomotive și 50 ani de la inaugurarea Muzeului de Locomotive cu Abur din Triaj.

 

Unul dintre reșițenii implicați activ în recuperarea și promovarea reperelor identitare ale Reșiței industriale, Bogdan Andrei Mihele – președintele al Asociației Generale a Românilor Uniți, Greco-Catolici din Reșița – lansează un apel autorităților locale pentru a se implica în readucerea acasă a două dintre puținele locomotive cu abur fabricate în orașul de pe Bârzava care încă mai „supraviețuiesc” trecerii timpului și care riscă să fie casate, la fel cum s-a întâmplat cu 95% din cele 1.461 de locomotive fabricate la Reșița între anii 1872-1964.

 

Este vorba despre locomotiva 150.282 – ultima locomotivă cu abur fabricată la Reșița, la Combinatul Metalurgic, în 1960, an în care România a sistat producția locmotivelor de acest tip, profilându-se pe producția de locomotive diesel și electric – și despre locomotiva 230.132 – prima locomotivă tip P8 din seria 230.000, fabricată sub licență germană la Uzinele de Fier și Domeniile Reșița, în 1933. Ambele se află, în momentul de față, în Depoul Ploiești.

 

„În 2022 se împlinesc 150 ani de la fabricarea primei locomotive cu abur de pe teritoriul actual al României, 100 ani de la construirea Fabricii de Locomotive și 50 ani de la inaugurarea Muzeului de Locomotive cu Abur din Triaj. La aniversarea acestor evenimente istorice ale tradiției industriale din Cetatea de foc, considerăm oportun ca autoritățile publice locale, prin domnul primar Ioan Popa, să întreprindă discuții cu Ministerul Transporturilor și Direcțiunea Căilor Ferate Române pentru readucerea la Reșița a două locomotive cu abur, construite de Uzinele de Fier și Domeniile din Reșița și Combinatul Metalurgic Reșița. Ministerul Transporturilor și Direcțiunea Căilor Ferate Române pot emite directive pentru recondiționarea, repararea și aducerea la Reșița a celor două locomotive, dar pentru aceasta este nevoie că administrația publică locală să poarte discuții la cel mai înalt nivel”, spune Bogdan Andrei Mihele.

 

Potrivit acestuia, locomotiva fabricată în 1932 se află într-o stare bună și cu câteva investiții minime se poate aduce la Reșița. Cealaltă locomotivă, însă, ultima fabricată la Reșița, nu a fost întreținută corespunzător, este ruginită și deteriorată, dar, spune Bogdan Mihele, există posibilitatea ca angajații Depoului Ploiești să o recondiționeze și să o repare, astfel încât să se poată reîntoarce acasă.

 

CITEȘTE ȘI: Reșița, în căutarea timpului pierdut

 

Bogdan Mihele a făcut și o inventariere a celor 1.461 de locomotive fabricate la Reșița în perioada anilor 1872-1964:

 

1872-1898: StEG encartament îngust (nouă bucăți);

1926-1941: Locomotive seria 50.000 (266 de bucăți);

1932-1937: Locomotive seria 230.000 (două variante – 139 de bucăți);

1937-1939: Locomotive seria 142000 (36 de bucăți);

1939-1942: Locomotive seria 131000 (67 de bucăți);

1929: Locomotive seria 40000 (cinci bucăți);

1946-1954: Locomotive seria CR (pentru căile ferate sovietice) (224 de bucăți);

1946-1961: Locomotive seria 150000 (259 de bucăți);

1934-1964: Locomotive cu encartament îngust, industriale sau forestiere (302 bucăți);

1952-1961: Locomotive cu encartament normal industriale (152 de bucăți);

1964: Locomotive pentru Vietnam (două bucăți).

 

14 dintre acestea pot fi văzute în Muzeul de Locomotive cu Abur din Triaj, amenajat în 1972 – la 100 de ani de la fabricarea, la Reșița, a primeia din cele trei locomotive cu abur construite în spaţiul sud-est european între 1872-1873. Aceasta a fost recuperată în 1961 de la Câmpia Turzii, unde fusese garată pe o linie de manevră, și reprezintă piesa de rezistență a muzeului din Triaj.

 

Facebook Comments
Distribuie:

Te-ar mai putea interesa si

Cele mai citite

No Content Available