Suntem prezenți și pe

Utile

37 de întrebări privind cele 6 ordonanțe militare, 37 de răspunsuri formulate de autorități

Publicat cu

pe

Având în vedere că au rămas nelămurite o serie de întrebări privind modul de aplicare a măsurilor luate prin ordonanțele militare emise până în prezent de ministrul Marcel Vela, Grupul de Comunicare Strategică a realizat un material prin care își propune să acopere cu răspunsuri documentate întrebările adresate de jurnaliști și simpli cetățeni. 

 

  1. Întrebare: Pot merge la serviciu, în această perioadă, şi persoanele care fac naveta? Care locuiesc în Ilfov, de pildă, şi muncesc în Bucureşti?

Răspuns:  În conformitate cu prevederile Ordonanței militare nr. 3 din 24.03.2020 privind măsuri de prevenire a răspândirii COVID-19, art. 1, pct. a „Se interzice circulația tuturor persoanelor în afara locuinței/gospodăriei, cu următoarele excepții…deplasarea în interes profesional, inclusiv între locuință/gospodărie și locul/locurile de desfășurare a activității profesionale și înapoiˮ.

Astfel, actul normativ stipulează că este permisă deplasarea între locuință și locul de muncă. Nu se face mențiunea că localitatea în care se defășoară activitatea profesională trebuie să fie aceeași cu cea de domiciliu. În conformitate cu exemplul oferit de dumneavoastră, un cetățean care locuiește în Ilfov se poate deplasa la locul de muncă din București, cu condiția să aibă asupra sa documentele prevăzute la art. 4 al ordonanței menționate mai sus, respectiv legitimația de serviciu, adeverința eliberată de angajator sau o declarație pe propria răspundere.

 

  1. Întrebare: Cât de departe de domiciliul nostru poate fi situat cabinetul medicului specialist? Putem merge pentru acest consult de la Cluj la Bucureşti, de pildă?

Răspuns: Nu este prevăzută o limită de distanță la care trebuie să fie situat cabinetul medical, dar recomandăm cetățenilor să facă deplasări în scopuri medicale, altele decât urgențele majore, doar după verificarea disponibilității medicilor.

 

  1. Întrebare: La ce distanţă maximă de domiciliu poate fi amplasată unitatea comercială la care putem face cumpărături? Putem merge la cumpărături, de pildă, din cartierul Berceni într-un hipermarket din Militari?

Răspuns: Prevederile Ordonanței militare nr. 3 din 24.03.2020 privind măsuri de prevenire a răspândirii COVID-19 nu menționează o distanță cuantificabilă, însă recomandarea pentru cetățeni este să se deplaseze la cele mai apropiate magazine unde sunt comercializate produsele care le sunt necesare. În referire strictă la exemplul dumneavoastră, un cetățean care locuiește în cartierul Berceni nu poate merge la cumpărături pentru produse de strictă necesitate în cartierul Militari întrucât în zona de domiciliu există mai multe hipermarketuri similare cu cele din cartierul Militari.

 

  1. Întrebare: Un locuitor din Bucureşti ar putea să meargă, de pildă, să le ducă medicamente şi alimente părinţilor lui domiciliaţi în judeţul Vaslui?

Răspuns: Actul normativ menționat mai sus nu impune o limită de distanță. Referitor la întrebarea dumneavoastră punctuală, da, un cetățean din București poate merge în Vaslui pentru a-și îngriji părinții.

 

  1. Întrebare: Ce înseamnă în kilometri, de pildă, „deplasare scurtă, lângă domiciliu”? Cei care fac jogging ar trebui să alerge doar în jurul blocului sau şi pe străzile alăturate? Care e distanţa maximă permisă?

Răspuns: Activitățile fizice, sportive, trebuie realizate în jurul domiciliului sau al locului în care cetățenii locuiesc în fapt, în jurul gospodăriei, casei, blocului și nu în parcuri, locuri de joacă, terenuri de sport, etc. De asemenea, reamintim că sunt interzise activitățile fizice colective.

  1. Întrebare: Animalele de companie trebuie plimbate doar în jurul blocului sau proprietarii lor pot merge şi în parcurile din apropiere? Cât au voie să se îndepărteze de domiciliu?

Răspuns: Plimbarea zilnică a animalelor de companie trebuie realizată în jurul domiciliului sau al locului în care cetățenii locuiesc în fapt, în jurul gospodăriei, casei, blocului și nu în parcuri, locuri de joacă, terenuri de sport, etc

 

  1. Întrebare: Un producător agricol din Cluj, de pildă, poate veni să vândă cartofi în Bucureşti?

Răspuns: Legislația aflată în discuție, nu impune o limită de distanță, dar logica acestor restricții este aceea de a evita cât mai mult contactul între persoane, tocmai pentru a limita răspândirea infectării cu noul tip de coronavirus. Astfel, deși nu este stabilită o limită de distanță, recomandăm producătorilor agricoli să se deplaseze pe distanțe cât mai scurte.

 

  1. Întrebare: Este permisă circulația persoanelor care nu au împlinit vârsta de 18 de ani în afara locuinței/gospodăriei, pentru activităţile menţionate la pct. 5 şi 6?

Răspuns: În ceea ce privește minorii cu vârsta cuprinsă între 0 și 16 ani, deplasarea acestora în afara locuinței trebuie efectuată sub supravegherea sau cu încuviințarea părinților sau a tutorelui legal. În contextul epidemiologic actual, recomandăm limitarea la minim a acestor deplasări.

 

  1. Întrebare: Dacă da, cine trebuie să completeze declaraţia pe propria răspundere în cazul minorilor care nu au împlinit 16 ani şi, respectiv, în cazul minorilor între 16-18 ani?

Răspuns: În cazul minorilor sub 16 ani declarația trebuie completată și semnată de unul dintre părinți sau de tutorele legal. Minorii cu vârste cuprinse între 16 și 18 ani completează și semnează singuri declarația pe propria răspundere, cu mențiunea că aceștia trebuie să respecte condițiile individuale de deplasare și că le este interzisă participarea la activități fizice colective. De asemenea, minorii cu vârste cuprinse între 16 și 18 ani vor avea asupra lor și documentele de identitate.

 

  1. Întrebare: Pot să-mi transport cu mașina soția/soțul la/de la serviciu?

Răspuns: Dacă apreciați că motivul deplasării este unul justificat, puteți face acest lucru completând declarația pe proprie răspundere raportat la prevederea din art.1 lit.d (deplasarea din motive justificate, precum îngrijirea/însoțirea copilului, asistența persoanelor vârstnice, bolnave sau cu dizabilități ori deces al unui membru de familie).

După cum se poate constata, situațiile cuprinse în normă au caracter exemplificativ, dar presupun temeiuri de o anumită importanță.

O astfel de situație ar putea fi justificată dacă nu există mijloace de transport în comun sau dacă riscul expunerii la infectare este mai mare (deplasarea la locul de muncă ar presupune schimbarea mai multor mijloace de transport în comun, timpii de așteptare în stații, etc).

Pentru conducătorul auto cu vârsta de peste 65 de ani este recomandabil să evite inclusiv aceste deplasări în afara perioadei de timp 11.00-13.00.

 

  1. Întrebare: Pot să o aduc pe bunica în vârstă de peste 65 de ani de la domiciliul ei la adresa noastră de domiciliu care este situată la o distanță mai mare, în alt județ?

Răspuns: Această posibilitate este prevăzută de art.1 lit. d din Ordonanța militară nr.3. Dacă deplasarea pentru a aduce o persoană vârstnică (peste 65 de ani) este făcută în scopul de a fi îngrijită sau de a-i asigura tratament medical, recomandăm ca această deplasare să se facă cu predilecție în intervalul de timp 11-13 sau să nu depășească foarte mult acest interval. Atenție la viteza de deplasare!

 

  1. Întrebare: Pot să ies pentru a-mi plăti facturile la utilități sau ratele la bancă, ori semnarea unor contracte la notar?

Răspuns: Dacă nu puteți utiliza o platformă informatică pentru plata acestor utilități/facturi/rate puteți face aceste deplasări întocmind declarația pe proprie răspundere, cu mențiunea existenței unui motiv justificat. Vă recomandăm să aveți la dumneavoastră documentele care justifică nevoia acestor plăți (facturi, desfășurătoare, înștiințări de plată, pre-contracte, etc.)

 

  1. Întrebare: Pot să transport în mașina mai mult de 3 persoane?

Răspuns: Prevederea din art.3 din Ordonanța militară nr.3 vizează doar deplasarea pietonală și nu transportul public. Este important însă să respectați măsurile generale de prevenire a răspândirii COVID 19, inclusiv prin păstrarea unui loc liber între pasageri.

Explicația este valabilă și pentru transportul organizat de operatorii economici pentru deplasarea salariaților la/de la locul de muncă.

 

  1. Întrebare: Îmi expiră inspecția tehnică periodică a mașinii. Se prelungește valabilitatea acestuia sau trebuie să merg să îl fac?

Răspuns: Nu se prelungește valabilitatea ITP-ului, conform deciziei Registrului Auto Român. Deplasarea pentru efectuarea verificării ITP la stațiile agreate se poate realiza, fiind considerată activitate pentru acoperirea necesităților de bază ale persoanelor, situație prevăzută la punctul 2 al declarației pe proprie răspundere.

 

  1. Întrebare: Dacă am un prieten care vine cu avionul din altă țară pot să îl iau de la aeroport?

Răspuns: Acest motiv nu este prevăzut ca excepție în textul Ordonanței Militare nr. 3. Dar, în cazul în care persoana nu are cu ce să se deplaseze de la aeroport către locul de domiciuliu sau locul în care urmează să locuiască, atunci deplasarea este permisă, completând declarația pe propria răspundere, având motiv ajutorarea persoanelor. Trebuie avut în vedere că cetățenii care sosesc din zonele roșii intră în carantină instituționalizată, deci aceștia nu pot fi luați de la aeroport de aparținători, rude sau prieteni, iar cei care vin din zonele galbene intră în autoizolare. Acest fapt presupune că persoana care intră în contact cu ei trebuie să respecte aceeași procedură de autoizolare.

 

  1. Întrebare: Mi-a expirat asigurarea RCA. Se prelungește valabilitatea acesteia? Dacă nu, pot să ies din casă să-mi fac o asigurare?

Răspuns: Nu se prelungește valabilitatea asigurării RCA. Aceasta poate fi achiziționată și online. Din acest motiv, deplasarea pentru a ridica polița RCA NU poate fi considerată urgență și NU este un motiv care poate fi considerat situație de urgență ori pentru asigurarea nevoilor persoanei.

 

  1. Întrebare: Pot să merg într-un alt oraș decât cel de domiciliu unde am posibilitatea de a sta într-o locuință, care nu este proprietate personală, dar îmi oferă condiții mai bune pentru familie (doi copii de 7 ani, respectiv 4 ani și soția) pentru a rămâne în autoizolare?

Răspuns: În Ordonanța Militară numărul 3 nu este prevăzut faptul că cetățenii trebuie să rămână la adresa de domiciliu, ci la o locație indicată de ei, cu respectarea prevederilor legale și a restricțiilor impuse. Astfel, precizăm că este permisă inclusiv deplasarea cu familia în zona rurală, dacă persoanele dețin acolo o casă, pentru a rămâne în respectiva localitate.

 

  1. Întrebare: Pot să mă deplasez într-o altă localitate pentru a asigura hrană și medicamente unor animale pe care le am în grijă, fără a fi ale mele?

Răspuns: Nu. Acest motiv nu este prevăzut ca excepție în textul Ordonanței Militare nr. 3, cu excepția prestării acestei activități în context profesional, inclusiv în ceea ce privește activitățile agricole.

 

  1. Întrebare: Pot să mă deplasez pentru a-mi lua de la spital soția și copilul minor?

Răspuns: Da. În baza declarației pe propria răspundere în care menționați că deplasarea dumneavoastră se face dintr-un motiv justificat. O declarație similară va trebui să fie completată și de soție.

 

  1. Întrebare: Pot să mă deplasez la o casă pe care o am în construcție pentru a supraveghea lucrările executate de muncitori?

Răspuns: Nu. Acest motiv nu este prevăzut ca excepție în textul Ordonanței Militare nr. 3.

 

  1. Întrebare: Suspendarea activității comerciale cu amănuntul în centrele comerciale se aplică și Parcurilor comerciale așa cum sunt ele definite în OG nr. 99/2000? (parc comercial – perimetru ce grupează două sau mai multe clădiri cu destinaţia de structuri de vânzare cu suprafeţe medii ori mari, în care se desfăşoară activităţi de comercializare cu amănuntul de produse, servicii de piaţă şi de alimentaţie publică, ce utilizează o infrastructură comună, inclusiv spaţii de parcare şi circulaţie comune, precum şi utilităţi adecvate. Suprafaţa unui parc comercial este rezultată din suma suprafeţelor construite a clădirilor cu destinaţia de structuri de vânzare cu suprafeţe medii sau mari care fac parte din acesta, la care se adaugă suprafeţele spaţiilor de parcare şi circulaţie comune, precum şi suprafeţele celorlalte elemente de infrastructură comune;)

Răspuns: Da.

 

  1. Întrebare: În parcurile comerciale este permisă comercializarea produselor non alimentare prin curierat (produsele sunt preluate din parc de curieri care le livrează clienților în baza comenzilor on-line)?

Răspuns: Da.

 

  1. Întrebare: Este permisă deplasarea părintelui pentru exercitarea dreptului de vizitare a copilului aflat în întreținerea celuilalt părinte?

Răspuns: Acest motiv nu este prevăzut ca excepție în textul Ordonanței Militare nr. 3, dar pot fi exercitate drepturile stipulate prin hotărârea notarială sau judecătorească de divorț privind drepturile parentale. Mai exact, copilul minor poate fi preluat la domiciliu de părintele care nu îl are în întreținere, în perioada stabilită în hotărârea de divorț.

 

  1. Întrebare: Trebuie să mai completeze declaraţia pe proprie răspundere şi cei care merg la serviciu?

Răspuns: Ordonanţa Militară nr. 3/2020 prevede în clar „angajații prezintă legitimația de serviciu SAU adeverința eliberată de angajatorˮ, deci este necesară prezentarea unuia dintre cele două documente menționate.

 

  1. Întrebare: Este nevoie să completăm declaraţia pe propria răspundere indiferent de motivul pentru care ieşim din casă? Chiar dacă mergem până la chioşcul din colţul străzii sau la piaţa agroalimentară de lângă bloc?

Răspuns: Ordonanțele militare în vigoare reglementează clar motivele și modalitatea în care se realizează circulația tuturor persoanelor în afara locuinței/gospodăriei, precum și în mod particular circulația persoanelor care au împlinit vârsta de 65 ani.

În prevederea care reglementează deplasarea pentru asigurarea de bunuri care acoperă necesitățile de bază ale persoanelor nu este menționată vreo excepție condiționată de proximitatea unității alimentare, sens în care ordonanța se aplică unitar indiferent de distanța la care este situat magazinul.

 

  1. Întrebare: Dacă mergem la farmacie, să cumpărăm un medicament, sau la magazinul de lângă casă, pentru zahăr, şi nu găsim acolo produsele căutate, avem voie să încercăm şi la altă farmacie/magazin din apropiere? Sau trebuie să revenim acasă şi să completăm o altă declaraţie, pentru noul loc al deplasării?

Răspuns: Formularul declarației pe propria răspundere are o rubrică unde se completează locul/locurile deplasării, în acest sens se vor menționa locurile în care persoana se deplasează, în ordinea în care aceasta intenționează să-și desfășoare traseul. Astfel, se pot menționa mai multe locuri.

 

  1. Întrebare: Putem completa mai multe locuri de deplasare, atunci când ieşim din casă? Să scriem, de pildă, în declaraţia pe proprie răspundere, că mergem la magazin, dar că, pe drum, trecem şi pe la farmacie?

 Răspuns: Formularul declarației pe propria răspundere are o rubrică unde se completează locul/locurile deplasării, în acest sens se vor menționa locurile în care persoana se deplasează, în ordinea în care aceasta intenționează să-și desfășoare traseul. Astfel, se pot menționa mai multe locuri.

 

  1. Întrebare: Putem bifa, în declaraţia pe proprie răspundere, mai multe motive ale deplasării? Putem să mergem, de pildă, să acordăm asistență unor persoane vârstnice, dar pe drum, la dus sau la întors, să ne oprim la un magazin sau la o farmacie?

Răspuns: Formularul declarației pe propria răspundere are o rubrică unde se completează locul/locurile deplasării, în acest sens se vor menționa locurile în care persoana se deplasează, în ordinea în care aceasta intenționează să-și desfășoare traseul.

 

  1. Întrebare: Dacă nu avem cum să tipărim formularul tipizat, are aceeaşi valoare şi o declaraţie pe proprie răspundere scrisă de mână, pe o foaie simplă de hârtie? Textul scris de noi trebuie să fie exact ca în formularul tipizat?

Răspuns: Declaraţia pe proprie răspundere poate fi scrisă și de mână. Declarația pe propria răspundere trebuie să cuprindă numele și prenumele, data nașterii, adresa locuinței, motivul și locul deplasării, data și semnătura. De asemenea, declarația pe proprie răspundere poate fi completată și online pe site-ul https://formular.sts.ro/ și poate fi prezentată  personalului autorităților abilitate și prin intermediul telefonului, tabletei sau unui dispozitiv electronic similar, însă facem precizarea că declarația trebuie să conțină semnătura olografă a persoanei indiferent de suportul sau mediul pe care este stocată.

 

  1. Întrebare: Dacă o persoană are mai multe proprietăți (apartamente, case, ş.a.) unde nu se locuiește și dorește să le verifice (să se deplaseze în aceeași localitate sau în altă localitate), ar putea face asta fără să încalce prevederile Ordonanţei militare? Dacă da, ce ar trebui să bifeze în declaraţie, la „motivul deplasării”?

Răspuns: Motivul deplasării trebuie să fie unul justificat/să nu necesite amânare, situațiile cuprinse în normă au caracter exemplificativ, dar presupun temeiuri de o anumită importanță.

 

  1. Întrebare: Dacă o persoană îşi construieşte o casă, în regie proprie, şi doreşte să continue munca în această perioadă, ar putea să facă asta fără să încalce prevederile Ordonanţei militare? Dacă da, ce ar trebui să bifeze în declaraţie la „motivul deplasării”?

Răspuns: Motivul deplasării trebuie să fie unul justificat/să nu necesite amânare, situațiile cuprinse în normă au caracter exemplificativ, dar presupun temeiuri de o anumită importanță.

 

  1. Întrebare: La „activități sportive” poate fi inclus şi mersul pe bicicletă? Dacă da, persoanele care practică acest tip de mişcare fizică se pot deplasa cu bicicleta doar în jurul blocului sau există şi o altă limită de distanță?

Răspuns: Actul normativ prevede deplasări scurte, în apropierea domiciliului sau al locului în care cetățenii locuiesc în fapt, în jurul gospodăriei, casei, blocului. Bicileta poate fi folosită ca mijloc alternativ de transport pentru deplasări în scopuri profesionale.

 

  1. Întrebare: Se pot face deplasări la notariat în această perioadă pentru efectuarea unor acte notariale?

Răspuns: Sunt premise astfel de deplasări, în situații justificate și în condițiile în care operațiunile efectuate prin respectivele documente notariale nu pot fi executate on-line.

 

  1. Întrebare: În cazul jurnaliștilor, fotojurnaliștilor și cameramanilor video, care pot fi obligați să călătorească pe distanțe mai mari, între orașe, pentru diferite reportaje, este posibilă deplasarea în țară pentru mai multe zile, în interes de serviciu?

Răspuns: Ordonanțele militare în vigoare reglementează circulația tuturor persoanelor în afara locuinței/gospodăriei. Nu este prevăzută o limită de distanță la care trebuie efectuată deplasarea în interes profesional și nici o limită de timp, raportată la un anumit număr de zile. De asemenea, indiferent de perioada în care se desfășoară activitatea profesională este necesar să fie respectate condițiile stabilite de ordonanțele militare privind deținerea documentelor justificative. (legitimația de serviciu sau adeverința eliberată de angajator ).

 

  1. Întrebare: Pentru profesiunile liberale, cum sunt scriitorii sau artiștii, care se retrag la case de creație pentru a-și desăvârși lucrările, sau pentru cei care au reședințe și în alte zone, montane sau mai retrase, cum se pot deplasa către aceste locații unde să și rămână pe perioada Stării de urgență?

Răspuns: În conformitate cu Ordonanța Militară nr. 3, art. 4 „persoanele fizice autorizate, titularii întreprinderilor individuale, membrii întreprinderilor familiale, liber profesioniștii și persoanele care practică activități agricole prezintă o declarație pe propria răspundere, completată în prealabil.ˮ Astfel, așa cum prevede cadrul legislativ, pentru deplasarea în scop profesional a categoriilor menționate mai sus, este necesară completarea unei declarații pe propria răspundere.

 

  1. Întrebare: În Ordonanța militară Nr. 4 se specifică faptul că „(3) Interdicția privind circulația persoanelor într-un grup mai mare de 3 persoane se aplică exclusiv circulației pietonale.”Juridic, aceasta poate însemna că în spațiul deschis al unei instituții, cum ar fi curtea unei biserici, se pot afla, respectând regulile de siguranță, mai mult de trei persoane, deoarece nu este un spațiu de circulație pietonală?

Răspuns: În Ordonanța Militară nr. 1 la articolul 2 este prevăzut că „Se suspendă toate activitățile culturale, științifice, artistice, religioase, sportive, de divertisment sau jocuri de noroc, de tratament balnear și de îngrijire personală, realizate în spații închise.ˮ. Astfel, sunt suspendate slujbele religioase cu participarea credincioșilor.

În Ordonanța Militară nr. 2 la art. 9 se prevede că „se pot oficia slujbe în lăcașurile de cult, de către slujitorii bisericești/religioși, fără accesul publicului, slujbele putând fi transmise în mass-media sau onlineˮ și că  „se pot oficia acte liturgice/religioase cu caracter privat (botez, cununii, înmormântări), la care pot participa maximum 8 persoane, cât și împărtășirea credincioșilor bolnavi la spital sau la domiciliul acestoraˮ.

Ordonanța Militară nr. 3 la art. 1 interzice circulația tuturor persoanelor în afara locuinței/gospodăriei, cu anumite excepții. Printre excepțiile enunțate nu este menționată deplasarea la un lăcaș de cult pentru rugăciune.

Astfel, prin coroborarea tuturor articolelor menționate, în referire la exemplul dumneavoastră, nu se justifică prezența mai multor persoane în curtea unei biserici, dacă acestea se află în alte scopuri decât cele permise de cadrul legislativ. (scopuri profesionale, participarea la o slujbă de înmormântare, etc.).

 

  1. Întrebare: Cei care sunt obligați să meargă la bănci pentru diferite operațiuni obligatorii subzistenței – extragere de bani, etc -, ce ar trebui să bifeze în Declarația pe propria răspundere pentru a nu primi amendă?

Răspuns:  Motivul deplasării este clar justificat. În acest sens, declarația pe proprie răspundere poate fi completată raportat la prevederea din art.1 litera d din Ordonanța Militară nr. 3 din 2020.

După cum se poate constata, situațiile cuprinse în normă la art.1 lit. d au caracter exemplificativ, dar presupun temeiuri de o anumită importanță. O astfel de situație, cum e cea prezentată de dumneavoastră ar putea fi justificată, având în vedere că sumele de bani sunt necesare pentru acoperirea necesităților de bază. Totodată, în această perioadă, pentru a evita contaminarea de pe suprafețe, recomandăm utilizarea cardurilor bancare pentru cumpărături.

Utile

Tombolă cu 10 premii organizată de RoRec la primărie, de Ziua Mondială a Mediului

Publicat cu

pe

Ziua Mondială a Mediului, marcată în fiecare zi de 5 iunie a anului, va fi un prilej pentru reșițeni să scape de deșeurile provenite din echipamente electrice și electronice pe care nu le mai folosesc sau sunt stricate și le ocupă din spații. În acest sens, municipalitatea demarează în luna iunie o amplă acțiune de colectare a acestora.

Data de 5 iunie este dedicată mediului înconjurător, la nivel global aniversându-se Ziua Mondială a Mediului. Pentru a marca acest eveniment, Primăria Municipiului Reşiţa, în colaborare cu Serviciul Local de Colectare – partener – Asociaţia Română pentru Reciclare RoRec, organizează, în perioada 1 – 26 iunie 2020, o campanie de colectare a deșeurilor de echipamente electrice și electronice (DEEE) în municipiul Reșița.

Astăzi a fost deschisă linia telefonică de tip call-center pentru programarea și ridicarea deșeurilor de la domiciliu. În data de 6 iunie, DEEE vor putea fi predate și la Centrul de colectare RoRec situat în Reșița, strada Căminelor FN (la intersecţie cu Aleea Albăstrelelor).

Pentru predarea DEEE voluminoase și preluarea acestora de la domiciliu, cetăţenii municipiului pot apela la unul din următoarele numere de telefon:

  • RoRec – 0800444800 – număr apelabil gratuit din orice reţea de telefonie fixă sau mobilă, 0751302119, 0728222224 sau online pe www.e-deseu.ro
  • Primăria Municipiului Reşiţa – 0255 210 258 – de luni până vineri, între orele 8.00 – 16.00.

Pentru instituții și agenți economici, la preluarea GRATUITĂ de la sediu se întocmesc procese verbale de scoatere din uz a echipamentelor electrice și electronice vechi sau defecte.

Pentru obiectele predate în perioada 01 -26 iunie 2020, participanţii la campanie vor primi bilete la tombola organizată de inițiatorii acțiunii. Premiile, un cuptor cu microunde, 5 blendere și 4 mixere vor fi atribuite câștigătorilor după o tragere la sorţi ce va avea loc în ziua de 29 iunie, la sediul Primăriei Reşiţa, în sala de şedinţe –  ora 12.00”, este anunțul făcut de municipalitate.

Continuați lectură

Utile

Metode ultramoderne de tratare a obezității, o boală tot mai răspândită printre români

Publicat cu

pe

Suntem în plină pandemie cu COVID-19. Și este cunoscut faptul că mulți dintre cei care au pierdut lupta cu coronavirusul au avut ca principală comorbiditate obezitatea.

Obezitatea reprezintă o afecțiune medicală în care excesul de grăsime din organism determină afectarea stării de sănătate. Ea apare printr-o combinație de factori, respectiv o creștere a aportului alimentar, o scădere a activității fizice și o serie de factori genetici.

Obezitatea este considerată maladia secolului 21. Studiile au arătat că în lume peste 600 de milioane de oameni (12 %) suferă de această maladie. Mai grav este faptul că, din aceștia, peste 100 de milioane sunt copii. România se află la ora actuală pe un deloc onorant loc 3 în Europa, atât în ceea ce privește obezitatea la adulți, cât și la copii și adolescenți.

Obezitatea atrage după sine o serie de afecțiuni, unele dintre ele extrem de grave și care scurtează durata de viață. În primul rând, sunt afecțiunile cardiovasculare, hipertensiunea arterială. În al doilea rând, este diabetul zaharat tip II, în care apariția lui este direct legată de creșterea în greutate. Problemele respiratorii ce apar pot fi extrem de grave, mai ales ceea ce se cheama „apneea în timpul somnului”. Dacă la acestea adăugăm problemele osteo-articulare, de coloana vertebrală, genunchi, etc., problemele vasculare periferice și, deloc de neglijat, problemele de izolare socială, avem tabloul unei unei afecțiuni cu răsunet general.

Doctor showing a stomach concept art design.

În zilele noastre, tratamentul obezității este considerat principalul element de prevenire a unei cauze importante de deces prematur. Problema tratării acestei afecțiuni trebuie rezolvată întotdeauna printr-o colaborare multidisciplinară: nutriționist, internist, psiholog, chirurg. Toate acestea vă stau la dispoziție în cadrul clinicii MedVarix din Timișoara. Pentru a afla detalii, am adresat câteva întrebări pe tema metodelor moderne de tratare a obezității unuia dintre specialiștii de la clinica MedVarix, prof. dr. Ciprian Duta.

  1. Ce tipuri de intervenții bariatrice există, care sunt acestea și în ce situații sunt indicate?

Intervențiile bariatrice sunt numeroase, dar au un numitor comun prin faptul că, astăzi, toate se efectuează minim invaziv, ceea ce înseamnă pentru pacient o scădere semnificativă a riscurilor complicațiilor postoperatorii legate de o incizie într-un perete abdominal de dimensiuni, uneori considerabile, iar pe de altă parte, o recuperare la parametrii anteriori mult mai rapidă.

Dacă discutăm despre intervențiile restrictive, putem vorbi în principal de inelul gastric (gastric banding) și gastrectomia longitudinala (gastric sleeve). Sigur că putem discuta și despre alte astfel de intervenții (vertical banded gastroplasty sau plicatura gastrică), dar astăzi în arsenalul terapeutic pe primele locuri se mențin cele două intervenții menționate anterior.

Inelul gastric înseamnă montarea unui inel de silicon în jurul porțiunii inițiale ale stomacului. Astfel se creează deasupra acestuia un mic rezervor, care atunci când se destinde cu cantități mici de alimente determină apariția senzației de sațietate. Operația este ușor suportată de către pacient, cu riscuri practic nule imediat postoperator, ceea ce a dus la un avânt foarte mare în chirurgia obezității în anii 2000.

Gastrectomia longitudinală este astăzi cea mai frecventă intervenție bariatrică, datorită unori avantaje incontestabile. Ea înseamnă secționarea stomacului pe toată lungimea lui și rămâne un tub gastric foarte mic de 50-100 ml. Tot restul stomacului se îndepartează, ca atare se elimină și porțiunea superioară a stomacului care secretă un hormon (ghrelina), care este considerat „hormonul foamei”. Ca atare, dispare aproape complet senzația de foame, ingerăm la ora mesei mâncare, dar nu are unde să intre mai mult de câteva linguri. Rezultate foarte bune.

A doua mare categorie de intervenții sunt cele malabsorbtive, din care pe prim plan se situează by-pass-ul gastric. Reprezintă anastomozarea unei porțiuni a intestinului subțire la porțiunea superioară a stomacului, realizând astfel o ocolire a stomacului în circuitul alimentar, ca atare alimentele vor fi digerate mult mai greu în intestinul subțire. Scăderea ponderală este semnificativă prin apariția fenomenelor de malabsorbție a principiilor alimentare.

În principiu, toate aceste operații determină scăderea în greutate, ceea ce face ca toate afecțiunile generate de obezitate să scadă sau să dispară. Acest efect are un răsunet extrem de favorabil asupra afecțiunilor cardiovasculare, a hipertensiunii arteriale și asupra diabetului zaharat, care pot să dispară. Motiv pentru care la ora actuală chirurgia bariatrică a devenit chirurgia metabolică, reprezentând o opțiune importantă a tratamentului unor forme de diabet zaharat tip II, și nu numai.

  1. Ce complicații pot apărea?

Există o serie de complicații imediate legate de intervenția chirurgicală, care este una complexa și, bineînțeles, necesită o expertiză corespunzătoare. Exista și o serie de complicații tardive a fiecărei intervenții în parte. În principal, sunt legate de posibile aporturi insuficiente alimentare. Pot să apară deficite de vitamine, de oligoelemente, de aceea este necesară o colaborare permanentă între pacient și echipa terapeutică, pentru că toate aceste deficiențe trebuie corectate la timp, înainte să apară complicații specifice fiecărui deficit.

  1. Cât durează o intervenție?

Aceasta este o întrebare frecventă a pacienților și la care răspunsul este „în chirurgie știi când intri, nu știi când termini”, dar dacă operația decurge normal, fără incidente, ea poate varia de la 1 oră la 3 ore, în funcție de tipul intervenției, în funcție de situația locală. Vă dau un exemplu, nu este același lucru să operezi un pacient de 120 de kg cu unul de peste 200 de kg. Nu timpul operatiei este definitoriu, ci siguranța pacientului și succesul intervenției.

  1. În cât timp se vor observa efectele pozitive ale intervenției? Care este timpul ideal de slăbire?

Efectele pozitive se observă imediat, pacienții se simt foarte bine după 2-3 săptămâni. Scăderea sau dispariția, spre exemplu, a hipertensiunii arteriale sau a diabetului se observă în primul trimestru. Scăderea ponderală nu este o constantă, în general în prima lună se slăbește cel mai mult, ulterior aceasta poate diminua progresiv până la 6 luni și un an. Sunt momente în această perioadă în care rămân la o greutate constantă 1-2 săptămâni, urmând ca ulterior să scadă accentuat.

În concluzie, chirurgia bariatrică este o chirurgie complexă, dificilă. Ea se adresează de multe ori unor pacienți care, în ciuda aspectului („gras și frumos”), sunt extrem de fragili. Înseamnă implicarea pacientului și a unei a echipe extrem de numeroase de chirurgi, anesteziști, gastroenterologi, pneumologi, cardiologi, nutriționiști, radiologi, psihologi și așa mai departe. Clinica MedVarix vă oferă echipă de specialiști cu renume pentru a vă ajuta pe acest drum. Ne găsiți la 0256443625 sau online la www.medvarix.ro.

Continuați lectură

Utile

Păsuire de la primărie. Plata parcărilor de domiciliu, posibilă până la finalul lunii iunie

Publicat cu

pe

Municipalitatea reșițeană a prelungit termenul limită pentru plata parcărilor de domiciliu și vine în sprijinul proprietarilor de autoturisme ce au concesionat un loc de parcare de la Primăria Reșița, dându-le acestora un răgaz de încă o lună pentru reînnoirea abonamentului.

Una dintre măsurile luate de municipalitate în contextul pandemiei de coronavirus cu privire la termenul limită de plată a parcărilor a fost modificată. Deși inițial acest termen era 31 mai, Primăria Reșița a prelungit perioada limită până la finalul lunii iunie. Măsura vine în contextul instituirii pe teritoriul României a stării de alertă și are ca scop păsuirea celor care au concesionată o parcare și, probabil, pe perioada pandemiei au suferit financiar din cauza măsurilor de restricție din perioada stării de urgență.

Termenul limită pentru plata parcărilor de domiciliu de pe raza Municipiului Reșița se prelungește până în data de 30 iunie”, este anunțul făcut de municipalitate.

Plata taxei de parcare se poate efectua după același program de până acum:

  • Luni-Marţi 08.00-16.00
  • Miercuri-Joi 08.00-18.00
  • Vineri 08.00-13.30

De asemenea, vă reamintim că pentru plata taxei anuale de parcare sunt necesare următoarele documente:

  • certificat de înmatriculare cu viza T.P. la zi;
  • carte de identitate/Buletin de identitate solicitant.

Continuați lectură

Cele mai citite