Banii sunt mărul discordiei în cuplu… pentru 78% dintre români

 

În luna cu două „zile ale îndrăgostiților”, sărbătorite de Valentine’s Day și de Dragobete, BCR prezintă datele unui studiu sociologic realizat împreună cu compania de cercetare Unlock Market Research privind comportamentul și relația cuplurilor din România cu banii.

 

Concluziile studiului arată că, în contextul în care 78% dintre cei intervievați au mărturisit că disensiunile legate de bani și situația financiară reprezintă unul dintre cele mai frecvente motive de ceartă în cuplu, 53% dintre ei consideră că educația financiară poate consolida o relație. În plus, pentru 65% dintre respondenți, planificarea banilor pentru situații neprevăzute este cea mai presantă dorință.

 

„Discuțiile despre bani într-o relație pot fi delicate, dar necesare, consideră 60% dintre respondenți, în timp ce conflictul legat de bani și situația financiară reprezintă unul dintre cele mai frecvente motive de ceartă în cupluri – 78%. Mai mult de jumătate dintre respondenți (56%) consideră siguranța financiară ca fiind un aspect fundamental în întemeierea unei familii, iar 53% consideră că educația financiară poate consolida o relație. Totodată, 66% dintre cupluri evidențiază fondul de urgență ca fiind principala lor prioritate în ceea ce privește economiile.”, informează reprezentanții BCR, într-un comunicat de presă.

 

1 din 5 cupluri țin banii la saltea!

 

Potrivit studiului Unlock, atunci când vine vorba despre economisire, 74% dintre cupluri declară că pun bani deoparte, iar peste jumătate dintre ele folosesc un produs bancar de economisire, cum ar fi conturi de economii sau depozite​​. 66% dintre cupluri evidențiază fondul de urgență ca fiind principala lor prioritate în ceea ce privește economiile, 37% aleg să păstreze banii într-un cont curent sau normal, pe când 19% preferă să păstreze încă banii în formă cash.

 

În ceea ce privește gestionarea situațiilor financiare dificile, 65% dintre cupluri afirmă că s-au adaptat și au gestionat împreună schimbările financiare, evidențiind o abordare colaborativă în fața provocărilor. Cu toate acestea, 13% au recunoscut că aceste schimbări au creat tensiuni și dispute, subliniind importanța unui fond de urgență și a planificării financiare.

 

Studiul mai arată că 80% dintre cupluri declară că își pun veniturile la comun și gestionează bugetul familiei printr-o discuție comună, ceea ce denotă un nivel ridicat de transparență și colaborare în relații, însă expunerea la educație financiară este încă moderată, cu 46% dintre respondenți care caută periodic informații financiare. În plus, o treime dintre cei intervievați (36%) au ascuns informații despre bani față de parteneri.

 

Alte concluzii ale studiului:

  • Siguranța financiară se află pe locul 4 în lista de priorități atunci când oamenii planifică întemeierea unei familii.
  • 1 din 2 persoane intervievate susține că bărbatul trebuie să plătească la prima întâlnire.
  • Doar 1 din 5 români mai consideră zestrea ca fiind relevantă în relația lor. Cel mai important argumente pentru zestre rămân proprietățile (casă, terenuri, pământ).
  • De regulă, bărbatul câștigă mai mult, dar utilitățile și vacanțele sunt plătite în mod egal.
  • Deși clară tendința de a cheltui în mod egal bani pe hobby-uri și dorințe personale, încă se păstrează percepția cum că femeile cheltuiesc mai mult pe dorințe personale (31%) și bărbații mai mult pe hobby-uri (25%).
  • Datoriile apropie cuplurile. Majoritatea spune că ele trebuie gestionate împreună (66%).
  • Deciziile de investiții riscante se iau mai degrabă împreună (58%).

 

Studiul Unlock vine în contextul în care BCR a anunțat de curând depășirea pragului de 1 milion de români educați financiar prin programele sale Școala de Bani și Financial Coach. „Atingerea acestei borne reprezintă punctul de plecare pentru o explorare mai amănunțită a relației românilor cu banii, cu o atenție specială acordată cuplurilor – o componentă majoră a acestui milion de români. Prin analiza Unlock, BCR își propune să înțeleagă mai bine deciziile financiare ale românilor, explorând contexte relevante, precum Ziua Îndrăgostiților, pentru a capta dinamica financiară a celor care sunt într-o relație sau căsătoriți.”, precizează comunicatorii BCR.

 

Cercetarea Unlock Market Research a fost realizată în luna ianuarie 2024, folosind metoda CAWI, pe un eșantion de 600 de persoane cu vârsta de peste 20 de ani, căsătoriți sau într-o relație și locuiesc cu partenerul.

 

Facebook Comments
Distribuie:

Te-ar mai putea interesa si

Cele mai citite

No Content Available