Ce a însemnat cea de-a patra ediție a Festivalului Internațional de Teatru „New Wave”

 

Teatrul de Vest Reșița a încheiat cea de-a patra ediție a Festivalului Internațional de Teatru „New Wave” în aplauzele publicului, care abia a încăput în sală la spectacolul de gală „…Escu” de Tudor Mușatescu, cu Pavel Bartoș în rolul principal, alături de partenerii săi de scenă, actori consacrați de la Teatrul „Stela Popescu” București și Teatrul Național Satiricus I.L. Caragiale Chișinău.

 

Deși evenimentul s-a încheiat din punct de vedere calendaristic, ecourile sale răzbat dincolo de granițele fenomenului teatral local sau național. Pentru Teatrul de Vest a însemnat, cu siguranță, o extindere a limitelor organizatorice, prin reunirea a aproximativ 300 de invitați (artiști, tehnicieni de scenă, critici, jurnaliști, manageri culturali), din cinci țări și două continente, la cele 24 de evenimente desfășurate, în șase spații de reprezentație, pe parcursul tradiționalelor nouă zile de festival.

 

La nivel regional, festivalul și-a îndeplinit misiunea de a îmbogăți oferta culturală cu o selecție dintre cele mai apreciate spectacole, realizată cu ajutorul criticului Doru Mareș, personalitate teatrală cu o valoare de necontestat. La final, întreg publicul spectator rămâne cu o temă de gândire: care sunt actualele direcții în teatrul contemporan, ce și cine reprezintă „noul val” în teatru?

 

Iar dacă ne îndepărtăm de Reșița și privim valurile create de o mică piatră reprezentată prin această ediție a patra, aruncată în apa dinamicilor globale, trebuie să menționăm întâlnirea pe care bănățenii au avut-o cu spectacolul de la cea mai mare operă din Taiwan – MingHwa Yuan Arts& Cultural Group, cu peste 1500 de spectatori formați din reșițeni, caransebeșeni și elevi ai Liceului de Arte Sabin Păuța. Tot aici s-a produs întâlnirea dintre reprezentanți ai autorităților locale și ambasadorul Taiwanului în Europa de Est – David Nan Yang Lee, care sperăm să dea naștere unor punți economice între cele două națiuni.

 

Teatrul de Vest militează pentru colaborarea inter-instituțională, astfel încât mesajul său educativ să ajungă la cât mai mulți spectatori sau posibili spectatori. Așadar, echipa de organizare a festivalului, condusă de Florin Gabriel Ionescu – în calitate de președinte și Denisse Moise – în calitate de director executiv, își exprimă recunoștința față de partenerii care au răspuns pozitiv: Radio România Reșița (care, pe lângă promovarea evenimentelor, a găzduit cele două lansări de carte și cele două concerte pe minunata terasă de la sediu), Primăria Reșița (care ne-a dat acordul de a susține reprezentații pe scena din Centrul Civic și în fața teatrului și de a promova festivalul în întregul oraș), Casa de Cultură „George Suru” Caransebeș și Liceul de Arte „Sabin Păuța” (care au găzduit spectacole) și tuturor partenerilor media care au documentat evenimentele.

 

Dar toate acestea nu ar fi fost posibile fără susținerea finanțatorilor Teatrului de Vest, și anume, Consiliul Județean Caraș-Severin, care a crezut în misiunea culturală a evenimentului și în evoluția sa încă de la prima ediție.

 

Nu în ultimul rând, pentru că festivalul își propune celebrarea valorilor în domeniu, juriul – alcătuit din Monica Andronescu, Victor Scoradeţ și Maria Zărnescu – a decis acordarea următoarelor premii în urma vizionării celor 17 spectacole din perioada de jurizare 15-22 Iunie:

  • Premiul pentru Cel mai bun spectacol: Acasă la tata de Mimi Brănescu, regia Mimi Brănescu, Teatrul „Toma Caragiu” Ploieşti
  • Premiul pentru Cea mai bună regie: Alexandru Mâzgăreanu pentru regia spectacolului E adevărat! E adevărat! E adevărat! de Breach Theatre, producţie a Teatrului ACT Bucureşti
  • Premiul pentru Cel mai bun actor: Vlad Udrescu pentru rolurile din spectacolul Novecento, după Alessandro Baricco, regia Daniel Simion, producţie a Teatrului Apropo Bucureşti
  • Premiul pentru Cea mai bună actriţă: Emilia Bebu pentru rolul Artemisia Gentileschi din spectacolul E adevărat! E adevărat! E adevărat! de Breach Theatre, regia Alexandru Mâzgăreanu, producţie a Teatrului ACT Bucureşti
  • Premiul pentru Cea mai bună scenografie – pictură live: Bogdan Ţigan pentru spectacolul Frumoasa călătorie a urşilor panda de Matei Vişniec, regia ErnőTapasztó, producţie a Teatrului Românesc Carusel din Gyula, Ungaria
  • Premiul pentru Cea mai bună muzică originală: Ştefan Stoianovici pentru spectacolul Novecento, după Alessandro Baricco, regia Daniel Simion, producţie a Teatrului Apropo Bucureşti
  • Premiul pentru Cea mai bună coregrafie: Farkas Tamás pentru spectacolul Slugă la doi stăpâni de Carlo Goldoni, regia Ernő Tapasztó, producţie a Teatrului de Vest Reşiţa
  • Premiul Special al Juriului se acordă companiei MingHwa Yuan Arts & Cultural Group din Taiwan, pentru susţinerea, revalorizarea şi promovarea artei dramatice tradiţionale.

Și, totodată, pentru că răspunsul publicului reprezintă un reper signifiant, se acordă:

  • Premiul Publicului actorului Pavel Bartoș pentru rolul Decebal Necșulescu din spectacolul „… Escu” de Tudor Mușatescu, regia Alexandru Grecu și Cristian Șofron, producție a Teatrului „Stela Popescu” București și Teatrul Național Satiricus I.L. Caragiale Chișinău.

 

Un eveniment de o asemenea amploare reprezintă un efort comun. Organizatorii își exprimă recunoștința față de publicul care a participat în pofida caniculei și a altor evenimente cu care s-a suprapus festivalul, le mai mulțumește invitaților, voluntarilor și tuturor celor care au contribuit, fie doar printr-o vorbă bună sau cu un gând pozitiv.

 

Și pentru că orice încheiere reprezintă un nou început, să ne vedem cu bine la cea de-a cincea ediție!

 

 

Teatrul de Vest Reșița

 

Facebook Comments
Distribuie:

Te-ar mai putea interesa si

Cele mai citite

No Content Available