Cum poate un automobil să fie declarat „de epocă”. Proprietarii de vehicule istorice nu plătesc impozit, taxă de drum și au tarife preferențiale la RCA

 

Le admirăm la parade, în expoziții sau rulând, uneori, pe străzi, sunt adevărate bijuterii pe patru roți, însă „drumul” pe care automobilele vechi îl au de parcurs până a fi atestate ca vehicule istorice, „de epocă”, este destul de lung și presărat cu o serie de condiții pe care trebuie să le îndeplinească. Retromobil Club România oferă, inclusiv în Caraș-Severin, consultanță gratuită celor care doresc să achiziționeze mașini vechi, cu privire la eligibilitatea acestora.

 

Nu orice maşină veche este neapărat şi una de epocă. Aceasta este prima și cea mai importantă regulă pe care trebuie să o știe pasionații genului înainte de a achiziționa un automobil retro. Atestatul de vehicul istoric, în baza căruia proprietarul poate beneficia de prevederile legale în domeniu, este emis de Retromobil Club România, în calitate de autoritate națională a Federației Internaționale a Vehiculelor Istorice, organismul european, membru UNESCO, care reglementează activitatea în domeniul conservării, restaurării și mentenanței vehiculelor istorice.

 

Pentru a fi atestat ca vehicul istoric, un automobil trebuie să îndeplinească un set de condiții, explică Andrei Rotaru, reprezentant Retromobil Club România – Filiala Caraș-Severin:

– perioada trecută de la fabricarea vehiculului respectiv trebuie să fie de cel puțin 30 de ani. Se admit replici dacă acestea au fost fabricate sau modificate de cel puțin 30 ani și se poate dovedi acest lucru;

– vehiculele nu trebuie destinate folosirii zilnice. Sunt folosite ocazional, la manifestări ale vehiculelor istorice sau pentru hobby, mentenanță, inspecții RAR;

– vehiculele trebuie să fie originale sau restaurate original, să fie în perfectă stare de funcționare și să aibă un aspect estetic și tehnic conform cu cerințele unui vehicul care să facă parte din patrimoniul tehnic și cultural național.

– nu sunt eligibile vehiculele utilitare sau cu destinații speciale (ambulanțe, mașini mortuare, etc.) care sunt folosite uzual în acest scop;

– culoarea autoturismului trebuie să corespundă paletei de culori originale. Aceeași cerință se impune și pentru partea interioară a vehiculului (tapițerii, mochete, capitonaje). Nu se admite inscripționarea respectivelor vehicule în scop comercial.

 

Atestarea vehiculului

„La ședințele de atestare, comisia tehnică a Retromobil Club România va face observații cu privire la operațiunile de restaurare care se impun pentru o eventuală atestare a respectivului vehicul. Observațiile și recomandările comisiei tehnice trebuie urmate ca atare, neputând să fie atacate. Comisia va comunica respingerea sau admiterea cererii de atestare pentru vehiculul respectiv, decizia fiind irevocabilă. Doar în baza atestatului emis de Retromobil Club România și după ce este verificată starea tehnică a mașinii, raportată la caracteristicile tehnice de la data fabricaţiei, Registrul Auto Român menționează în cartea de identitate a acesteia sintagma vehicul istoric”, a explicat Andrei Rotaru. Acesta a mai precizat că modificarea unui vehicul după atestare se face pe răspunderea posesorului și poate fi considerată fals în declarații și uz de fals. Orice modificare descoperită duce automat la anularea atestatului de vehicul istoric, la sesizarea Registrului Auto Român și a organelor abilitate.

 

Facilități fiscale și nu numai

După pargurgerea pașilor de obținere a ATESTATULUI DE VEHICUL ISTORIC și înscrierea mențiunii in cartea de identitate a vehiculului de către Registrul Auto Român, „posesorul – în baza unei cereri către autoritatea publică locală în raza căreia își are domiciliul – va fi scutit de plata impozitului datorat pentru acesta începând cu anul fiscal următor, amintește Andrei Rotaru. Totodată, posesorii de vehicule istorice sunt scutiți și de taxa de drum (rovinieta) și pot beneficia de reduceri acordate de unele firme de asigurare la plata poliței de răspundere auto obligatorie”.

 

Cei care doresc să achiziționeze un automobil retro pot beneficia de consultanță gratuită din partea Retromobil Club România. „În calitate de reprezentant al Retromobil Club România Caraș-Severin, stau la dispoziția celor interesați cu asistență privind eligibilitatea unui anumit vehicul înaintea achiziționării acestuia și  completarea formularelor online. Ghidul pentru obținerea atestatului poate fi consultat pe www.retromobil.ro”, precizează Andrei Rotaru.

 

Foto: arhivă octombrie 2019. Sursă foto: Retromobil CS

 

Facebook Comments
Distribuie:

Te-ar mai putea interesa si

Cele mai citite