Două unități de învățământ din Caraș-Severin, școli-pilot-media. „Pentru o generație cu ochii deschiși”

În contextul în care problematica dezinformării a devenit o dominantă a vieții de zi cu zi, liceeni și cadre didactice din o sută de unități de învățământ din întreaga țară au șansa de a dezvolta competențe care să îi ajute să „navigheze” prin „marea” de informații și să interacționeze critic și responsabil cu media. Totul, în cadrul „Programul de educație media”, inițiat de Centrul pentru Jurnalism Independent.

„Programul de educație media” este un demers strategic derulat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), prin care concepte de educație media sunt introduse în activitatea curentă a profesorilor și elevilor de liceu, în urma unui amplu proces de instruire a cadrelor didactice. Programul a fost lansat la începutul acestui an, în parteneriat cu Ministerul Educației și Cercetării, și va ajunge, din acest semestru al anului școlar, în o sută de licee și colegii din întreaga țară.

În Caraș-Severin au fost selectate, în urma depunerii dosarelor, pentru a funcționa ca școli-pilot-media în cadrul acestui program, Colegiul Național „Traian Lalescu” din Reșița (foto) și Colegiul Național „C.D. Loga” din Caransebeș. „«Programul de educație media» ajunge în școli-pilot-media, pentru o generație cu ochii deschiși. Este un program de intervenție educațională în domeniul educației media, media literacy, ce are drept obiectiv ca, în 2030, cel puțin 30% dintre elevii de liceu să înțeleagă rolul media într-o societate democratică, să distingă faptele de dezinformare, să deconstruiască mesajele media și să interacționeze responsabil cu social media”, transmit reprezentanții CJI.

În cele două școli-pilot-media din Caraș-Severin se vor desfășura atât activități de formare sincron (exerciții individuale și de grup, discuții și dezbateri), cât și activități de formare individuale. De asemenea, cadrele didactice care predau limba română și discipline conexe vor include concepte de educație media la clasă, în  activitatea de predare-învățare.

Principalele rezultate așteptate de inițiatorii programului pe durata perioadei de implementare a acestuia sunt: „un model de dezvoltare personală continuă care va facilita profesorilor includerea de elemente de educație media ca parte a activității curente; 600 de profesori de limba și literatura română formați, respectiv 48.000 de elevi care și-au dezvoltat abilitățile necesare pentru a fi cetățeni informați, capabili să interacționeze critic și responsabil cu media, cu imunitate la efectele dezinformării; un grup profesoral care deține competențele necesare predării educației media și utilizării mass-media în procesul de predare-învățare-evaluare; un grup profesoral care deține competențele și profilul necesare pentru a desfășura activități în domeniul educației media, în calitate de trainer/profesori-mentori/facilitatori”.

„Programul de educație media” are drept partener strategic de dezvoltare Romanian-American Foundation și beneficiază de sprijinul financiar oferit de Ambasada Regatului Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, Ambasada Regatului Țărilor de Jos în România, Ambasada Statelor Unite ale Americii, Fondul pentru Inovare Civică, Fundația Friedrich Naumann pentru Libertate România, International Freedom of Expression Network și UNICEF România.

Facebook Comments
Distribuie:

Te-ar mai putea interesa si

Cele mai citite