Elevii contestă trecerea inspectoratelor școlare în subordinea autorităților județene

 

Trecerea inspectoratelor şcolare în subordinea autorităţilor judeţene, măsură propusă de Guvern în pachetul pentru reducerea cheltuilelilor bugetare, ar îngreuna rezolvarea unor probleme ale elevilor, care în prezent se transmit centralizat Ministerului Educaţiei, semnalează Consiliul Naţional al Elevilor, într-un comunicat de presă.

 

În pachetul de măsuri pentru reducerea cheltuielilor bugetare se află și o prevedere conform căreia inspectoratele şcolare judeţene – viitoarele direcţii judeţene ale învăţământului preuniversitar, conform Legii Învăţământului Preuniversitar nr. 198/2023 – vor trece în subordinea autorităţilor publice judeţene. „În acest context, Consiliul Naţional al Elevilor nu susţine prezenta măsură din pachetul Ministerului Finanţelor, întrucât aceasta vine în contradicţie cu actualele norme ale Legii Învăţământului Preuniversitar, iar descentralizarea unor structuri precum direcţiile judeţene ale învăţământului preuniversitar ar putea periclita şi posibilitatea de a rezolva anumite problematici pe care le întâmpină elevii din teritoriu, acestea fiind transmise în prezent în mod centralizat: de la conducerile şcolilor, la inspectoratele şcolare judeţene, respectiv la Ministerul Educaţiei”, arată reprezentanţii elevilor.

 

Încă de la debutul proiectului „România Educată”, s-a propus ca inspectoratele şcolare judeţene să fie transformate în centre judeţene pentru învăţământ preuniversitar, amintește Consiliul Naţional al Elevilor (CNE), însă cu păstrarea acestora sub autoritatea centrală a Ministerului Educaţiei, nu sub tutela autorităţilor judeţene. Această caracteristică se regăseşte şi în forma finală a noii Legi a învăţământului, unde este specificat faptul că direcţiile judeţene de învăţământ preuniversitar, apărute drept centre judeţene în proiectul iniţial, sunt deconcentrate ale Ministerului Educaţiei.

 

„Considerăm că această schimbare ar fi una redundantă, ţinând cont că, în actuala Lege a Învăţământului Preuniversitar, se menţionează şi înfiinţarea unui Consiliu consultativ pentru învăţământ preuniversitar în fiecare judeţ/Municipiul Bucureşti, din care vor face parte atât reprezentanţi ai Instituţiei Prefectului, cât şi reprezentanţi ai consiliilor judeţene/Consiliului General al Municipiului Bucureşti”, subliniază CNE.

 

Totodată, precizează aceștia, „reprezentanţii elevilor cred că descentralizarea ar îngreuna procesul prin care ne ajutăm colegii din teritoriu să rezolve anumite probleme cu care se confruntă, deoarece direcţiile judeţene nu ar avea cărei suprastructuri să raporteze situaţii problematice, în cazul în care ar fi total independente de Ministerul Educaţiei. Consiliul Naţional al Elevilor este de părere că trecerea direcţiilor judeţene de învăţământ preuniversitar în subordinea autorităţilor locale ar facilita şi politizarea excesivă a acestora, fapt ce se constată şi în conducerile actualelor inspectorate şcolare judeţene”. CNE arată în acest sens că, potrivit Raportului privind starea învăţământului preuniversitar – 2022, publicat în martie 2023 de Ministerul Educației, toate funcţiile de inspector şcolar general sunt ocupate prin detaşare în interesul învăţământului, întrucât concursurile nu s-au mai organizat de dinaintea anului 2020. Ceea ce, evident, este anormal.

 

Facebook Comments
Distribuie:

Te-ar mai putea interesa si

Cele mai citite