Primăria Reșița a lansat, astăzi, 25 octombrie, procesul de bugetare participativă în cadrul căruia cetățenii, grupurile civice precum și organizațiile neguvernamentale pot depune proiecte de interes pentru comunitate. Proiectele care vor fi declarate câștigătoare pentru implementare vor fi finanțate prin bugetul local al municipiului Reșița.
Etapele procesului de bugetare participativă și detalii despre cum se pot implica direct cetățenii în luarea deciziilor privind modul în care sunt cheltuiți banii publici în raport cu nevoile locale au fost prezentate, astăzi, la sediul Primăriei Reșița, în cadrul unei conferințe de presă susținută de Dorinel Hotnogu, consilier al primarului, Laurențiu Stanciu, director în cadrul Primăriei Reșița, și, online, Adrian Dohotaru, de la Societatea Academică din România, partener al Primăriei Reșița în cadrul acestui demers.
„Această primă ediție de bugetare participativă din Banatul Montan va fi introdusă în cadrul proiectului pilot PROCIVIS – Implicare civică pentru dezvoltarea locală a Municipiului Reșița, cofinanțat din Fondul Social European, prin Programul Operațional Capacitate Administrativă 2014-2020, cu resursele bugetare proprii ale Primăriei Reșița, fiind un proces prin care ideile și inițiativele cetățenilor se transformă în proiecte derulate de către administrația publică locală pentru rezolvarea unor probleme de interes pentru comunitate”, a declarat Dorinel Hotnogu.
Reșițenii vor putea depune proiecte pe două domenii de interes: Mobilitate – amenajare de alei și de piste de biciclete, trotuare reabilitate, treceri de pietoni, creșterea gradului de accesibilitate pentru persoanele cu dizabilități, propuneri de zone cu restricții auto, îmbunătățiri la stații de transport public; Amenajarea spațiului public – spații verzi, locuri de joacă, squaruri, curți de școli, baze sportive, amenajări temporare la râu, evenimente în spațiul public, centre comunitare. Bugetul total alocat de primărie este de 1.000.000 de lei, câte 500.000 de lei pentru fiecare domeniu de interes.
„Propunerile pot fi trimise prin intermediul platformei Bugetării Participative, inițiatorul va trebui să completeze fișa de proiect, în urma creării un cont pe platformă. Persoanele care nu au acces la internet pot depune propunerile de proiect la Registratura Primăriei Reșița, respectând cerințele din fișa de proiect”, a explicat Laurențiu Stanciu.
Procesul de bugetare participativă se va derula după următorul calendar:
- 25 octombrie – 14 noiembrie 2023 – Informare:
(1) Informarea societății civile privind introducerea bugetării participative și realizarea unor parteneriate pentru promovarea procesului;
(2) Apel deschis pentru membrii Consiliului Bugetării Participative din partea societății civile și tragerea la sorți a celor înscriși, prin depunere de candidatură;
(3) Mediatizare pe toate canalele de comunicare, cu precădere în social media, și în spații publice a lansării procesului de bugetare participativă;
- 15 noiembrie – 1 decembrie 2023 – Depunere:
(4) Promovarea etapei de colectare a adeziunilor pentru proiecte la nivel de cartier prin întâlniri auto-organizate de cetățeni, dar și prin întâlniri facilitate de Consiliul Bugetării Participative;
(5) Depunerea propunerilor pe platforma online și la sediul Primăriei, pentru cetățenii care au nevoie de asistență;
- 4 decembrie – 15 decembrie 2023 – Verificare proiecte depuse:
(6) Verificarea eligibilității și feedback pentru clarificarea și completarea și/sau corectarea propunerilor, soluționarea contestațiilor posibile privind eligibilitatea la dezbateri publice ale Consiliului Bugetării Participative;
- 10 ianuarie – 30 ianuarie 2024 – Votare proiecte depuse:
(7) Votul publicului pentru cele două categorii și publicarea listei cu proiectele câștigătoare;
(8) Realocarea eventuală a bugetului în ipoteza în care proiectele câștigătoare au o valoare însumată mai mică de 1.000.000 de lei;
- 31 ianuarie 2024 – Afișare rezultate;
- Implementarea și monitorizarea periodică a implementării proiectelor.
Informații complete despre procesul de bugetare participativă derulat de Primăria Reșița sunt disponibile pe platforma: https://bp.primariaresita.ro/BugetareParticipativa/Home.
Sursă foto: FB Banatul Montan