UPDATE. Jaf în formă continuată în Caraș-Severin?! „Caracatița” creată de PSD în 2018 a acționat până în 2021!

 

Membri ai grupului infracțional organizat creat în 2018 de PSD în Caraș-Severin, deși trimiși în judecată de procurorii anticorupție, au încercat să-și continue practicile ilegale, căutând noi căi de a accesa fonduri publice prin acte și fapte de natură penală. Cel puțin asta susțin procurorii DIICOT.

 

Într-un comunicat de presă pe care îl redăm integral, Direcția de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism prezintă modul în care ar fi acționat membrii grupului infracțional organizat pe care procurorii anticorupție credeau că l-au destructurat la începutul anului 2020, atunci când a fost dispusă începerea urmăririi penale față de 16 persoane.

 

„Urmare a comunicatului din data de 28.02.2020, https://diicot.ro/mass-media/2607-comunicat-de-presa-28-02-2020, la data de 08.12.2021, procurorii Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism – Biroul Teritorial Caraș-Severin împreună cu ofițeri de poliție judiciară din cadrul Direcției Generale Anticorupție – SJA Caraș-Severin și SCCO Caraș-Severin au efectuat un număr de 7 percheziții domiciliare, pe raza județelor Timiș și Caraș-Severin, într-o cauză vizând destructurarea unui grup infracțional organizat, specializat în săvârșirea infracțiunilor de șantaj, trafic de influență, abuz în serviciu, folosirea influenței ori autorității de către o persoană care îndeplinește o funcție de conducere într-un partid, în scopul obținerii pentru sine ori pentru altul de bani, bunuri sau alte foloase necuvenite, delapidare, fals material în înscrisuri oficiale și luare de mită.

În fapt s-a reţinut că, la finalul anului 2018, la nivelul județului Caraș-Severin s-a constituit un grup infracțional organizat având drept scop obținerea unor mari profituri materiale, prin subordonarea a cât mai multor instituții publice (prin șantajarea conducătorilor acestor instituții) care să le asigure accesul la banii publici și, implicit, posibilitatea de a-i împărți între membrii grupului.

Grupul a acționat, în mod coordonat, în scopul preluării controlului asupra tuturor instituțiilor publice de la nivelul județului Caraș-Severin și asupra altor unități publice care dispun de fonduri financiare importante, în scopul însușirii sumelor de bani prin contracte de servicii și lucrări executate parțial/fictiv.

Pentru preluarea controlului asupra instituțiilor publice din județul Caraș-Severin, grupul infracțional a urmărit schimbarea din funcții a șefilor acestor instituții publice și înlocuirea acestora cu persoane obediente, apropiate de liderii grupării.

O altă modalitate de comitere a activității infracționale a membrilor grupului și obținere de venituri ilicite, pe lângă schimbarea din funcția a șefilor de instituții cu alte persoane loiale grupului infracțional, a constituit-o asigurarea accesului la achiziții publice, din fonduri guvernamentale (PNDL I și II), prin crearea condițiilor necesare acordării lucrărilor exclusiv către firmele controlate de către liderul grupării, la prețurile maxime de 99,8% din valoarea lucrărilor, în condițiile în care firmele menționate nu aveau nici expertiza celorlalți contraofertanți și nici nu dispuneau de dotările necesare efectuării lucrărilor, din punct de vedere al personalului sau al echipamentelor din dotare.

S-a reţinut faptul că, după trimiterea în judecată a suspecţilor, în două cauze distincte instrumentate de către Direcţia Naţională Anticorupţie – Serviciul Teritorial Timişoara, aceștia au continuat să realizeze scopul infracțional (acela de a accesa bani publici în vederea obținerii unor foloase necuvenite pentru sine), prin noi acte și fapte de natură penală.

Astfel, începând cu luna noiembrie 2020, după instalarea în urma alegerilor din luna septembrie a noului președinte al consiliului județean Caraș-Severin, fideli rezoluției infracționale, parte din membrii grupului și-au consolidat poziția în grup, devenind consilierii  onorifici ai acestuia, fără a fi remunerați și fără a figura pe statele de plată ale instituției, având ca scop promovarea intereselor personale, prin contractarea achizițiilor publice.

În acest scop, suspecţii au procedat la cooptarea în grupul infracţional a factorilor decizionali din cadrul Direcției de Drumuri Județene Caraș-Severin, respectiv a directorului executiv și a consilierului președintelui consiliului județean Caraș-Severin.

Din cercetările efectuate în cauză, s-a constatat faptul că, în cursul anului 2020, în cadrul respectivei direcții, a fost organizat de către fostul Director Executiv, un număr de 9 licitații cu clauză suspensivă, ce aveau ca obiect diferite lucrări de modernizare, întreținere, reparare a drumurilor județene.

S-a procedat la acest tip de licitație/modalitate contractare întrucât s-a avut în vedere posibilitatea începerii imediate a lucrărilor, în cazul obținerii fondurilor guvernamentale necesare.

Pentru a obține lucrarea, liderul grupării și-a exercitat influența dobândită, prin natura funcției de consilier onorific, neremunerat, al președintelui consiliului județean Caraș-Severin, asupra factorilor decizionali din cadrul Direcției de Drumuri Județene Caraș-Severin, scopul urmărit fiind rămânerea de fonduri în cadrul bugetului direcției, la finele anului 2020, fonduri care, de regulă, pentru a nu fi returnate erau realocate.

Astfel, începând cu luna noiembrie – decembrie 2020, membrii grupării au obținut, prin intermediul directorului executiv, documente confidențiale, nedestinate publicității, privitoare la dosarele de lucrări publice efectuate de către diferiți prestatori, pentru a evalua situația lucrărilor ce urmau a fi plătite și posibilitatea stopării plăților, în vederea asigurării unor fonduri suficiente atribuirii lucrărilor vizate de către liderul grupului.

Din probele administrate în cauză, a fost identificată stoparea plăților către patru societăţi comerciale care, la nivelul lunii noiembrie 2020, aveau finalizate lucrările atribuite anterior, deţinând întreaga documentație necesară efectuării plății, întocmită și semnată (factură fiscală, proces verbal de recepție la terminarea lucrărilor, situații de plată etc.)

În urma acestor activităţi, la finalul anului 2020, membrilor grupării le-au fost atribuite, din fondurile Direcției de Drumuri Județene Caraș-Severin,  sumele de bani necesare începerii și efectuării lucrărilor vizate.

De asemenea, s-a reţinut faptul că, în perioada aprilie – octombrie 2021, o altă membră a grupului infracţional, consilier al președintelui Consiliului Județean Caraș-Severin, și-a depășit atribuțiile și a desfășurat acte materiale la nivel decizional, în sensul identificării unor proiecte strategice ale județului.

În acest sens, în cursul lunii octombrie 2020, suspecta împreună cu o altă suspectă, au inițiat un un astfel de proiect în cadrul căruia erau depuse cereri de finanţare, prin programul «Anghel Saligny», solicitări care nu au avut la bază studii de prefezabilitate, ci doar scopul de a favoriza exclusiv primăriile agreate.

La sediul DIICOT – Biroul Teritorial Caraș-Severin, au fost conduse, în vederea audierii, un număr de 4 persoane.

Acțiunea a beneficiat de sprijinul polițiștilor din cadrul IPJ Caraș-Severin.

Facem precizarea că pe parcursul întregului proces penal, persoanele cercetate beneficiază de drepturile și garanțiile procesuale prevăzute de Codul de procedură penală, precum și de prezumția de nevinovăție.”

 

În comunicatul de presă dat publicității de DIICOT, după cum se vede, nu este nominalizată niciuna dintre cele patru persoane care au calitatea de suspecți în noul dosar. Nu ne vom hazarda nici noi să o facem.

 

UPDATE, ora 20.20

 

Secția Penală a Tribunalul Caraș-Severin a admis astăzi cererea DIICOT privind arestarea preventivă, pe o durată de 30 de zile, a trei dintre cele patru persoane care aveau calitatea de suspecți: Luminița Jivan, Maria Păulescu și Ionel Adrian Panfilescu.

Soluția pe scurt a Tribunalului Caraș-Severin: „Admite propunerea Ministerului Public – Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – Direcţia de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism – Biroul Teritorial Caraş-Severin, privind arestarea preventivă a inculpaţilor Jivan Luminiţa-Maria, Păulescu Maria şi Panfilescu Ionel Adrian, în dosarul nr. 73-D/P/2019. În baza art. 223 alin. 2, art. 226 alin.1 şi 2 Cod procedură penală, art. 202 alin. 1, 3 şi 4 lit. e) Cod procedură penală, dispune arestarea preventivă a inculpatei: JIVAN LUMINIŢA-MARIA, pe o durată de 30 zile, de la data de 09 decembrie 2021, până la data de 07 ianuarie 2022, inclusiv. În baza art. 223 alin. 2, art. 226 alin.1 şi 2 Cod procedură penală, art. 202 alin. 1, 3 şi 4 lit. e) Cod procedură penală, dispune arestarea preventivă a inculpatului: PANFILESCU IONEL ADRIAN, pe o durată de 30 zile, de la data de 09 decembrie 2021, până la data de 07 ianuarie 2022, inclusiv. În baza art. 223 alin. 2, art. 226 alin.1 şi 2 Cod procedură penală, art. 202 alin. 1, 3 şi 4 lit. e) Cod procedură penală, dispune arestarea preventivă a inculpatei: PĂULESCU MARIA, pe o durată de 30 zile, de la data de 09 decembrie 2021, până la data de 07 ianuarie 2022, inclusiv. În baza art. 230 alin.1 Cod procedură penală, dispune emiterea mandatelor de arestare preventivă corespunzătoare. Respinge cererile formulate de inculpaţi, prin apărătorii lor, privind luarea faţă de aceştia a unei măsuri preventive mai blânde respectiv, a arestului la domiciliu sau a controlului judiciar. În baza art.275 alin. (3) C.p.p., cheltuielile judiciare avansate de stat rămân în sarcina acestuia. Cu drept de contestaţie în termen de 48 de ore de la pronunţare cu inculpaţii şi procurorul. Pronunţată în camera de consiliu, azi 09 decembrie 2021, ora 17,45.

 

 

 

 

Facebook Comments
Distribuie:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Te-ar mai putea interesa si

Cele mai citite

No Content Available