Muzeul Banatului Montan din Reșița a fost (în sfârșit) acreditat!

 

Ministerul Culturii a emis, la începutul acestei luni, Ordinul pentru acreditarea Muzeului Banatului Montan din Reșița. Actul normativ a fost emis în baza unei hotărâri a Comisiei Naționale a Muzeelor și Colecțiilor care atestă că instituția îndeplinește criteriile și normele de acreditare a muzeelor și colecțiilor publice.   

 

Muzeul Banatului Montan din Reșița ar fi trebuit să fie acreditat încă din 2007, când a intrat în vigoare legea potrivit căreia funcţionarea muzeelor şi colecţiilor publice din România este condiţionată de acreditarea acestora, numai că nici conducerea de la acea dată a muzeului, nici cea din perioada 2018-2022 nu au întreprins demersurile necesare în acest sens.

 

Solicitarea şi documentaţia de acreditare a Muzeului Banatului Montan au ajuns la Comisia Naţională a Muzeelor şi Colecţiilor abia anul acesta și, în urma analizării dosarului, pe 16 februarie 2023, a fost acordat aviz favorabil. „Documentația a fost însoțită de nota de constatare privind îndeplinirea condiţiilor şi criteriilor de acreditare întocmită de Direcţia Judeţeană pentru Cultură Caraş-Severin şi referatul de oportunitate privind acreditarea acestui muzeu, întocmit de Direcţia Patrimoniu Cultural”, precizează managerul interimar al muzeului, Livia Magina. Potrivit legii, reacreditarea este obligatorie o dată la cinci ani, dar nu poate fi iniţiată mai devreme de trei ani de la ultima acreditare.

 

Reușita managerului Muzeului Banatului Montan a fost punctată și de președintele Consiliului Județean Caraș-Severin, Romeo Dunca: „Aducerea doamnei Livia Magina la conducerea muzeului a fost o idee inspirată. Finanțarea reabilitării termice a Muzeului Banatului semnată miercuri la București și acreditarea acestuia sunt deja trei lucruri pozitive care nu au venit la voia întâmplării. Toate s-au întâmplat în acest mandat. Schimbare în bine a județului are nevoie de timp, curaj și idei bune”.

 

În ceea ce privește acreditarea, Livia Magina a explicat că aceasta este „o etapă juridico-administrativă obligatorie în activitatea muzeelor din România și aduce plus valoare și încredere sporită din partea eventualilor colaboratori sau donatori, având în vedere că muzeul îndeplinește standardele naționale: administrarea unui patrimoniu cultural constituit şi dezvoltat pe baze ştiinţifice, existenţa personalului calificat, menţinerea unui sistem actualizat de evidenţă a acestuia, valorificarea patrimoniului muzeal prin expoziţii permanente şi temporare, organizarea de programe şi activităţi educative destinate publicului, precum şi prin activităţi de marketing cultural”.

 

Deși Legea muzeelor şi colecţiilor publice prevede că funcţionarea acestora este condiţionată de acreditare, în momentul de față, doar 130 din cele peste 700 de muzee și colecții muzeale din țara noastră sunt acreditate sau reacreditate.

 

Facebook Comments
Distribuie:

Te-ar mai putea interesa si

Cele mai citite

No Content Available