Poftim cultură! Pictură murală a artistului Nicolae Ungar în pericol de a fi distrusă?

 

Dispută absurdă pe marginea unei picturi murale pe care artistul plastic Nicolae Ungar a realizat-o în urmă cu peste 15 ani în incinta sediului Camerei de Comerț, Industrie și Agricultură (CCIA) din Reșița. De-o parte este Lavinia Ungar, fiica artistului, care încearcă să salveze lucrarea. De cealaltă parte, Alexandru Buzzi, președintele CCIA Caraș-Severin, care susține că nu știe cine a făcut „acest desen” și cum a apărut pe doi dintre pereții clădirii.

 

Lavinia Ungar, fiica artistului plastic Nicolae Ungar și moștenitor al drepturilor de autor asupra operelor de artă ale acestuia, a susținut, ieri, 27 aprilie, o conferință de presă cu privire la iminenta distrugere a unei lucrări de artă murală de mari dimensiuni realizată de tatăl său. Este vorba despre o pictură de aproximativ 20 de metri pătrați pe care Nicolae Ungar a executat-o, în urmă cu peste 15 ani, pe doi dintre pereții de la parterul clădirii în care își are sediul  Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Caraș-Severin. Totodată, Lavinia Ungar a semnalat faptul că, în același spațiu, o altă lucrare murală, a pictorului Nicolae Vlădulescu, a fost deja distrusă iremediabil.

 

În data de 12 aprilie am aflat întâmplător că în zona de parter a clădirii de pe strada Petru Maior nr. 71 din Reșița, în care își are sediul Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Caraș-Severin, se efectuează lucrări de amenajare și renovare în vederea transformării sălii în loc de joacă interior. Având în vedere faptul că dețin calitatea de moștenitor pe durată nelimitată al drepturilor morale de autor și al drepturilor patrimoniale de autor pe o perioadă de 70 de ani, pentru operele tatălui meu, am transmis o adresă Camerei de Comerț prin care am învederat conducerea cu privire la existența unor opere de artă și să ia toate măsurile pentru protejarea acestora”, a declarat Lavinia Ungar. Aceasta a precizat că a avut o discuție telefonică cu chiriașul care dorește să amenajeze locul de joacă, de la care a aflat că lucrarea lui Nicolae Vlădulescu (foto jos) a fost deja dată jos, iar cea a tatălui său a suferit câteva zgârieturi. „I-am propus pe cheltuiala mea să protejăm măcar ceea ce a rămas, să punem un paravan de gips-carton, să fie protejată. Am stabilit ca pe 21 aprilie, după sărbătorile pascale, să ne întâlnim să găsim o soluție”, a spus Lavinia Ungar.

 

 

Răspunsul la adresa din 12 aprilie a venit o săptămână mai târziu, pe 19 aprilie, conducerea CCIA Caraș-Severin, respectiv președintele Alexandru Buzzi și directorul juridic Nicolae Țîru, transmițându-i Laviniei Ungar că „nu s-a reușit identificarea înscrisului prin care s-a ajuns ca lucrarea pictorului Nicolae Ungar să fie expusă în imobilul proprietatea instituției noastre”. Totodată, cei doi i-au solicitat acesteia ca în termen de cinci zile, adică până pe 24 aprilie, să pună la dispoziția CCIA Caraș-Severin înscrisul respectiv. „În situația în care un asemenea înscris nu există sau nu poate fi prezentat, dat fiind faptul că spațiul în care este expusă lucrarea se află într-un proces de renovare, în termen de 10 zile să luați măsurile necesare în vederea ridicării de către dumneavoastră a lucrării”, au mai transmis Alexandru Buzzi și Nicolae Țîru în adresa respectivă, pe care Lavinia Ungar a prezentat-o în cadrul conferinței de presă.

 

„În zece zile o frescă nu a fost mutată, după știința mea, niciunde în Europa. Cum să mutăm o frescă? Cu tot cu clădire?”, s-a întrebat retoric Lavinia Ungar. „Primind această adresă am înțeles că nu va exista un dialog pentru salvarea operei de artă și că mi se dau zece zile până când ea va fi, ca și cea a lui Nicolae Vlădulescu, dată jos de pe perete”, a concluzionat ea.

 

În încercarea de a împiedica, totuși, acest lucru, Lavinia Ungar a transmis, la începutul acestei săptămâni, încă o adresă Camerei de Comerț, dar și Oficiului Registrului Comerțului, coproprietar al clădirii de pe strada Petru Maior nr. 71. De asemenea, a apelat și la ajutorul Uniunii Artiștilor Plastici (UAP) din România. Într-o adresă transmisă marți, 25 aprilie, Camerei de Comerț, conducerea UAP a luat poziție față de riscul distrugerii unei opere de artă. „Uniunea Artiștilor Plastici din România consideră că are nu doar dreptul, ci chiar obligația morală de a-și exprima îngrijorarea și protestul cu privire la iminenta distrugere a frescei realizate de artistul Nicolae Ungar pentru Camera de Comerț, Industrie și Agricultură a județului Caraș-Severin. Uniunea Artiștilor Plastici din România, ca organizație profesională reprezentativă a creatorilor din domeniul artelor vizuale, consideră că ar fi nedrept și imposibil de justificat, față de memoria unui artist de anvergura lui Nicolae Ungar, ca această lucrare să fie iremediabil distrusă”, se precizează în adresa făcută publică de Lavinia Ungar.

 

 

Tuturor acestor acuzații, președintele CCIA Caraș-Severin, Alexandru Buzzi, le-a răspuns printr-un comunicat de presă transmis ieri după-amiază, în care reiterează cele comunicate anterior fiicei lui Nicolae Ungar: nu există nicio dovadă că lucrarea din incinta sediului Camerei de Comerț e semnată de acesta și o invită să o ridice și să o expună unde dorește. „Am căutat atât în arhiva Camerei de Comerț, Industrie și Agricultură Caraș-Severin, cât și la departamentul financiar al instituției noastre un proces-verbal de predare-primire pentru acest desen, măcar un contract între Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Caraș-Severin și artistul Nicolae Ungar și nu am găsit nimic. Pe de altă parte, desenul nu este semnat de nimeni, este un perete desenat de un zugrav, care nu l-a vrut alb, cum sunt restul pereților din sediul nostru. Am primit o adresă pe e-mailul instituției din partea domnișoarei Ungar, cum că acest desen ar aparține defunctului ei tată, artistul Nicolae Ungar. În această perioadă se desfășoară lucrări de renovare a parterului instituției, drept pentru care am luat drept adevărată această presupunere (nu există nicio semnătură sau înscris care să dovedească acest lucru) și am rugat-o să întreprindă măsurile necesare în vederea ridicării de către dânsa a lucrării (pentru a nu fi deteriorată de lucrările de renovare). Mai mult, și în adresa noastră către Uniunea Artiștilor Plastici din România, noi ne-am exprimat îngrijorarea de a nu distruge această capodoperă, ba chiar le-am spus că spațiul unde este expusă la parterul instituției noastre nu este unul care să permită publicului interesat să admire această capodoperă, drept pentru care i-am solicitat să o ridice și să o expună într-un loc unde să poată fi admirată”, spune Alexandru Buzzi în comunicatul de presă.

 

Termenul dat de conducerea CCIA Caraș-Severin pentru „ridicarea” picturii murale va expira chiar mâine, 29 aprilie și, în condițiile în care ambele părți – atât Lavinia Ungar cât și Alexandru Buzzi – susțin că lucrarea nu trebuie distrusă, considerăm că e o chestiune de bun simț să se ajungă la o soluție de compromis rezonabilă și realistă astfel încât fresca lui Nicolae Ungar (foto) să fie realmente salvată. Oare ce ar fi făcut Petru Buzzi în această situație?

 

Facebook Comments
Distribuie:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Te-ar mai putea interesa si

Cele mai citite