Săptămâna trecută a avut loc, la București, Conferința de închidere a proiectului Sistem Informatic Național pentru Adopție (SINA), eveniment la care județul nostru a fost reprezentat de către Elena Amzoi, directorul executiv al Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Caraș-Severin.
La conferința care a marcat finalizarea acestui proiect, desfășurată la 25 octombrie 2023, au participat reprezentanți ai Ministerului Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse, Ministerului Muncii și Solidarității Sociale, Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție (în calitate de beneficiar al acestui proiect) și Autorității pentru Digitalizarea României, precum și directorul executiv al DGASPC Caraș-Severin, Elena Amzoi, și administratorul zonal al acestei aplicații, Cristi-Constantin Becheru, din cadrul aceleiași instituții.
Platforma digitală națională lansată cu acest prilej va asigura integrarea și fluidizarea tuturor proceselor de lucru și a serviciilor oferite în domeniile prevenirii, protecției speciale și adopției. SINA va oferi imaginea de ansamblu a situației copiilor din mediile vulnerabile și va asigura intervenția punctuală, eficientă și rapidă în sprijinul acestora. „Obiectivul general al proiectului SINA constă în implementarea nivelului 4 de sofisticare pentru serviciile electronice care vizează evenimentul de viață «Adopția», iar scopul acestui proiect constă în realizarea unui sistem informatic, disponibil la nivel național, care să permită cetățenilor și instituțiilor cu responsabilități în domeniul protecției drepturilor copilului și adopție (MMSS, ANPDCA, DGASPC, DAS/SPAS etc.) accesul la servicii electronice, informații și schimb bidirecțional de date între aceștia.”, informează reprezentanții DGASPC Caraș-Severin.
Obiectivele specifice ale proiectului sunt: oferirea unei interfețe web, cu nivel 4 de sofisticare, cetățenilor, dar și altor actori implicați în procesul de adopție națională și internațională; constituirea dosarului electronic al copilului (DEC), inclusiv în etapele premergătoare adopției – Prevenție, Protecție specială, Adopție, precum și în etapa de monitorizare post-adopție; asigurarea accesului actorilor interesați, cetățenilor potențial adoptatori la informații actualizate cu privire la reglementările, procedurile, standardele și etapele necesare pentru adopția unui copil; implementarea serviciilor online G2C/G2G în domeniul adopției; crearea unui cadru de interoperabilitate cu alte instituții implicate în domeniul adopției și în activitățile premergătoare acesteia.
Sistemul informatic se adresează tuturor actorilor implicați în procesul de adopție, inclusiv în etapele premergătoare, respectiv în activitatea de prevenire a separării copilului de familie și de protecție specială: reprezentanților DAS/SPAS din cadrul primăriilor (modulul Prevenire – Observatorul Copilului), DGASPC (modulele Protecție și Adopție), ANPDCA; reprezentanților furnizorilor de servicii sociale; reprezentanților organismelor private autorizate să desfășoare activități în cadrul procedurilor privind adopția; cetățenilor.
Proiectul a fost implementat cu o investiție de circa 9 milioane de euro, din care aproape 8 milioane de euro fonduri europene nerambursabile.