Asaltat cu întrebări referitoare la situația drumurilor județene, președintele CJ Caraș-Severin, Romeo Dunca, a prezentat detaliat situația proiectelor pe care Consiliul Județean le are în lucru, precum și cea a nevoilor care au fost identificate și pentru care se caută soluții și resurse financiare.
Nevoit să găsească soluții și bani pentru repararea drumurilor județene care, de-a lungul ultimilor (mulți) ani, au fost lăsate de izbeliște, fiind cel mult cârpite, și care au ajuns, acum, în stare proastă și foarte proastă, președintele Consiliului Județean Caraș-Severin, Romeo Dunca, a caracterizat drept tragică situația în care se află județul: „Din bugetul total de 9,1 milioane de lei al Direcției de Drumuri Județene, avem 1,7 milioane alocate pentru lucrări ce urmează să înceapă. Alte 2,4 milioane de lei vor fi mutate în ședința de mâine (azi, n.r.) pentru a achita facturile de deszăpezire aferente sezonului trecut, iar pentru reparații rămân doar 5 milioane de lei. Ținând cont că avem patru poduri calamitate unde diferența dintre banii primiți de la Guvern și valoarea reală a reparațiilor este de 10 milioane de lei, mă întreb, în această situație, cu care pod să încep și ce sume vor mai rămâne pentru celelalte reparații necesare”.
În momentul de față, sunt aproape finalizate lucrările de modernizare a tronsonului DJ 581 Secășeni – Grădinari (8 kilometri) și se lucrează pe DJ 608, de la Plugova până la Rusca Teregova și mai departe, până în intersecția cu DN 6, în total 40 de kilometri, cu termen de finalizare în 2023. De asemenea, potrivit președintelui CJ, o serie de alte proiecte sunt în curs de a obține finanțarea: „DJ 571 se află în faza de contractare a lucrărilor de proiectare și preconizăm ca în octombrie să putem organiza licitația pentru execuția lucrărilor de reabilitare pe o porțiune de 40 de kilometri. DJ 684 – prelungire drum județean al județului Timiș, de la Valea lui Liman prin Ruschița la Voislova, intersecție cu DN 68 – este pe lista de priorități a ADR Vest în urma demersurilor comune făcute împreună cu domnul Alin Nica, președintele CJ Timiș. Cereri de finanțare pentru o serie de drumuri importante pentru județ au fost depuse deja spre finanțare fie prin Programul «Anghel Saligny», fie prin Compania Națională de Investiții. Drumul Răcășdia – Vrăniuț și legătura de 2 kilometri de la Ciudanovița la DN constituie și ele o prioritate. Am finalizat de anul trecut DALI-urile, însă estimarea de costuri s-a ridicat la 14.000.000 lei, sumă ce ne depășește posibilitățile, astfel că o să căutăm surse de finanțare externe”.
CITEȘTE ȘI: A început turnarea stratului de uzură pe DJ 581! Romeo Dunca se ține de promisiune
În aceste condiții, în care nevoile financiare depășesc cu mult posibilitățile, este evident faptul că infrastructura jalnică pe multe segmente de drum județean nu poate fi reparată doar din resursele proprii ale Consiliului Județean, însă Romeo Dunca dă asigurări că vor fi găsite soluții. „Întrebările sincere venite din partea cetățenilor județului, de genul «Când veți face drumul la noi că ați promis în campanie?», au de multe ori un răspuns dureros. De îndată ce bugetul ne permite, dar cu siguranță nu în acest an peste tot. Pot garanta însă că situația infrastructurii rutiere în județ, prin proiectele demarate și prin o mult mai atentă gestionare a resurselor de care dispunem, se va îmbunătăți considerabil în următorii trei ani”, spune Romeo Dunca, pe pagina sa de Facebook.
Președintele CJ a precizat, în acest sens, că la nivelul instituției se lucrează pe două direcții: pe de o parte se urmărește respectarea normelor de calitate la lucrările care se execută astfel încât, în timp, să se vadă o îmbunătățire considerabilă a calității drumurilor județene, iar pe de altă parte, se pregătesc documentațiile necesare pentru depunerea spre finanțare pe toate programele naționale existente. „Totodată, căutăm și soluția unei credit luat strict pentru reparații de drumuri județene. De asemenea, există șansa ca suma de 11,5 milioane de lei din excedentul trecut să o putem elibera pentru a fi direcționată în totalitate la Direcția de Drumuri Județene. Tot către lucrări de modernizare a drumurilor județene vor fi dirijați și banii economisiți (sume extrem de importante) prin stoparea scurgerilor de bani din contractele de deszăpezit”, a adăugat Romeo Dunca, menționând că va prezenta pe larg și situația acestor contracte.
Toți parlamentarii cărășeni „pot și au obligația să ne susțină”
Întrucât toate aceste proiecte de infrastructură care sunt vitale pentru dezvoltarea Banatului Montan au nevoie, pentru a fi implementate, de sprijin de la nivel central, Romeo Dunca le cere parlamentarilor cărășeni să lase la o parte lupta politică și să se implice în susținerea demersurilor Consiliului Județean: „Județul nostru e rămas rău în urmă, și asta de mult, iar speranța că putem recupera timpul pierdut vine în mare măsură de la București. Avem acolo opt parlamentari care pot și au obligația să ne susțină, în interesul lor și al cetățenilor pe care îi reprezintă. Noi la Consiliul Județean ne îngrijim ca, aici, acasă, tot ce vine să fie cheltuit chibzuit. Încă sper ca lupta politică să nu uite de nevoile infrastructurii județene de care beneficiază toți cetățenii, fie ei votanți de dreapta sau de stânga”.
Deocamdată, însă, „parlamentarii PSD – în opoziție cu județul pe care îl reprezintă, dar totuși la putere, într-o alianță împotriva firii care s-a constituit cu argumentul că va lucra în interesul cetățenilor – sunt, din păcate, doar vocali și dornici de inaugurări”, spune președintele CJ Caraș-Severin, care are și un mesaj special pentru deputatul Marius Damian de la PSD: „Domnul Damian cunoaște foarte multe și dă aproape săptămânal sfaturi. Îi promit că orice investiție făcută în infrastructura de drumuri județene cu sprijinul dânsului va fi inaugurată doar de domnia sa, astfel încât cetățenii să înțeleagă cu adevărat contribuția dânsului în rezolvarea problemelor despre care vorbește atât de des”.