Căile de acces spre zonele turistice Semenic, Poiana Mărului, Muntele Mic – prioritate pentru administrația Dunca

Sutele de mașini cu turiști care au urcat în weekend pe Semenic și Muntele Mic reprezintă cea mai bună dovadă că investițiile în căile de acces spre zonele schiabile din Caraș-Severin trebuie să constituie o prioritate pentru administrația publică județeană, susține Romeo Dunca, președintele Consiliului Județean.

Șeful administrației județene ne informează că au fost stabiliți pașii ce trebuie făcuți pentru implementarea cât mai rapidă a mai multor proiecte privind reabilitarea căilor de acces spre zonele turistice din județ.

„Ieri s-au purtat discuții la CJ cu echipa de implementare proiecte în infrastructură. Tema a fost clarificarea situației juridice a tronsonului de drum județean Prislop-Semenic. În scurt timp vom demara studiul de fezabilitate. Dna Luminița Jivan a venit de la București cu răspuns de la Compania Națională de Investiții. Putem găsi finanțare pentru o reabilitare totală a acestui sector de drum important pentru turiști. Suprapunerile de teren cu persoane fizice de pe acest drum pot fi rezolvate astfel încât să avem tot traseul intabulat în Cartea Funciară. Condiție esențială pentru orice început. Totodată, a fost stabilit și programul de lucru pentru implementarea altor trei proiecte de reabilitare de căi de acces spre zone turistice: reabilitare DJ Zăvoi-Poiana Mărului, lățire drum telescaun vechi – platou Muntele Mic și asfaltarea, după trecerea din administrarea Romsilva, a conexiunii Poiana Mărului cu stațiunea de schi pe traseul râului Sucu. Aglomerația din zilele trecute din zonele schiabile ne-a arătat tuturor că Semenicul, Poiana Mărului și Muntele Mic trebuie să fie o prioritate. În perioada de iarnă, aici vin mii de autovehicule”, spune Romeo Dunca.

Acesta este de părere că parcările în golul de munte „sunt o inepție. Un compromis care creează o mulțumire pe moment și doar celor care nu înțeleg întreg fenomenul, în ansamblu, al unui turism calitativ civilizat. Ani de zile am avertizat că, dacă se dorește cu adevărat performanță și calitate, gondola de acces e soluția”. În acest sens, în cazul Semenicului, „prin efortul și încăpățânarea dlui primar Popa”, spune Dunca, documentația necesară a fost rezolvată. Odată cu găsirea soluției de finanțare, lucrurile vor intra într-un făgaș normal.

Adevăratele probleme sunt pe Muntele Mic, unde, „din păcate, va mai dura minim 7 ani până se va putea face ceva la infrastructură: 2 ani până se vor finaliza procesele și alți 5 ani cel puțin după aceea, necesari lucrului efectiv la acte și edificare”, arată Dunca, amintind că  soluția tehnică găsită de el încă din 2008 nu a avut suportul autorităților județene și locale din acea vreme: parcare sus pentru riverani, pentru autocare și pentru cei cu cazare pe munte, iar accesul miilor de turiști de zi – cu gondola, de pe drumul militar de lângă Borlova. Ar fi o parcare în care și-ar găsi loc, consideră Dunca, 2000 de mașini.

Punerea a funcțiune a noului telescaun Valsanu și restricțiile de circulație din Europa au adus în weekend mii de turiști în stațiunile montane din județ. Dar, arată președintele CJ, „odată cu depășirea unui anumit prag de număr de mașini, regulile actuale nu mai ajută. Se instalează haosul și nemulțumirea celor care stau mai mult de două ore și jumătate în trafic pentru a ajunge la schi. Astfel, lipsa de viziune a primarilor implicați la Muntele Mic provoacă daune investitorilor și nemulțumirea turiștilor. Inexistența garajelor pentru adăpostirea fie a scaunelor instalației de transport pe cablu, fie a tehnicii de întreținere a pârtiei, perturbă grav bunul mers al activității turistice. De exemplu, duminica trecută nu au fost amenajate pârtiile la WeSki deoarece, după ce au stat o noapte întreagă în viscol la -20 de grade, utilajele nu au mai pornit. Asta în urma refuzului de a aproba finalizarea investițiilor necesare constituirii telescaunului. Din păcate, schimbări majore nu vom putea avea nici cu conducerea actuală a Primăriei Turnu Ruieni. În loc să dispară, haosul de pe platoul montan s-a accentuat”.

Președintele CJ este convins că Biroul de urbanism al instituției pe care o conduce ar putea „rezolva regulile urbanistice din stațiune”, dacă Primăria Turnu Ruieni și-ar da acordul în acest sens. Specialiștii CJ ar face astfel rapid un Plan Urbanistic Zonal al stațiunii, pe care, spune Dunca, administrația județeană l-ar preda spre implementare, „cu reguli cu tot”, Primăriei Turnul Ruieni. „Sunt însă sceptic că vom găsi înțelegere și înțelepciune la cei aleși de locuitorii acestei comune pentru a putea rezolva o dată pentru totdeauna urbanismul în stațiunea montană”, își exprimă pesimismul Romeo Dunca.

O rezolvare parțială și provizorie a accesului turiștilor în cele două stațiuni montane cărășene ar fi, potrivit șefului CJ, limitarea accesului pe munte la maximum 1000 de mașini și crearea unui loc de parcare civilizat undeva lângă Borlova pentru Muntele Mic, respectiv Prislop pentru Semenic. „De unde, cu un serviciu de transfer cu autobuzul, turiștii ar putea fi duși sus în stațiuni. Dar asta nu poate fi realizat în acest sezon din cauza modului de lucru dificil cu aleșii locali. În special la Ruieni”. Romeo Dunca recunoaște, astfel, că în condițiile date nici nu știe ce e mai bine: „Să ne bucurăm că avem zăpadă la munte sau să ne punem mâinile în cap că au început să vină mii de oameni în stațiuni?”. De dilema asta, până una-alta, pare că ne scapă Cel de Sus. Se anunță încălzirea vremii și topirea zăpezii.

Sursă foto: weSKI – Muntele Mic

Facebook Comments
Distribuie:

Te-ar mai putea interesa si

Cele mai citite