Cea mai importantă investiție a Reșiței, realizată de o firmă sută la sută românească: Gaidoș Grup

Pe o piață din ce în ce mai globalizată, în care companiile multinaționale câștigă tot mai mult teren în fața antreprenorilor autohtoni, aproape că devine o utopie ca firme românești să-și adjudece la licitații publice lucrări mari, de reală complexitate. Și nu doar să câștige astfel de contracte, cât mai ales să le și respecte până la capăt. Iar când vine vorba de lucrări finanțate din fonduri publice europene, cu atât mai rar vedem firme românești dispuse să intre în circuitul verificării riguroase a modului de cheltuire a banilor.

Ca în fiecare domeniu economic, și în cel al construcțiilor există și excepții. Iar municipiul Reșița, prin proiectul de modernizare a Centrului Civic finanțat din fonduri europene, a dovedit că se poate. Că se poate ca banii alocați de Comisia Europeană să ajungă la firme cu acționariat exclusiv românesc, care să-și onoreze angajamentele. În cazul de față, este vorba despre Dirksen Special Beton Lugoj, firmă specializată în producerea și montarea de semifabricate din beton, dale, pavaje și borduri, precum și construcții edilitare și industriale.

Fără concesii făcute kitsch-ului!

Fondată de către ing. Marius Gaidoș, societatea Dirksen Special Beton SRL împreună cu Silcom SA și Brooky Long SRL constituie grupul românesc de firme Gaidoș Grup. De numele acestui trust de construcții se leagă lucrările de restaurare a fațadei hotelurilor Dacia și Timișul din Lugoj, lucrările de la centrul și primăria din Caransebeș, cele din Piața Traian din Timișoara, dar și lucrări edilitare în Hunedoara, Drobeta Turnu Severin, Buziaș sau, acum, cele din Reșița, Promenada dar și Centrul Civic. Toate acestea formează „un adevărat portofoliu al eleganței pentru Gaidoș Grup”, spune cu mândrie managerul companiei, dar și al proiectului pus în practcă la Reșița, Marius Gaidoș.

Declarându-se categoric un inamic al kitsch-ului – „În 25 de ani de construcții, eu nu am făcut concesii kitsch-ului!” –, fondatorul și deținătorul Gaidoș Grup ne-a acordat un interviu despre proiectul de modernizare a Centrului Civic al Reșiței. Dialogul avea să ne convingă în privința amplitudinii și complexității unei lucrări care a ridicat multe provocări tehnice pentru companie, provocări peste care a venit și degringolada creată de declararea pandemiei de coronavirus.

„Toți ne-au spus că nu vom reuși sub nicio formă la Reșița!”

Domnule inginer Marius Gaidoș, mai întâi o să vă rugăm să spuneți câteva lucruri despre firma dumneavoastră. De când e pe piață, câți angajați are?

  • Firma este din 1996, iar numărul mediu de angajați pe care firma l-a avut pe parcursul timpului a fost de 100 de persoane. Ei au fluctuat între 150 și 80. Fără 80 nu poate funcționa! Suntem producători de pavaje, dale și alte obiecte ornamentale din beton. Dale, pavaje și poduri și ne ocupăm de producerea și montarea lor.

Așa ați luat lucrarea aceasta care a însemnat montarea unei suprafețe destul de mari…

  • În jur de 21.500 de metri pătrați. Compania produce aproximativ 13 hectare de pavaje pe an, asta însemnând că am produs sute de milioane de metri pătrați în cei 24 de ani de activitate… Mă rog, facem 25.

Cred că lucrarea de la Reșița a fost totuși o provocare deosebită, pentru că am văzut că s-a lucrat foarte mult subteran. Ați avut destul de mult de lucru acolo, din cauza rețelei învechite de apă și canalizare.

  • Da, însă, în principiu, ce am făcut la Reșița este ceea ce facem de 20 și ceva de ani: lucruri noi nu sunt, decât în privința materialelor! În sensul că lucrul cu beton se face de o anumită manieră, iar pretențiile de la lucrul cu piatră naturală sunt cu totul altele, plecând de la cantități, greutăți și așa mai departe…

„Au fost o mulțime de necunoscute”

Legat de partea de infrastructură, au fost la Reșița lucrări enorme și sigur că sunt amplificate de tot ce a însemnat partea de canalizări, ape, cabluri electrice, rețele electrice și tot ce a fost nevoie pentru a avea un proiect funcțional. A fost foarte greu, pentru că s-au modificat datele pe parcursul execuției. Au fost o mulțime de necunoscute și lucruri imprevizibile care au apărut și care au trebuit rezolvate, în ideea că nu vom mai ridica sau sparge dalele alea foarte, foarte mulți ani. Gândiți-vă că rețelele aflate acolo de zeci, poate sute de ani, vechi și distruse, ne-au dat și necunoscute, o mulțime mare de probleme care au fost rezolvate pas cu pas, în măsură ce le-am găsit. Și lucrul final poate fi văzut de orice trecător.

Și efectiv, de la preluarea șantierului până la predare, cât timp a fost?

  • De la preluarea șantierului, putem să socotim timpul efectiv pe care l-am avut noi de lucru, ținând cont de condițiile atmosferice: în 8 luni am reușit să terminăm lucrarea. Noi am forțat cât am putut și când a fost frig, și când a fost ploaie, chiar dacă n-am lucrat efectiv sau am lucrat cu oameni mai puțini, dar nu ne-am oprit. Am încercat să ținem cont că ni s-a cerut un termen, că ne-am angajat la un termen și că frumos ar fi – cu voia lui Dumnezeu și a tuturor factorilor de pe pământ – să încercăm să realizăm acest imposibil. Și, sincer vă spun, când am început, toți ne-au spus că nu vom reuși sub nicio formă! Sau au fost mulți oameni cu experiență, sau mai în vârstă, și ne-au zis „nu se poate”. Și ați văzut rezultatul. Asta înseamnă că, lăsând modestia la o parte, firma noastră a fost extrem de bine organizată, și asta vă garantez eu! Ăsta e job-ul meu, asta e meseria mea, iar de când am preluat lucrarea asta, n-am mai făcut nimic altceva. Am considerat că acum, la apogeul carierei mele, cu o lucrare atât de mare, trebuie să demonstrez și să arăt ce pot!

M-a ambiționat foarte mult lucrarea asta și am stat efectiv și ziua, și noaptea, și sâmbăta, și duminica, și în zilele de sărbătoare, doar cu gândul la ea. Ce pot optimiza, ce pot să primesc la timp, am fost extrem de bine organizat în toate, în sensul că, dacă am avut nevoie de mobilier, cu două luni înainte l-am avut, dacă am avut nevoie de anumite elemente mai speciale, cu două luni înainte le-am avut. N-am avut nicio întârziere cauzată de motive de proastă organizare, în care să îți tai singur craca de sub picioare. Planurile care au fost făcute au fost niște planuri extrem de ingenioase și extrem de amănunțite, și respectate de mine și de toți subalternii mei. Și așa am ajuns la acest rezultat.

„Reșița are meseriași. Lucrează bine dacă au conducători buni”

Forța de muncă a provenit de pe plan local sau ați avut oamenii dumneavoastră, oameni cu care lucrați în permanență?

  • În principiu, am avut oamenii cu care lucrez în permanență, însă, cu mult drag, am angajat în această perioadă și oamenii Reșiței.

 

Aici se ducea întrebarea, dacă se mai găsesc meseriași la Reșița și dacă lucrează bine.

  • Se mai găsesc meseriași la Reșița și lucrează bine dacă au conducători buni. Un conducător este bun când știe să scoată din om tot ce are el bun și niciodată să nu afle partea întunecată sau partea rea a caracterului său sau a meseriei pe care o face. Deci, important e ca tu să scoți tot ce-i bun în om și atunci ai și rezultatul. Dumneavoastră aveți oameni buni la Reșița, dacă vreți să auziți asta…

Înțelegem că pentru dumneavoastră lucrarea aceasta a fost o provocare. Ați mai lua o astfel de lucrare? V-ați mai angaja la ceva așa de mare și amplu?

  • A fost o mare provocare și vă spun drept că am ieșit terminat, obosit, distrus! Mi-a mâncat și mie și tuturor colegilor mei foarte multă energie. Sau, să zicem, toată și chiar mai mult decât am crezut și noi că avem.

Acum, după experiența pe care o am cu această lucrare, nu mă mai sperie nimic. Important e că eu nu am fost așa de speriat, însă toți angajații mei, de la primul la ultimul, au avut o mare, mare reținere, fiindcă există cu adevărat o mulțime de riscuri la care ei se supun și care nu țin de ceea ce tu poți să faci. Vă dau un exemplu: apare pandemia, se blochează transportul, se blochează vapoarele de materiale. Nu mai vin că nu le mai primește la Constanța, la Hamburg, nu mai vine marfă de nicăieri. Tu ai un termen care curge. Ce faci? Cum justifici? Uneori poți, uneori nu.

Și v-am dat un singur exemplu, dar sunt multe altele care nu depind de tine: poți avea ghinion, poate să meargă rău și atunci, din aproape în aproape, se pot întâmpla niște lucruri dure. Adică, tu dispari ca firmă: îți pierzi banii, pierzi garanțiile, pierzi creditele bancare. Deci, ca să faci așa o lucrare, iei credit de milioane de euro, băncile trebuie să decreteze, să ai credibilitate și trebuie să ai cu ce garanta. Nu poți să zici la cineva „dă-mi marfă de 2 milioane jumate de euro și banii ți-i dau eu mai încolo”.

„Oamenii găsiți de domnul Popa în Primărie erau nepregătiți. Acuma, însă…”

Chiar pare să fi ieșit bine, am văzut și lumea că vine în centru, oamenii își fac poze. Credeți că e o lucrare cu adevărat reușită? Dumneavoastră sunteți mulțumit?

  • Acum îmi vine și mie în minte și faptul că atunci când a început Promenada, vă amintiți?, am început foarte greu. Noi, ca firmă, eram versați, știam ce avem de făcut, mergeam bine, mergeam repede, dar am avut destul de multe probleme în ideea că oamenii din Primărie, cu 4 ani în urmă, când a venit domnul Popa la conducerea Primăriei, erau nepregătiți.

Acum credeți-mă că e una dintre cele mai bune echipe din primăriile cu care am lucrat. Și am lucrat cu foarte multe, cu toate primăriile din zona de vest a României. Zeci de primării! Aveți o echipă care este rodată, formată și cu care poți să lucrezi.

Ai echipă bună la primărie, ai constructor prost! Ai constructor bun, nu ai echipă bună la primărie! Mereu e câte o frână, mereu e o chestie care apare și te aruncă înapoi și te umple de insuccese.

Din fericire pentru reșițeni, spuneți că ambele echipe au fost bune.

  • Aici ne-am rodat împreună, fiindcă în acești 3 ani premergători acestei mari lucrări, am făcut și zona de la Cinema Dacia, am făcut „inelul”, am făcut Micro 1 și toate au fost unul după altul un succes și arată minunat. E din altă lume și place la toată lumea. Și curățenia impune respect, respectul înseamnă menținerea curățeniei. Ăsta e adevărul. Unde e frumos, toată lumea respectă, unde e mizerie și nenorocire, toți aruncă, toți umplu de gunoaie.

 Despre Gaidoș Grup

Are în componență trei societăți comerciale: Dirksen Special Beton SRL, firma care a modernizat Centrul Civic al Reșiței, Silcom SA și Brooky Long SRL.

Dirksen Special Beton SRL Lugoj, în cei 24 de ani de la înființare, a produs și livrat peste 3.000.000 metri pătrați de pavaj. În segmentul construcțiilor a participat de-a lungul timpului la ridicarea unor importante obiective industriale din zona de vest a României, având parteneri firme emblematice de pe piața românească, dintre care amintim: Lagermax, Procter&Gamble, Solectron, Billa, Arthema, Iveco, DAF, Rieker Romania, Hella, Schieffer Industries, Autoliv, Aeroport, Continental, ContiTech, Holver etc. În toți anii de activitate, DSB a fost clasată în mod constant în primele 10 locuri din topul firmelor la nivel național!

Silicom SA este urmașa fostei Întreprinderi IUPS 9 Mai Lugoj, înființata în anul 1974. În perioada 1974-1989, a produs o gama diversă de utilaje și piese de schimb pentru industria ușoară (textilă, pielărie și încălțăminte, confecții, etc.). În anul 1990 a luat naștere SC Silcom SA, care a funcționat ca întreprindere cu capital de stat, până în anul 1999, când a fost privatizată în procent de 100%. În perioada 1990-1999, SC Silcom SA a păstrat profilul producției anterior anului 1990 și totodată au apărut și primele colaborări cu firme străine, pentru care au fost produse diverse piese de schimb. Astfel, au fost fabricate și primele piese pentru mașina de turnat aluminiu la presiune joasă, mașină care a constituit baza viitoarei activități productive a SC Silcom SA.

 După privatizare, producția a fost orientată spre export, în țări din vestul Europei (Germania, Austria, Franța), cu mici excepții, când au fost produse piese pentru piață românească. Începând cu anul 1999, principala activitate de producție a fost îndreptată spre producerea părților mecanice ale mașinilor de turnat aluminiu la presiune joasă. Tot în această perioada, au fost produse pentru diverse firme străine părți componente a diverse scule și utilaje (ștanțe, matrițe, turbine hidraulice, etc.) și părți componente pentru liniile de automatizare din industria auto. Au fost realizate pe baza de comandă și ansamble și subansamble de complexitate medie spre înaltă, care au necesitat proiectare și execuție.

SC BROOKY LONG SRL a fost o companie cu capital româno-german, înființată în 1994 și având că domeniu principal de activitate fabricarea anumitor elemente de mobilier. La începutul anului 2003 se produce o schimbare radicală în organigramă companiei, în urma cumpărării de părți sociale de SC DIRKSEN SPECIAL BETON SRL, ing. Marius Gaidoș devenind asociat unic al SC BROOKY LONG SRL. Compania s-a afirmat drept un bun partener de afaceri și o firma care oferă clienților produse la cele mai înalte standarde calitative. Beneficiind de o hala proprie de producție la Lugoj dotată cu linii de fabricație germane și italiene, mecanizate și controlate pe toate fazele de lucru și de un personal calificat, societatea a obișnuit numeroșii săi clienți cu unele dintre cele mai bune produse din vestul țării. BROOKY LONG execută montajul produselor realizate cu echipe speciale de montaj, având în dotare toată gama de utilaje și scule necesare.

Facebook Comments
Distribuie:

Te-ar mai putea interesa si

ADVERTISEMENT

Cele mai citite