CFR Călători a făcut primul pas spre închiderea celei mai vechi căi ferate montane din România. Doar trenuri de weekend pe Semmeringul bănățean!

 

CFR Călători a oprit, începând de astăzi, 13 ianuarie, circulația feroviară pe ruta Oravița – Anina și retur în timpul săptămânii. Societatea civilă cere intervenția ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, pentru anularea acestei decizii care ar putea avea urmări grave pentru cea mai veche cale ferată montană din țara noastră – important obiectiv turistic și monument istoric.

 

Pentru a treia oară în ultimii ani, CFR Călători încearcă să rezolve problema nerentabilității căii ferate Oravița – Anina, supranumită Semmeringul bănățean, anulând trenuri și oprind circulația, fără a ține cont că este vorba despre un obiectiv extrem de important – cea mai veche cale ferată montană din România – cu care, de altfel, se mândrește pe paginile de socializare și pentru parcurgerea căruia percepe tarif special – 33 de lei pentru o călătorie. Printr-o dispoziție emisă săptămâna trecută, CFR Călători a anulat circulația trenurilor pe această rută în zilele de luni, marți, miercuri și joi, în perioada 13 ianuarie – 17 aprilie.

 

Cu alte cuvinte, trenul va mai circula pe Semmeringul bănățean doar trei zile pe săptămână, fapt considerat revoltător de către reprezentanții societății civile care, la fel ca în anii precedenți, s-a mobilizat pentru a salva, încă o dată, acest obiectiv turistic. Asociația Euroland Banat a transmis o scrisoare deschisă ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, pentru păstrarea circulației feroviare zilnice pe ruta Oravița – Anina și, de asemenea, o petiție cu aceeași cerere directorului general al SNTFC CFR Călători SA, Traian Preoteasa.

 

 

„Din păcate, la fel ca și în 2019 și 2021, CFR Călători reia, sub o nouă formă, dorința de închidere și, implicit, distrugere a acestui tronson, recunoscut și promovat de CFR Călători (site, pagină facebook) ca fiind o cale ferată turistică, dar pe care se va circula, în perioada 13.01.2025 – 17.04.2025, doar în weekend, iar în timpul săptămânii NU. CFR Călători propune ca doar după data de 17.04.2025 trenul să circule zilnic. Revoltător!”, spune președintele Asociației Euroland Banat, Andrei Szabo.

 

Dat în funcțiune în urmă cu 161 de ani, Semmeringul bănățean, este una dintre cele mai frumoase și impresionante linii de cale ferată de munte din sud-estul Europei. În lungime de 33,4 kilometri și cu o diferență de nivel de 340 m, urcând de la 218 m altitudine la Oravița, la 558 m la Anina, are 14 tunele săpate în stânca muntelui și zece viaducte. „Pe lângă frumusețea peisajului, originalitatea traseului și spectaculozitatea lucrărilor tehnice, calea ferată Oravița – Anina este singura legătură pentru multe dintre comunitățile din Valea Carașului. Ea are un rol major atât pentru legătura dintre Oravița și Anina, cât și pentru comunele și satele situate pe acest traseu. Dispariția acestui obiectiv turistic de importanță națională va duce la pierderi inestimabile pe termen lung, pentru întreaga zonă, ce încearcă să își revină economic prin turism”, precizează Andrei Szabo.

 

În documentul transmis de Asociația Euroland Banat este subliniat și faptul că Semmeringul bănățean este parte a sitului „Calea ferată Baziaș – Oravița – Anina”, clasat ca monument de patrimoniu, clasa A: „Deși, de-a lungul anilor, CFR-ul și diverșii săi angajați (inclusiv de la Regionala Timișoara) se concentrează in motivațiile lor pe eficiență, cheltuieli de exploatare, pierderi, obținere cote de profit etc., în fapt, pericolul real este cel al alterării și pierderii integrității obiectivului ce are statut juridic de monument istoric. Degradarea sau dispariția sa ar presupune costuri mult mai mari pentru refacere și, nu în ultimul rând, ar conduce la tragerea la răspundere, conform prevederilor legale, a celor responsabili”.

 

Reprezentanții ONG-ului consideră că păstrarea integrității sitului ca monument istoric și a siguranței de călătorie pe calea ferată se pot îndeplini, în primul rând, prin menținerea traficului feroviar și printr-un program de întreținere și punere în valoare a rutei, solicitând  Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și CFR păstrarea și pe mai departe a unei curse zilnice regulate de călători pe calea ferată Oravița – Anina și retur, conform celor prevăzute în noul Mers al trenurilor, valabil din 15 decembrie 2024. În acest sens, președintele Asociației Euroland Banat, Andrei Szabo, mizează în primul rând pe faptul că Sorin Grindeanu este bănățean, născut în Caraș-Severin. „Încheiem cu speranța că un ministru al Transporturilor care cunoaște zona și valoarea acestui obiectiv va soluționa pozitiv, în regim de urgență, spre binele comunităților și al patrimoniului cultural-industrial, memoriul nostru. Contăm pe faptul că dumneavoastră și ministerul pe care îl conduceți veți susține și dispune menținerea circulației zilnice, pe întreg parcursul anului, a trenului pe ruta Oravița – Anina și retur, salvând de la distrugere Semmeringul bănățean”, se precizează în finalul scrisorii deschise.

 

 

Sursă foto: FB Banatul Montan

 

Facebook Comments
Distribuie:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Te-ar mai putea interesa si

Cele mai citite

No Content Available