Dacă până în prezent numirile din Plenul Consiliului Concurenței se făceau de către Președintele României, Legea 71/2024 schimbă complet modul de funcționare, deoarece Parlamentul va face de acum numirea membrilor printr-un vot comun al Camerei Deputaților și al Senatului.
Numărul membrilor din Plen crește de la 7 la 9, iar Președintele României va numi doar unul dintre vicepreședinți. Consiliul Concurenței funcționează după Legea 21/1996, iar conform acesteia posibilitatea înnoirii mandatelor indiferent de numărul acestora era posibil. Noua lege permite înnoirea mandatului o singură dată, deci o persoană poate fi în Plen doar pentru maximum 10 ani (1 mandat = 5 ani, 2 mandate = 10 ani). Anterior, pentru a fi numit, un membru trebuia să fi „beneficiat de o bună reputație“, dar și să dea „dovadă de înalte competențe profesionale în domeniul concurenței“ (Art. 15 (4) din Legea 21/1996). Noua lege ce urmează să se aplice de la jumătatea lunii aprilie elimină nevoia acestor competențe, dar și a bunei reputații.
Modificările aduse de Legea 71/2024 în ceea ce privește numirea membrilor Consiliului Concurenței ridică mai multe semne de întrebare și preocupări în ceea ce privește independența și eficacitatea acestui organism vital pentru asigurarea concurenței în economie.
În primul rând, transferul numirii membrilor Consiliului Concurenței din responsabilitatea Președintelui către Parlament poate deschide calea influenței politice asupra procesului de numire. Deși este normal să existe o formă de responsabilitate politică, riscul este că membrii ar putea fi numiți mai mult pe criterii politice decât pe merit și expertiză în domeniul concurenței.
Creșterea numărului de membri din Plen de la 7 la 9 ar putea să ducă la o dinamică de decizie mai complicată și la posibile blocaje, în special dacă divergențele politice devin prevalente în procesul decizional.
Limitarea posibilității de înnoire a mandatelor membrilor la o singură dată poate avea un impact negativ asupra continuității și experienței în cadrul Consiliului. Limitarea la maximum 10 ani în Plen poate duce la pierderea unor membri cu o vastă experiență și expertiză în domeniu, ceea ce ar putea afecta calitatea deciziilor luate de Consiliu.
Eliminarea cerinței de „dovadă de înalte competențe profesionale în domeniul concurenței” și a „bunei reputații” poate submina calitatea membrilor numiți în Consiliu. Expertiza și integritatea sunt două aspecte esențiale pentru a asigura funcționarea eficientă și corectă a unui organism de reglementare ca Consiliul Concurenței. Eliminarea acestor cerințe ar putea deschide ușa pentru numirea unor persoane care nu au expertiza sau integritatea necesară pentru a face față provocărilor și responsabilităților funcției.
În concluzie, modificările aduse de Legea 71/2024 ridică întrebări serioase cu privire la independența, eficacitatea și integritatea Consiliului Concurenței și ar trebui să fie supuse unei analize critice și dezbaterii ample pentru a se asigura că interesele publice și concurența pe piață sunt protejate în mod adecvat.