Consumatorii au cuvântul! ANPC lansează în dezbatere publică un proiect de lege ce reglementează piața digitală

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) propune spre consultare publică proiectul de Lege privind o mai bună asigurare a respectării prevederilor legale în materie de protecție a consumatorilor și modernizarea acestor norme. Este vorba despre un prim proiect de lege lansat în dezbatere publică, ce prevede adaptarea a trei legi românești la noile standarde europene privind protecția consumatorilor pe piața digitală.

Proiectul de lege lansat în dezbatere publică de ANPC propune o serie de modificări în vederea adaptării normele în domeniul protecţiei consumatorilor la evoluțiile din domeniul digital. „În lumea contemporană, piețele digitale devin rapid principalele piețe de consum. Evoluția rapidă a piețelor digitale reprezintă o mare provocare pentru legislația de protecție a consumatorilor. Cadrul de reglementare privind protecția consumatorilor trebuie să garanteze faptul că toţi consumatorii rămân protejați, în consecință, s-a considerat absolut necesară modificarea cadrului legislativ actual în domeniul protecției consumatorilor astfel încât măsurile adoptate să ofere consumatorilor beneficii concrete”, explică președintele ANPC, Claudiu Dolot. În opinia sa, introducerea unor sancțiuni eficace pentru încălcările legislației privind protecția consumatorilor, combaterea dublului standard de calitate a produselor de consum, consolidarea drepturilor consumatorilor în mediul online sunt absolut necesare ȋn noua eră digitală.

Concret, vor fi aduse modificări substanțiale unui număr de trei acte normative în vigoare: Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între profesionişti și OUG nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor. Noile reglementări trebuie să intre în vigoare la data de 28 noiembrie 2021 și se vor aplica efectiv ȋncepând cu data de 28 mai 2022.

Printre principalele schimbări preconizate de noua lege, așa cum sunt prezentate în expunerea de motive, se numără:

– impunerea unor sancțiuni mai eficace, mai proporționale și mai disuasive în cazul încălcărilor transfrontaliere pe scară largă. În temeiul propunerii, autoritățile naționale vor avea competența de a impune, pentru astfel de încălcări pe scară largă, amenzi de până la 4% din cifra de afaceri a comerciantului;

– dreptul la măsuri reparatorii individuale pentru consumatori (…) atunci când sunt afectați de practici comerciale neloiale, cum ar fi tehnicile de marketing agresive. În special, statele membre ar trebui să pună la dispoziție atât măsuri reparatorii contractuale, cât și măsuri reparatorii necontractuale. Măsurile reparatorii contractuale ar trebui să includă cel puțin dreptul la încetarea contractului. Măsurile reparatorii necontractuale ar trebui să includă cel puțin dreptul la despăgubiri pentru daune;

– o mai mare transparență pentru consumatori pe piețele online. Propunerea de lege introduce în OUG nr. 34/2014 cerințe suplimentare (…) care impun piețelor online să informeze în mod clar consumatorii cu privire la următoarele aspecte: parametrii principali care determină clasificarea ofertelor, dacă contractul este încheiat cu un comerciant sau cu o persoană fizică, dacă se aplică legislația privind protecția consumatorilor și cine este comerciantul (furnizorul terț sau piața online) responsabil pentru asigurarea respectării drepturilor consumatorilor legate de contract, cum ar fi dreptul de retragere sau garanția juridică;

– extinderea protecției consumatorilor la serviciile digitale pentru care consumatorii nu plătesc, însă oferă date cu caracter personal, cum ar fi: stocarea în cloud, platformele de comunicare socială și conturile de email. (…) Consumatorii ar trebui să aibă același drept la informații precontractuale și dreptul de a anula contractul în decursul unei perioade de retragere de 14 zile, indiferent dacă plătesc pentru un serviciu sau oferă date cu caracter personal.

Întregul proiect de lege poate fi consultat la adresa: anpc.ro/galerie/file/proiecte_acte/2021/Proiect_Lege_OMNIBUS.pdf. Observații și propuneri se pot transmite începând de mâine, 22 martie, până pe 2 aprilie, pe adresa Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor: Bulevardul Aviatorilor Nr. 72, cod 011865, sector 1, București, sau la adresele de email: violetaantohi@anpc.ro și ditamihai@anpc.ro.

 

Facebook Comments
Distribuie:

Te-ar mai putea interesa si

Cele mai citite