Fiți vigilenți atunci când primiți un mesaj privat pe Facebook prin care o cunoștință vă cere un ajutor în bani! Este posibil ca acel cont să fi fost compromis, iar în spatele mesajului să se afle un șarlatan cibernetic.
Tor mai mulți infractori din mediul online se folosesc de rețelele de social media pentru a întinde capcane utilizatorilor. Primul pas, potrivit Directoratului Național de Securitate Cibernetică (DNSC), îl reprezintă compromiterea unui cont de utilizator pe rețelele sociale. Ulterior, aceștia pot analiza conversațiile din contul respectiv pentru a copia stilul de adresare al titularului legitim și, totodată, pentru a înțelege ce contacte din lista de prieteni ar fi susceptibile să trimită rapid bani „cu împrumut”.
„Mai departe, așa cum se poate observa din capturile de ecran de mai jos, atacatorii scriu mesaje private către prieteni care ar putea oferi acest ajutor financiar imediat. Desigur, ei pot folosi diferite scenarii în care oferă explicații vagi cu privire la motivele pentru care au nevoie de acei bani (ex: «am cardul blocat/am contul blocat»). Vorbim despre o tehnică de inginerie socială care se bazează pe buna credință și dorința de a ajuta un prieten la nevoie. Odată activată emoția, scutul de securitate poate deveni inactiv, iar potențialele victime nu mai fac verificările necesare”, explică experții DNSC.
Ca să primească bani, atacatorii se folosesc de metoda de plată prin link de Revolut, tocmai pentru a evita depistarea faptului că este o tentativă de fraudă. În cazul serviciului Revolut, fiecare cont este asociat unui număr de telefon, astfel că atacatorii ar trebui să aibă acces și la acel cont. În schimb, ei cer acest link de plată pe care ulterior îl accesează și direcționează banii în conturile lor.
CITEȘTE ȘI: Atacuri la conturile de Facebook prin mesaje private ce pot fi periculos de convingătoare
Pentru a nu cădea în astfel de capcane, verificați întotdeauna dacă discutați cu titularul legitim al contului. Puteți face asta accesând un canal de comunicare alternativ, eventual apelând-o telefonic pe persoana în cauză.
Dacă ați căzut în plasa infractorului cibernetic, anunțați imediat banca (în acest caz Revolut) pentru a încerca blocarea tranzacțiilor și pentru a oferi detaliile necesare pentru analiză. „În cazul în care ați suferit o pagubă materială prin această metodă, depuneți o plângere la cea mai apropiată secție de Poliție și, nu în ultimul rând, notificați DNSC pe email (alerts@dnsc.ro) sau prin apel telefonic la 1911, acolo unde puteți discuta și cu un operator care vă poate îndruma către pașii necesari în astfel de cazuri. Echipa noastră va analiza metoda și va emite imediat o avertizare pentru ceilalți utilizatori.”, mai precizează cei de la DNSC. Nu în ultimul rând, anunțați acei prieteni care și-au pierdut accesul la contul de social media și raportați acele conturi către rețeaua socială ca fiind compromise.
Sursă foto (capturi mesaje): DNSC