Primăria Reșița, lider de proiect pentru domeniul schiabil Semenic și pentru modernizarea căii ferate Reșița-Timișoara

Dezvoltarea zonei turistice Semenic și modernizarea căii ferate Reșița-Timișoara sunt cele două proiecte de anvergură gândite de edilul Ioan Popa pentru a scoate Banatul Montan din conul de umbră în care se află de zeci de ani. În ambele cazuri, Primăria Reșița va avea rolul de lider de proiect.

Atât Consiliul Județean Caraș-Severin, cât și Consiliul Local Reșița și-au dat acordul, în ședințele pe care le-au avut astăzi, ca Primăria Reșița să fie liderul proiectului ce vizează Dezvoltarea zonei turistice Semenic. Mâine urmează ca și Primăria Văliug, cel de-al treilea partener în acest proiect, să ia o decizie similară. „Au fost în plen ceva discuții referitoare la această propunere. A fost o neînțelegere, am corectat, am rearanjat câteva cuvinte și totul este în regulă, iar titular de proiect a devenit cine trebuia, adică Primăria Reșița. La urma-urmei, este îndreptățită să fie lider de proiect pentru că a făcut toate eforturile, a suportat toate costurile și a dat suprafața de teren necesară schimbului cu Romsilva”, a declarat președintele Consiliului Județean, Romeo Dunca, la finalul ședinței.

La rândul său, primarul Reșiței, Ioan Popa, a oferit o serie de detalii despre stadiul în care se află acest proiect: „Hotărârea de Guvern referitoare la schimbul de terenuri cu Romsilva este dată și s-a dat ordin ca în 180 de zile să fie eliberată masa lemnoasă. S-a marcat, se pregătesc pentru exploatare. În luna februarie sperăm să scoatem la licitație proiectul tehnic plus execuția și în martie-aprilie potențialii constructori vor putea depune oferte. Nu vor fi foarte mulți, pentru că sunt doar trei-patru la nivel mondial care fac acest gen de instalații de transport pe cablu. Sperăm ca proiectul tehnic să fie realizat până la sfârșitul verii, iar lucrările să demareze în primăvara anului 2022. Speranța mea este ca în decembrie 2022 să avem arealul schiabil funcțional”.

Proiectul are o valoare de aproximativ 40 de milioane de euro și urmează să fie identificată sursa de finanțare din trei variante posibile. „Cea mai la îndemână sursă de finanțare este Programul Național de Reziliență și Redresare (PNRR). Am avut discuții cu ministrul Ghinea (Cristian Ghinea, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, n.r.) și urmează ca săptămâna viitoare să ne vedem din nou la București pe această temă. O altă sursă de finanțare ar putea fi direct Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, unde suntem prinși în bugetul investițional pe 2021 cu acest proiect. Iar cea de-a treia sursă de finanțare poate să fie Programul Operațional Regional, prin ADR Vest, doar că în acest caz finanțarea este de doar 35% și va trebui să găsim o cofinanțare dintr-o sursă externă, probabil BERD, BEI, Banca Mondială, dar sper să nu ajungem aici. Eu sper să putem fi finanțați pe PNRR, mai ales că, în principiu, se vor finanța proiecte mature și noi suntem deja într-un stadiu extrem de avansat, cu toate documentațiile finalizate”.

În cazul celuilalt proiect, cel care vizează modernizarea căii ferate Reșița-Bocșa-Voiteni-Timișoara și introducerea train-tram-ului pe această rută, deși se află într-un stadiu incipient și presupune o finanțare considerabil mai mare, 300 de milioane de euro, sursa de finanțare a fost găsită. „Acest proiect se va finanța pe PNRR, ministrul a acceptat întrucât este conform solicitărilor Comisiei Europene. Adică avem și zonă de Green Deal (Pactul Ecologic European, n.r.), noi mergem pe hidrogen și, practic, trecem din transportul individual cu mașini în transport pe cale ferată. Avem și o componentă de digitalizare foarte interesantă și foarte importantă, să poți să îți iei biletul de tren din online”, a explicat edilul Ioan Popa.

Acest proiect se va derula în parteneriat cu Consiliul Județean Caraș-Severin, Consiliul Județean Timiș și Primăria Timișoara, iar lider va fi tot Primăria Reșița. „Eu sunt foarte bucuros că Ministerul Transporturilor și CFR au încredere să ne dea în lucru acest proiect important pentru Banatul de munte. Urmează ca în februarie, la fel ca în cazul domeniului schiabil, cele patru entități implicate să numească Reșița ca lider de proiect. De asemenea, urmează ca fiecare UAT să își asume câte un milion de euro pentru bugetarea studiului de fezabilitate. La ora aceasta lucrăm la caietul de sarcini împreună cu o companie din Timișoara și în următoarele două-trei săptămâni vom semna și acordul cadru cu CFR pe tema aceasta”, a precizat Ioan Popa. Potrivit acestuia, termenul pentru finalizarea studiului de fezabilitate și pentru semnarea contractului de proiectare și execuție este decembrie 2022, iar întreg proiectul trebuie finalizat până în decembrie 2026.

În cadrul acestui proiect sunt prevăzute o serie de lucrări ambițioase, de la realizarea unei linii de cale ferate complet noi pe relația Timișoara-Voiteni-Stamora Moravița, până la schimbarea totală a infrastructurii pe ruta Reșița-Voiteni și reabilitarea tuturor stațiilor CFR de pe traseu. „CFR Infrastructură ne-a solicitat să luăm în calcul și în analiză să facem tot noi studiul de fezabilitate și pentru Timișoara-Voiteni-Stamora Moravița, linie dublă electrificată, practic realizarea unei linii complet nouă. Pe zona Voiteni-Reșița va fi modernizare. Adică, se extrage tot până la bază, se reface stratul de suport de jos, se refac straturile succesive de gribluri granitice și se pune o nouă linie de cale ferată. De asemenea, se reabilitează și 15 stații de tren, 13 până la Voiteni și două în relația Voiteni-Stamora Moravița”, a explicat primarul Ioan Popa.

În plus, se are în vedere achiziția a patru garnituri de trenuri cu propulsie pe hidrogen, astfel încât, la finalizarea lucrărilor, distanța Reșița-Timișoara să poată fi parcursă pe calea ferată în 90-100 de minute. Edilul a explicat că intenția municipalității este de a face „o cadență de transport Reșița-Timișoara din 45 în 45 de minute. Luăm în calcul ca la fiecare 45 de minute cineva să poată lua un tren și să plece de la Reșița la Timișoara. Viteza medie proiectată va fi de 120 de kilometri la oră, cu zone de 140-160 de kilometri la oră, și asta ne va permite să parcurgem distanța Reșița-Timișoara într-o oră și 30 de minute sau o oră și 40 de minute până la aeroport”. Iar operator pe această cale ferată ar putea fi chiar Transport Urban Reșița (TUR), care a inițiat, deja, demersurile pentru a se licenția pe transport pe cale ferată. „Urmează să achiziționăm două garnituri second-hand din Germania ca să putem să facem licențierea pentru transport pe cale ferată. De asemenea, dorința mea este să preluăm această linie în gestiune”, a mai precizat Ioan Popa.

 

Facebook Comments
Distribuie:

Te-ar mai putea interesa si

ADVERTISEMENT

Cele mai citite