În sala de ședințe a Primăriei Municipiului Reșița va avea loc astăzi, 15 iunie, de la ora 12, prezentarea a trei volume ce tratează istoria industrială a Banatului Montan din perspectiva fabricării de locomotive. Evenimentul face parte din seria de manifestări reunite sub egida „Reșița 150”, ce marchează împlinirea a 150 de ani de la fabricarea primei locomotive cu abur pe teritoriul actual al României.
„Istoria locomotivelor și a căilor ferate din Banatul Montan“ de Dan Perianu este o reeditare a volumului apărut în anul 2000. „Este o lucrare de pionierat, bine documentată, cu ilustraţii bogate. Este un adevărat «laudatio» adus oamenilor şi tradiţiei Reşiţei. Reeditarea cărţii la aniversarea a 150 de ani de la fabricarea primei locomotive la Reşiţa şi a 100 de ani de la construirea fabricii de locomotive reprezintă un omagiu adus acestei bogate istorii reşiţene, volumul aducând o contribuţie solidă la istoria tehnico-industrială a locului. Am considerat oportună reeditarea lucrării, apărută în 2000, la Editura Timpul din Reşiţa, ţinând cont de faptul că ea este practic imposibil de găsit azi, iar în biblioteci multe exemplare sunt deja ferfeniţă”, explică organizatorii evenimentului. Autorul volumului, inginerul Dan Gh. Perianu (n. Oraviţa, 28 iunie 1943 – dec. Reşiţa, 27 august 2019), a fost un bun cunoscător al istoriei tehnico-industriale a Banatului. Pentru contribuţia marcantă adusă comunităţii locale, i s-a decernat titlul de Cetăţean de Onoare al Municipiului Reşiţa, în 2010. Sub semnătura lui Dan Perianu au mai apărut volumele: „Istoria uzinelor din Reşiţa, 1771 – 1996”; „Contribuţie la istoricul metalurgiei în Banat. Aniversări 2002”; „Personalităţi ale culturii tehnice şi industriale din Banatul Montan. Dicţionar”; „Streiflichter aus der Geschichte des Banater Berglands. Reschitza (Incursiuni în istoria Banatului Montan. Reşiţa).
„Muzeul de locomotive cu abur Reșița = Das Dampflokomotivenmuseum Reschitza = The Railway Steam-engines Museum of Reșița = Le Musée des Locomotives à vapeur de Reșița”, coordonatori şi prefaţatori: Gheorghe Jurma și Erwin Josef Ţigla, este o carte-album ce așează laolaltă variante actualizate ale unor broșuri din 2001, cu fotografii aparținând unor autori pasionați deopotrivă de fotografia artistică și de locomotivele Reșiței. În interiorul ei se regăsesc textele lui Dan Gh. Perianu și fotografii realizate de: Diana Bogdan, Michael Românu, Carl Walter Fleck, Petre Dalea, Gheorghe Jurma și Erwin Josef Țigla.
Tot o carte-album este și „Semmeringul Bănăţean: calea ferată Oraviţa – Anina = Der Banater Semmering: die Eisenbahnlinie Orawitza – Anina = The Banat Semmering: The Railway Oraviţa – Anina”, coordonator şi prefaţă: Erwin Josef Ţigla, reprezentând, totodată, cea de-a 120-a apariție editorială a Asociației Germane de Cultură și Educație a Adulților Reșița. Volumul a apărut inițial în 2013, cu prilejul împlinirii a 150 de ani de la inaugurarea liniei de cale ferată cunoscută astăzi sub numele de Semmeringul Bănățean, prima cale ferată montană de pe actualul teritoriu al României. Pentru acel volum, coordonatorul Erwin Josef Ţigla a primit, în data de 16 mai 2014, Premiul al III-lea pentru anul 2013 al Uniunii Ziariştilor Profesionişti din România, categoria cartea de presă. Calea ferată ce leagă Oravița de Anina a fost construită între anii 1847 și 1863 și se desfășoară pe o lungime de 33,4 km. Este supranumită Semmeringul bănățean, după calea ferată care unește Viena de Bruck an der Mur în Austria, construită în perioada 1845-1854, și este clasificată în lista monumentelor istorice din România.