La Reșița s-au deschis, ieri, 1 iulie, Școala după școală și Grădinița estivală. Timp de două luni, voluntarii de la Salvați Copiii îi vor ajuta pe cei 60 de elevi și preșcolari proveniți din medii sociale vulnerabile aflați în evidențele organizației să recupereze decalajele, astfel încât să aibă un start mai bun în anul școlar viitor.
40 de elevi care nu au avut, în perioada stării de urgență, acces egal și nediscriminatoriu la școala online și 20 de preșcolari din cartierul Mociur sunt beneficiarii programului de educație remedială lansat de Salvați Copiii. „Am început de astăzi (ieri, 1 iulie, n.r.) și școala și grădinița, evident, cu respectarea tuturor normelor de protecție și distanțare socială. În Mociur avem Grădinița estivală, iar celelalte două centre, pentru copiii vulnerabili și pentru cei cu părinții plecați la muncă peste hotare, sunt la Școala Gimnazială Numărul 7 și la Colegiul Național Mircea Eliade. În total avem 60 de copii. 40 sunt elevi și 20 preșcolari”, ne-a declarat președintele Salvați Copiii – Filiala Caraș-Severin, Măriuța Simionescu.
Etapă de recuperare educațională
Președintele executiv al Salvați Copiii România, Gabriela Alexandrescu, a explicat urgența recuperării educaționale în cazul copiilor vulnerabili: „Salvați Copiii a intensificat încă de la începutul carantinei măsurile de suport și intervenție socială pentru copiii vulnerabili. E imperios necesar să trecem la etapa de recuperare educațională, pentru că acești copii au fost marginalizați și scoși în afara sistemului, iar o astfel de discriminare are consecințe negative pe termen lung, atât asupra lor, cât și asupra întregii societăți”.
Pe lângă pregătirea remedială în vederea depășirii carențelor cauzate de neparticiparea la cursuri, activitățile de vară susținute de cadre didactice, psihologi și asistenți sociali vor mai include educație pentru sănătate, educație nonformală prin joc, instruirea copiilor în utilizarea tehnologiei moderne, dar și ieșiri în aer liber.
La nivel național, programul se derulează în 20 de localități și are 4.600 de beneficiari incluși în 127 de clase de educație remedială: 100 de grupe pentru programul Școală după școală și 27 de grupe pentru Grădinița estivală. Activitățile se desfășoară cu asigurarea distanței sociale, atât în interior, cât și în exterior, în grupe de maximum 10 copii, pentru o perioadă de cel mult 3 ore/zi.
De unde a plecat totul
Salvați Copiii implementează acest program în contextul în care rezultatele unei analize efectuate la nivel național la finalul lunii aprilie nu sunt deloc încurajatoare în ceea ce privește impactul pe care l-a avut criza COVID-19 asupra copiilor care se aflau și anterior acestei conjuncturi în situații de risc. Astfel, potrivit datelor obținute de Salvați Copiii, 42,42% dintre cei 891 de copii școlari din familiile cuprinse în eșantion nu au avut acces la educație online, la sprijin educațional din afara școlii sau au fost complet privați de educație. De asemenea, 89 dintre aceștia nu au acces la internet, 541 au acces la internet acasă doar prin telefoane mobile și doar 261 au acces la internet și de pe desktop, laptop sau tablete. Și doar una din 10 familii a spus că reușește să își ajute suficient toți copiii pentru a continua să învețe în această perioadă.
De altfel, și Comisia Europeană a atras atenția României, la sfârșitul lunii mai, că „nu se constată nicio îmbunătățire a rezultatelor școlare, în special în rândul copiilor din zonele rurale și din zonele defavorizate din punct de vedere economic. (…) Din cauza infrastructurii digitale inadecvate, a materialelor didactice necorespunzătoare și a competențelor digitale insuficiente, trecerea la învățământul la distanță, necesară în contextul epidemiei de COVID-19, creează probleme pentru instituțiile de învățământ și formare, pentru cadrele didactice și pentru elevi, în special pentru elevii defavorizați și pentru romi”.