Consilul Local Reșița a aprobat, în ședința de ieri, încheierea unui contract de comodat cu Centrul Naţional de Calificare şi Instruire Feroviară, în baza căruia Locomotiva cu Abur seria 150.282, ultima fabricată la Reșița, și Locomotiva cu Abur seria 230.132, fabricată sub licență germană la Uzinele de Fier și Domeniile Reșița, vor fi transferate în municipiul de pe Bârzava.
Hotărârea adoptată de consilierii locali în ședința de ieri este primul pas pentru aducerea acasă, în acest an jubiliar când se aniversează 150 de ani de la fabricarea primei locomotive cu abur la Reșița, a locomotivelor 150.282 și 230.132. Acestea fac parte din patrimoniul Centrului Naţional de Calificare şi Instruire Feroviară (CENAFER) – instituție subordonată Ministerului Transporturilor – și, în perioada următoare, Primăria Reşiţa va face demersurile necesare transferării lor din Depoul Ploiești, unde se află în momentul de față, acasă, la Reșița.
„Pe această cale aducem mulțumiri domnului Popa Ioan, primarul municipiului Reșița, și tuturor factorilor decizionali pentru că au înțeles importanța salvării patrimoniului feroviar fabricat în uzinele reșițene”, transmite Bogdan Andrei Mihele – președintele al Asociației Generale a Românilor Uniți, Greco-Catolici din Reșița – cel care a avut inițiativa aducerii acasă a celor două locomotive, printre puținele care nu au fost casate de-a lungul timpului.
Bogdan Andrei Mihele a publicat pe pagina sa de socializare istoricul celor două locomotive cu abur:
Locomotiva cu Abur seria 230.132 – Din construcție și până la retragerea din serviciu, Locomotiva cu Abur seria 230.132 a parcurs 1.706.044 km (la aceștia se vor adăuga km necunoscuți, parcurși in perioada 1 noiembrie 1940 – 31 mai 1941 și 1 februarie – 30 iunie 1945). Pe parcursul activității sale a efectuat un număr de 23 de reparații programate în atelierele reparatoare sau în depouri și i-au fost aduse o serie de modificări constructive, invenții și inovații.
– 14 noiembrie 1932 este livrată de Uzinele de Fier și Domeniile Reșița către Depoul Brașov;
– 26 martie 1940 – este transferată către Depoul Teiuș, iar de aici, la 10 septembrie 1940, este repartizată Depoului Cluj;
– 1 decembrie 1940 – în urma tratatului Ribbentrop – Molotov, locomotiva este evacuată de la Cluj la Depoul Brașov;
– 1 februarie 1946 – este reparată la Atelierele Grivița București, fiind repartizată apoi la Depoul Ploiești;
– 19 aprilie 1947 – de la Depoul Ploiești este repartizată la Depoul Bârlad, iar de aici, la 10 august 1947, este transferată la Depoul Iași;
– 1 martie 1952 – este transferată de la Depoul Iași la Depoul Galați;
– 18 iunie 1966 – este transferată de la Depoul Galați la Depoul Bacău;
– 22 mai 1968 – este transferată de la Depoul Bacău la Depoul Ploiești.
– 13 noiembrie 1976 – este retrasă din serviciu la Depoul Ploiești. Ultimul tren remorcat a fost tr. 3336 Târgoviște – Ploiești Sud, fiind condus de mecanicul Cosac Gheorghe și fochistul Ifrim Gheorghe.
Locomotiva cu Abur seria 150.282 – A fost fabricată la Combinatul Metalurgic din Reșița în anul 1960, fiind ultima locomotivă realizată pentru piața românească, uzina trecând la fabricarea de motoare pentru Locomotivele Diesel. La momentul fabricării, îngloba cele mai noi și moderne dispozitive și instalații ale industriei constructoare de mașini din Reșița. Ultimul tip de locomotive cu abur fabricate în România a fost destinat remorcării trenurilor de marfă grele pe liniile cu declivități mari și a reprezentat tipul de bază cel mai modern utilizat de CFR. Locomotivele din seria 150.000 au fost realizate după proiectul GERUANE al locomotivelor germane D.R. 50, dar cu multe îmbunătățiri tehnologice făcute de specialiștii de la Reșița. Începând din anul 1946 locomotivele din acest tip au fost repartizate la Depourile de locomotive: Ploiești, Brașov, Turnu Severin, Cluj, Craiova, Iași, Simeria, Câmpulung Moldovenesc și Pitești. Ele au remorcat trenuri de marfă pe liniile: Brașov – Câmpina, Balota – Turnu Severin, Simeria – Filiași și altele. Aceste locomotive au remorcat trenuri de marfă și chiar de călători pe majoritatea liniilor grele din România, până în anii 1978 – 1980, când locomotivele au fost retrase și ulterior casate. Din cele 282 de locomotive din acest tip (261 fabricate la Reșița și 21 la Uzinele N. Malaxa – 23 August București) astăzi se mai păstrează șapte: 150.105 (exemplarul Nr 1000/1955 Reșița) și 150.139 – în colecția Depoului Dej; 150.224 – Sibiu; 150.025 locomotivă activă; 150.282 – ultima locomotivă din serie în colecția Depoului Ploiești; 150.038 – expusă la Muzeul de Locomotive din Reșița și 150.243 – în Depoul Iași.