Via Transilvanica în Banatul Montan – pe urmele unei vechi căi ferate! Voluntarii amenajează singura „potecă feroviară” de pe traseu

 

Vechea cale ferată care făcea legătura între Podișul Hațeg și Țara Gugulanilor va deveni potecă pe Via Transilvanica. În aceste zile, voluntarii de la Tășuleasa Social lucrează la amenajarea celor peste 250 de kilometri din Banatul Montan și au parte de una dintre cele mai mari provocări întâlnite de-a lungul întregului traseu: transformarea unei căi ferate în cale de acces pentru drumeți.

 

Drumeții care vor ajunge la Porțile de Fier ale Transilvaniei călătorind la pas, pe cal sau cu bicicleta pe Via Transilvanica vor avea parte de o intrare memorabilă în Banatul Montan: pe o cale ferată construită la începutul secolului trecut, abandonată în anii din urmă și „recuperată” acum pentru a fi integrată în drumul care unește România de la nord la sud – Via Transilvanica.

 

„Nici în visele noastre cele mai îndrăznețe nu am putut să ne imaginăm că la un moment dat drumul nostru va folosi o cale ferată drept cale de acces pentru drumeți”, mărturisesc reprezentanții Tășuleasa Social, inițiatorii Via Transilvanica, un proiect demarat în 2018 și care se apropie de finalizarea celor 1.400 de kilometri de poteci prin zece județe: Suceava, Bistrița-Năsăud, Mureș, Harghita, Brașov, Sibiu, Alba, Hunedoara, Caraș-Severin și Mehedinți.

 

 

După ce au marcat peste 1.000 de kilometri prin șapte din cele zece județe, anul acesta voluntarii au ajuns cu Via Transilvanica în Caraș-Severin, punct de intrare – Porțile de Fier ale Transilvaniei (comuna Băuțar). Aici, au fost puși în fața unei situații inedite în ceea ce privește continuarea traseului: „Ajunși la fața locului ne-am dat seama că aveam două posibilități. Prima ar fi fost un drum național, unde traficul abundent punea potențialii călători într-un real pericol. Am zis un «chiar așa nu», totuși nelipsit de o doză de teamă, pentru că știam și cum suna planul B. Aveam o problemă: cea de-a doua variantă era o veche cale ferată, care nu mai funcționează și peste care timpul și-a pus serios și nemilos amprenta. Este vorba despre calea ferată care face legătura dintre Podișul Hațeg și Țara Gugulanilor”.

 

Voluntarii au ales planul B și, cu acordul Ministerul Transporturilor și al Regionalei CFR Timișoara, Tășuleasa Social a primit în folosință peste 20 de kilometri de cale ferată veche, nefuncțională, în zona Băuțar-Zăvoi, care va deveni drum de acces și una dintre cele mai interesante poteci pe Via Transilvanica, singura „potecă feroviară” a traseului.

 

 

Cu ajutorul comunităților locale din Băuțar și Zăvoi și al partenerilor Tășuleasa Social – peste 20 de voluntari de la IKON IDEEA, care fac indicatoarele Via Transilvanica, și de la Autoklass – Official Home of Mercedes-Benz, parteneri de mobilitate – vechea cale ferată a fost readusă la viață. „Nu numai că organizația noastră a făcut prima «defrișare» din istoria Tășuleasa Social, dar am ajutat și la refacerea unui pod. Am curățat calea ferată devenită junglă de bălării și copaci rebeli, pe care natura probabil și-o revendica văzând că oamenii și trenurile au părăsit-o cu totul. Ea va rămâne parte din peisaj, pentru că lucrările pe care le desfășurăm pentru a o aduce într-o stare decentă o pregătesc pentru picioarele, roțile de bicicletă și copitele drumeților și nu pentru roțile trenurilor. Dar în plus, devine parte din Via Transilvanica și din călătoriile viitoare, ale noastre tuturor. Suntem recunoscători și bucuroși și nu ne vine să credem. Mulțumim tuturor celor care au contribuit la acest transfer, dintr-un «ancient highway» într-un magic «yellow brick road», al unei vechi căi ferate, care să facă trecerea pe la Porțile de Fier ale Transilvaniei, una memorabilă”, transmit reprezentanții Tășuleasa Social.

 

Amenajarea și marcarea cu borne a tronsonului Via Transilvanica din Banatul Montan va fi finalizată zilele acestea. Evenimentul de lansare a traseului va avea loc sâmbătă, 24 iulie, la Gărâna.

 

 

Sursă foto: FB Via Transilvanica

 

 

Facebook Comments
Distribuie:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Te-ar mai putea interesa si

Cele mai citite

No Content Available