UPDATE. Edilul Ioan Popa: „Modernizarea căii ferate Reșița – Timișoara va fi finanțată prin PNRR”. Ministerul Transporturilor susține implementarea proiectului

 

Contestat și chiar respins de reprezentanții opoziției din Consiliul Județean (CJ) Caraș-Severin, PSD – PMP – Pro România, proiectul gândit de primarul Ioan Popa prin care Reșița va fi legată de Timișoara printr-un tren de mare viteză are undă verde de la Ministerul Transporturilor, care l-a inclus în lista de proiecte aferentă Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) prezentat Comisiei Europene.

 

În timp ce Europa marșează pe ideea de transport ecologic, sigur și nepoluant, iar proiectele ce vizează infrastructura feroviară au șanse reale pentru a obține finanțare prin PNRR, în CJ Caraș-Severin unii consilieri județeni (încă) nu au înțeles oportunitatea unui proiect cum este cel de modernizare a căii ferate Reșița – Timișoara, cu extensie Voiteni – Stamora Moravița – frontieră, derulat în parteneriat de Consiliile Județene Caraș-Severin și Timiș și Primăriile Reșița și Timișoara. Și nu fac decât să-i pună frână, așa cum s-a întâmplat în ultima ședință, când consilierii de la PSD, PMP și Pro România prezenți în plen au votat împotriva proiectului de hotărâre aflat pe ordinea de zi ce viza tocmai această investiție. Iar pentru un proiect cuprins în PNRR, care trebuie executat efectiv, nu doar pe hârtie, până la sfârșitul anului 2026, orice zi de întârziere poate duce la pierderea finanțării, după cum a explicat primarul Reșiței, Ioan Popa, la finalul ședinței Consiliului Județean: „Pentru cei care nu înțeleg, lupta pentru fonduri europene este o luptă contratimp și fiecare zi, fiecare săptămână pierdută, e o pierdere majoră, care poate nu mai poate fi surmontată la un moment dat. Acordul cu CFR Infrastructură a fost semnat în aprilie și este un proiect care sigur se va finanța pe PNRR”.

 

La solicitarea noastră, Ministerul Transporturilor a emis un punct de vedere referitor la susținerea acordată proiectului de modernizare a căii ferate Reșița – Timișoara, cu extensie Voiteni – Stamora Moravița – frontieră: „În cadrul PNRR au fost cuprinse investiții importante pentru transportul feroviar și mobilitatea urbană, ce constau atât în electrificări și modernizări de cale ferată, cât și intervenții punctuale pentru eliminarea restricțiilor de viteză și fluidizarea traficului feroviar. În lista de proiecte aferentă PNRR au fost incluse și intervenții pentru îmbunătățirea conexiunii pe calea ferată pe tronsonul Timișoara – Voiteni – Stamora Moravița și Voiteni – Reșița Nord. În funcție de evoluția procesului de negociere cu reprezentanții Comisiei Europene, aceste proiecte vor putea fi finanțate prin PNRR. Reiterăm cu această ocazie angajamentul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii pentru sprijinirea sectorului feroviar și precizăm că, în situația în care unele investiții nu vor fi acceptate spre finanțare prin PNRR, iar documentele de pregătire pentru execuția lucrărilor vor fi finalizate, se vor identifica cele mai potrivite surse de finanțare pentru implementarea acestor proiecte”.

 

CITEȘTE ȘI: Primarul Reșiței, intervenție de 34 de milioane de euro în plenul Consiliului Județean Caraș-Severin

 

Proiectul de hotărâre respins ieri de consilierii opoziției nu implica alocări suplimentare de fonduri, ci se referea strict la introducerea unui act adițional la acordul de asociere încheiat între partenerii din proiect, la solicitarea secretarului general al județului Timiș, Dănuț Ardelean, prin care să fie introdusă în caietul de sarcini, pe lângă studiile de prefezabilitate și fezabilitate, și documentația pentru achiziția proiectului tehnic și execuția lucrărilor. „Noi ne-am bucurat să introducem acest element în plus pentru că s-ar constitui într-un câștig de timp. Practic, după ce vom primi studiul de fezabilitate, am avea deja caietul de sarcini gata pentru proiectul tehnic și execuție și îl scoatem imediat pe piață deoarece avem acest deadline (termen limită, n.r.), decembrie 2022, când trebuie să fie contractul de proiectare și execuție semnat. Culmea, noi l-am trecut luni prin ședință de Consiliu Local, Timișoara l-a trecut din câte am înțeles, Timișul îl trece și el în formula asta și ne-am poticnit aici”, a declarat Ioan Popa.

 

La finalul ședinței, președintele Consiliului Județean Caraș-Severin, Romeo Dunca, a dat asigurări că proiectul va fi dus mai departe, în ciuda opoziției: „Va trebui opoziția să înțeleagă mai bine. Din păcate, ei nici înainte nu au înțeles, și dacă nu înțeleg nici acum, își asumă. Noi am plecat pe un drum și vom face tot ce ne stă în putință să ducem acest proiect la îndeplinire, cu atât mai mult cu cât cheltuielile din acest an nu sunt atât de mari și nu am cerut suplimentarea sumelor. Vom depăși momentul acesta, suntem necăjiți, este o înfrângere pe care putem spune că astăzi (ieri, n.r.) am avut-o. Nu atât noi, cât visul și viitorul județului. Din păcate, opoziția a profitat de faptul că nu am fost toți consilierii PNL la ședință și haț, ne-a tras una după ceafă! Dar nu ne dărâmă asta, pentru că nu este suficient. La ședința următoare, vom fi 17 consilieri (liberali, n.r.) care vom vota și vom merge mai departe, pentru că vom face ședința imediat. Vom contabiliza o săptămână de întârziere, dar mergem înainte”.

 

UPDATE, ora 13.40

 

Următoarea ședință extraordinară a CJ Caraș-Severin a fost convocată de președintele Romeo Dunca pentru data de 17 mai, la ora 12.00. Ordinea de zi are doar două puncte: 1. Proiect de hotărâre privind modificarea Acordului de parteneriat pentru dezvoltarea de proiecte comune de transport și mobilitate în județele Caraș-Severin și Timiș aprobat prin Hotărârea Consiliului Județean Caraș-Severin nr. 211/27.11.2020 cu modificările și completările ulterioare; 2. Proiect de hotărâre privind modificarea Acordului de Asociere încheiat în vederea achiziționării în comun a serviciilor de realizare a Studiului de Prefezabilitate (după caz) și a Studiului de Fezabilitate pentru obiectivul de investiție: „Reabilitare/Modernizare infrastructură feroviară Reșița Nord – Timișoara Nord cu extensie Voiteni – Stamora Moravița – frontieră” între Municipiul Reșița, Municipiul Timișoara, Județul Caraș-Severin și Județul Timiș, aprobat prin Hotărârea Consiliului Județean Caraș-Severin nr. 64/25.02.2021.

 

 

Sursă foto: arhivă (Timișoara, 1 Decembrie 2020)

 

 

Facebook Comments
Distribuie:

Te-ar mai putea interesa si

Cele mai citite

No Content Available